تعرفه برق چه تعداد مشترک رایگان محاسبه شده است؟

گروه اقتصادی الف،   4000718042

سخنگوی صنعت برق گفت: امسال تعدادی از مشترکان کم مصرف مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی تعرفه برق شده‌اند.

تعرفه برق چه تعداد مشترک رایگان محاسبه شده است؟

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر  از مجموع ۱۵۲ میلیون و ۸۴۵ هزار قبض صادر شده توسط شرکت توانیر در کشور از تاریخ اجرای مصوبه برق امید تا اواخر شهریورماه تا کنون ۲۲ میلیون و ۶۸۹ هزار قبض مشترکان کم مصرف مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی در این طرح شده‌است.

او ادامه داد: در مجموع علاوه بر تعداد قبوض صادر شده مشترکان کم مصرف، ۷۵ میلیون و ۱۸۹ هزار قبض صادر شده در تاریخ مذکور متعلق به مشترکانی است که مطابق الگوی مصرف از انرژی برق استفاده می‌کنند و همچنین از تعداد قبض صادر شده، ۴۳ میلیون و ۶۴ هزار قبض نیز متعلق به پرمصرف‌هایی است که مشمول افزایش ۱۰ درصدی تعرفه برق شده‌اند.

سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد: برای هر منطقه الگویی تعریف می‌شود که شامل یک منطقه عادی و ۴ منطقه گرمسیر است.

رجبی مشهدی افزود: بیش از ۸۰ درصد مناطق کشور در گروه مناطق عادی قرار می‌گیرند و شهر‌هایی مانند تهران، تبریز، مشهد و ... در این گروه قرار دارند که الگوی مصرف برق در این مناطق ۳۰۰ کیلووات ساعت است و کسانی که بیش از این میزان برق مصرف کنند، در زمره مشترکان پرمصرف قرار می‌گیرند.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه تعرفه برق مشترکانی با مصرف زیر ۱۰۰ کیلووات ساعت رایگان محاسبه می‌شود و در کشور هزینه برق مصرفی حدود ۱۰ میلیون مشترک رایگان شده است، یادآور شد: مشترکانی که زیر ۳۰۰ کیلووات ساعت مصرف داشته باشند، در گروه خوش مصرف‌ها قرار می‌گیرند که حدود ۸۶ درصد از مشترکان در این بخش قرار دارند و و هزینه برق ماهانه آن‌ها حدود ۱۵ هزار تومان است.

رجبی مشهدی در خصوص تعرفه برق نیز گفت: تعرفه برق مشترکانی که تا سطح ۳۰۰ کیلووات ساعت مصرف کنند، تنها ۷ درصد در سال اضافه می‌شود، اما کسانی که بیش از این میزان مصرف داشته باشند، ۱۶ درصد دیگر نیز به تعرفه برق آن‌ها اضافه می‌شود.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه از میان همه مشترکان کشور، ۱۴ درصد جزو پرمصرف‌هایی هستند که دو برابر الگوی برق مصرف می‌کنند، اما از این میان تنها ۲ درصد در گروهی قرار می‌گیرند که بیش از ۲ برابر الگوی برق مصرف و قبض‌هایی با ارقام بالا را دریافت می‌کنند.

رجبی مشهدی بیان کرد: براساس قانون، هزینه برق مصرفی مشترکان تا دو برابر الگو با تعرفه عادی مذکور، محاسبه می‌شود، اما مازاد بر آن با میانگین قیمت تمام شده انرژی‌های تجدیدپذیر محاسبه می‌شود.

او ادامه داد: به طور مثال اگر مشترکی ۷۰۰ کیلووات ساعت مصرف داشته باشد، تا سقف ۶۰۰ کیلووات ساعت آن با تعرفه عادی محاسبه و ۱۰۰ کیلووات ساعت آن با میانگین قیمت تمام شده انرژی تجدیدپذیر محاسبه می‌شود.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: مشترکان پرمصرف می‌توانند برای تامین برق مورد نیاز خود اقدام به احداث مولد‌های خورشیدی کوچک کنند یا آنکه هزینه برق مصرفی خود را براساس میانگین قیمت تمام شده انرژی‌های تجدیدپذیر بپردازند.

گفتنی است؛ ۱۰ و نیم میلیون هزار مشترک در کشور حداقل یک بار در قالب مشترکان کم مصرف از قبض ۱۰۰ درصد رایگان استفاده کرده‌اند که از این تعداد، ۷۰ درصد متعلق به مشترکان شهری و ۳۰ درصد نیز مشترکان کم مصرف روستایی هستند.