از ماجرای تعطیلی ۶ مرکز واکسیناسیون شهرداری تا میزان خطر فرونشست در تهران

گروه اجتماعی الف،   4000717042

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران توضیحاتی درباره تعطیلی ۶ مرکز واکسیناسیون شهرداری، آمار واکسیناسیون در پایتخت، وضعیت واکسیناسیون کودکان کار و گروه‌های آسیب‌پذیر و مسئله فرونشست در پایتخت ارائه داد.

از ماجرای تعطیلی ۶ مرکز واکسیناسیون شهرداری تا میزان خطر فرونشست در تهران

فارس گزارش داد: شیب ابتلا، بستری و فوتی های  ناشی از کرونا  بر اساس آمار وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا در کشور کاهش یافته و با تسریع واکسیناسیون وضعیت بسیاری از شهرها از جمله تهران بهبود یافته است. دستگاه های مختلف از جمله شهرداری تهران بسیج شده و پای کار آمده اند تا نفس های ویروس منحوس کرونا را که حدود دو سال است گریبان مردم را گرفته به شماره اندازند. واکسیناسیون در پایتخت طی ماه های اخیر روی دور تند رفته و حالا به گفته مسوولان حدود 70 درصد مردم فقط در پایتخت واکسینه شده اند. از شهروندان مختلف و دانش آموزان گرفته تا کودکان کار و معتادان، واکسن برای همه هست اما هنوز برخی از شهروندان برای واکسیناسیون مراجعه نکرده و مسوولان بهداشت و درمان از این افراد خواستار شده هر چه سریع تر برای دریافت واکسن مراجعه کنند. شهرداری تهران  هم برنامه های گسترده ای را همزمان با آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید آغاز کرده و برنامه های زیادی را هم در دستور کار قرار داده است.

درباره موضوعات مختلف در زمینه واکسیناسیون شهروندان تهران و اقدامات شهرداری در این زمینه از جمله آمار واکسیناوسین در پایتخت، تعطیلی برخی مراکز واکسیناسیون، میزان واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر مانند معتادان و کودکان کار، واکسیناسیون دانش آموزان و مسأله فرونشست در پایتخت با علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به بحث و گفتگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

 

ماجرای تعطیلی برخی از مراکز واکسیناسیون شهرداری تهران

گفته می‌شود اخیرا برخی از مراکز واکسیناسیون شهرداری تهران تعطیل شده است، ماجرای تعطیلی برخی از مراکز واکسیناسیون شهر تهران چیست؟

از مجموع مراکز واکسیناسیون شهرداری اخیرا 6 مرکز شامل 4 مرکز ثابت و دو مرکز خودرویی به دلیل تعداد مراجعه بسیار اندک تعطیل شد؛ چراکه ما این مراکز را برای مراجعه روزانه حدود 2000 نفر پیش بینی کرده بودیم ولی این آمار طی هفته گذشته فقط 50 و نهایت 100 مورد مراجعه بود.

البته این مسأله خبر خوشی درون آن نهفته است و نشان می‌دهد تعداد زیادی از مردم تهران واکسینه شده‌اند و نیاز به مراکز واکسیناسیون کاهش یافته، ببنیدی سه ماه پیش با چه صحنه‌هایی مواجه بودیم، مراکز واکسیناسیون شلوغ و پرازدحام بود و الان به شرایطی رسیده‌ایم که عرضه واکسن بیش از تقاضا است و نشان می‌دهد سوار بر قصه واکسیناسیون شده‌ایم. از طرفی باید منابع هم مدیریت کرد، به هر حال مراکز واکسیناسیون نیاز به تامین نیروی انسانی و انرژی‌هایی مانند‌ آب و برق دارد و اگر مراجعه در حد انتظار نباشد تعطیلی آنها ایرادی ندارد. اکنون به طور کلی از 28 مرکز واکسیناسیون 22 مورد فعال است و 10 مرکز سیار نیز اقدامات لازم را برای واکسیناسیون شهروندان انجام می‌دهد.

 

25 تا 30 درصد از مردم تهران واکسن نزده‌اند

چه تعداد از مردم تهران واکسن نزده‌اند؟

حدود 25 تا 30 درصد از مردم تهران بر اساس پیش بینی‌های انجام گرفته هنوز واکسن نزده‌اند که این معادل یک سوم تا یک چهارم جامعه شهروندی می‌شود. ما نمی‌خواهیم ظرفیت‌های شهرداری را در زمینه واکسیناسیون دریغ کنیم، ولی برخی از شهروندان متأسفانه قصد زدن واکسن ندارند و مقاومت نسبت به این موضوع دارند. دسته دیگر هم بیماران، معلولان و یا سالمندانی هستند که نتوانسته‌اند واکسن دریافت کنند که ما برای این افراد ون‌ها یا پایگاه‌های سیار را در نظر گرفته‌ایم.

تماس با 137 برای درخواست واکسیناسیون در منزل

سامانه خوداظهاری واکسیناسیون قرار است فعال شود. شهرداری چگونه می‌خواهد این اقدام را انجام دهد؟

بله، به زودی افتتاحیه‌ای در این زمینه خواهیم داشت و مرکز 137 سامانه خوداظهاری را افتتاح می‌کند. مشغول تهیه زیرساخت‌ها هستیم تا شهروندانی که نیاز به واکسیناسیون در منازل خود دارند با تماس از طریق 137 به ما اعلام کنند تا بتوانیم ون‌های سیار را برای آنها اعزام کنیم و واکسیناسیون در خانه‌هایشان انجام گیرد. همچنین همه ایثارگران، جانبازان، معلولین و سالمندانی که امکان خروج از منزل را ندارند، از طریق بانک‌های اطلاعاتی و سامانه ۱۳۷ شناسایی شده و جامع واکسینه خواهند شد.

