برهم صالح: انتخابات فردا باید لحظه ملی برای تصحیح اشتباهات باشد

گروه جهان الف،   4000717102

رئیس‌جمهور عراق خواستار مشارکت گسترده مردم در انتخابات پارلمانی شد و گفت که این مشارکت گسترده نقطه عطفی در سرنوشت کشور خواهد بود.

برهم صالح: انتخابات فردا باید لحظه ملی برای تصحیح اشتباهات باشد

به گزارش ایسنا، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق امروز در سخنانی در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام که قرار است روز یکشنبه آغاز شود، عنوان کرد که «انتخابات فردا باید لحظه ملی برای تصحیح اشتباهات باشد».

رئیس‌جمهور عراق بر ضرورت حضور مردم در روز انتخابات تأکید کرد و افزود: مشارکت گسترده در انتخابات نقطه عطفی در سرنوشت کشور خواهد بود و اراده واقعی ملت را نشان خواهد داد.

به گزارش السومریه نیوز، برهم صالح اظهار داشت که انتخابات فرصتی برای ضربه زدن به فساد و تقویت استقلال و حاکمیت کشور از طریق یک پیمان اجتماعی جدید است.

وی در ادامه تصریح کرد: انتخابات فرصتی برای تشکیل دولتی است که قادر به اصلاح مسیرهای نادرست و تجدید نظر در قانون اساسی است.

انتخابات پارلمانی زودهنگام که تاریخ معمول آن در سال ۲۰۲۲ بود، بر اساس قانون جدید انتخاباتی برگزار می‌شود. بر اساس این قانون، انتخابات زودهنگام روز ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ یک سال پیش از موعد مقرر برگزار می‌شود.

در این انتخابات که پنجمین انتخابات از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ است، استان‌های عراق به ۸۳ حوزه انتخابی بر اساس جمعیت‌شان تقسیم می‌شوند و بغداد، پایتخت عراق با بیشترین جمعیت ۱۷ حوزه انتخاباتی خواهد داشت.

عراق ۴۰.۲ میلیون نفر جمعیت دارد که ۶۰ درصد آنها زیر ۲۵ سال سن دارند و تعداد واجدین شرایط رای دادن در این انتخابات حدود ۲۵ میلیون نفر است که برای ۲۳ میلیون نفر کارت‌های بیومتریک صادر شده است.

هر حوزه بین ۳ تا ۵ نماینده متناسب با تعداد ساکنان و نسبت جمعیتی خود انتخاب می‌کند. همچنین عراقی‌های مقیم خارج این بار در انتخابات شرکت نمی‌کنند.