پناهجویان افغان در انگلیس: ما را به کشورمان برگردانید!

گروه جهان الف،   4000717095

 درپی بی‌برنامگی دولت انگلیس برای میزبانی از هزاران پناهجوی افغان، شماری از آن‌ها با گلایه از وضعیت اسکان در این کشور خواستار بازگشت به افغانستان شده‌اند.

پناهجویان افغان در انگلیس: ما را به کشورمان برگردانید!

به گزارش فارس، افغان‌هایی که اخیراً پس از تسلط گروه طالبان به افغانستان به  انگلیس رفته‌اند خواستار بازگشت به کشور خود شدند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، شمار زیادی از افغان‌ها که حین عملیات خروج انگلیسی‌ها از افغانستان، به همراه آن‌ها کشور خود را ترک کرده‌اند، می‌گویند شرایط نگه‌داری آن‌ها در هتل‌های انگلیس به‌شدت اسف‌بار است.

دولت انگلیس از دو ماه پیش برنامه‌ای تحت عنوان «عملیات استقبال گرم» را برای این پناهجویان افغان کلید زده که تاکنون فقط در حد حرف این اسم را یدک می‌کشد.

هدف عملیات استقبال گرم، «فراهم کردن کار، بازسازی زندگی پناهجویان، آموزش و اتصال آن‌ها با جوامع محلی» عنوان شده است.

با این حال، عدم برنامه‌ریزی درست برای اسکان این پناهجویان موجب شده بسیاری از آن‌ها به هتل‌هایی با ازدحام بالا فرستاده شوند و وزارت کشور انگلیس نیز اذعان کرده مجبور است بخشی از این هفت هزار پناهجو را تا چند ماه دیگر در همین هتل‌ها نگه دارد.

گاردین به نقل از یک پزشک عمومی که بخشی از این پناهجویان را معاینه می‌کند نوشت: «تعدادی از بیماران به من می‌گویند می‌خواهند به خانه برگردند. کی فرد ۶۷ ساله مدام به من می‌گفت دیگر نمی‌توانم تحمل کنم. باید از این اتاق بروم».

این پزشک افغان که سال ۲۰۰۰ از کشورش خارج شده است می‌گوید: «بیمار دیگری به من می‌گوید که می‌خواهد از این هتل خلاص شود. او و همسرش به قدری افسرده هستند که ناچار شدم برایشان دارو تجویز کنم».

از سوی دیگر یکی از رئیس شورای محلی «گرینویچ» در حومه لندن می‌گوید بی‌برنامگی دولت هنگامی که هفتصد پناهجوی افغان را به این ناحیه فرستاد «غیر قابل بخشش» است.

این مقام محلی انگلیس با اشاره به عدم حمایت کافی از برنامه پذیرش پناهجویان گفت: «این اقدام یکی از شوکه‌کننده‌ترین شکست‌های دولت است که تاکنون شاهد بوده‌ام».

او در ادامه گفت:‌ «تناقض عظیمی میان لفاظی‌های سیاست مداران ارشد دولت و اقدامات آن‌ها در حمایت از این افراد دیده می‌شود».

چندی پیش، سقوط یک کودک پنج ساله افغان از پنجره هتلی در شفیلد انگلیس، نامتناسب بودن خدمات هتل‌ها برای میزبانی از این پناهجویان را به تیتر روزنامه‌ها تبدیل کرد. در آن زمان یکی از مقامات محلی نگرانی از فراهم نبودن شرایط نگه‌داری از این پناهجویان را به وزارت کشور اطلاع داد اما پاسخی دریافت نکرد.

انجمن دولت‌های محلی، متشکل از ۳۲۸ شورای محلی انگلیس از وزارت کشور درخواست کردند با ارسال اطلاعات کافی درباره پناهجویان، از سردرگمی‌های موجود بکاهد.

در فاصله دو روز تا ضرب‌الاجل ۳۱ آگوست (نهم شهریور) خارج شدن اشغالگران خارجی از افغانستان، وزارت دفاع انگلیس از خروج همه نظامیان این کشور از افغانستان خبر داد.

انگلیس در سال ۲۰۰۱ در زمان نخست‌وزیری «تونی بلر» به همراه دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری «جورج بوش پسر» وارد جنگ اشغالگرانه علیه افغانستان شده بود.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کردند و پایان ماه آگوست آخرین هواپیمای آمریکایی فرودگاه کابل را ترک کرد تا افغانستان از نیروهای اشغالگر خارجی تخلیه شود.