 

 تزریق17 هزار و 434 دز واکسن به معتادان، کودکان کار و بی خانمان ها

شهرداری تهران برنامه‌ای هم برای واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر مانند معتادان و بی‌خانمان‌ها، همچنین کودکان کار آغاز کرد، چه تعداد از این افراد در تهران واکسن کرونا دریافت کرده‌اند؟

با جامعه آماری که ما داشتیم، واکسیناسیون این افراد را بر اساس آمارهایمان پیش بینی کردیم و 12 هزار نفر را تا پنجشنبه یک مهر و 17 هزار و 434 دز واکسن را تا 15 مهر به این افراد تزریق کردیم. در حالی که گمان می‌کردیم این افراد فقط 12 هزار نفرند، ولی بعدا آمارها به بیش از 17 هزار نفر رسید.

معتادان ماده 15، افرادی که در گرمخانه‌ها حضور دارند، کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار تا رنج سنی مجاز متناسب با برنامه واکسیناسیون کشوری واکسن کرونا دریافت کردند و ما حتی خانواده کودکان کار هم واکسن زدیم. ببینید! در لیست گروه‌های آسیب‌پذیر ما 194 عنوان وجود داشت که شامل مراکز پرتو، کمپ‌های رهایی، دره فرحزاد، کوره‌های آجرپزی، چهارراه سیروس، روستای ترکمن ده، خاتون‌آباد و... وجود داشت. همه این افراد از طریق 10 ون سیار واکسیناسیون آنها انجام گرفت. این درحالی است که اگر ما اقدامات لازم را انجام نمی‌دادیم بسیاری از این افراد از ترس اینکه هویت ندارند یا نگران دستگیری‌شان بودند، به هیچ عنوان برای واکسیناسیون مراجعه نمی‌کردند و هر کدام می‌توانستند انتشاردهنده ویروس کرونا باشند و اکنون به همه این افراد دز اول واکسن تزریق شده است.

توزیع اقلام بهداشتی و مشاوره رایگان

آیا برنامه ای برای توزیع اقلام بهداشتی و مشاوره رایگان برای گروه های آسیب پذیر دارید؟

بله برنامه ریزی در این زمینه قطعا خواهیم داشت و در تلاشیم در مراحل بعدی، طرح توزیع اقلام بهداشتی و خدمات مشاوره روانشناسی و تغذیه برای عموم شهروندان و با اولویت گروه های آسیب پذیر اجرا کنیم .

 

ما گروه‌های آسیب‌پذیر را ولی نعمتان خودمان می‌دانیم

الحمدلله امیدهای زیادی در جامعه با واکسیناسیون این افراد ایجاد شد. ما گروه‌های آسیب‌پذیر را ولی نعمتان خودمان می‌دانیم. کارتن‌خواب‌ها، کودکان کار و... ولی نعمتان ما هستند، اگر این افراد وجود دارد به خاطر کوتاهی منِ مسئول است و باید مسئولیت‌پذیرانه با این موضوع برخورد کنیم. نباید این افراد آسیب‌پذیر ابزار دیده شدن در رسانه‌ها باشند. ما تلاش کردیم در شهرداری به این افراد کمک کنیم؛ چراکه معتقدیم باید برای این قشر از جامعه وقت و هزینه صرف کرد. این افراد بسیار دچار آسیب در زندگی شده‌اند و از اهالی رسانه خواستارم با مسئولان مربوطه از گرمخانه‌هایی مانند خاوران یا پاتوق خلازیر بازدید کنند و شاهد وضعیت آسیب این افراد باشند.

 

برنامه‌های جدیدی برای واکسیناسیون در تهران

آیا برنامه‌های جدیدی هم برای واکسیناسیون در تهران در شهرداری دارید؟

بله، هفته آینده طرح‌هایی مدنظر قرار داریم، عامه مردم هنوز کامل واکسینه نشده‌اند و باید خدمات واکسیناسیون در دسترس آنها قرار گیرد. بنابراین تلاش خواهیم کرد در نقاط پرتراکم شهر، شهرک‌ها و مکان‌هایی که کلونی جمعیت است، همچنین مساجد برنامه‌هایی را برای واکسیناسیون داشته باشیم.

کاهش مرگ و میر نسبت مستقیم با تزریق دو دز واکسن دارد / اهش چشمگیر مرگ و میر، بستری و ابتلا به کرونا در تهران

میزان مرگ و میر ناشی از کرونا با تسریع در واکسیناسیون چقدر کاهش یافته است؟

میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در تهران را باید از ستاد کرونا سؤال کنید. دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی آمارهای مورد نظر را در این زمینه تهیه می‌کنند و دوشنبه در ستاد کرونای استانداری آمار اعلام می‌شود. کاهش چشمگیر مرگ و میر، بستری و ابتلا به کرونا در پایتخت است، کاهش مرگ و میر نسبت مستقیم با تزریق دو دز واکسن دارد و باید توجه داشت که با یک دز ایمنی ایجاد نخواهد شد.

 

توصیه شما به کسانی که واکسن نمی‌زنند، چیست؟

این افراد نباید با واکسن نزدن با جان خود و مردم بازی کنند. ما در نظام اسلامی هستیم که سازوکار وزارت بهداشت دارد. وزارت بهداشت و ستاد کرونا جامعه‌ای از متخصصین و نخبگان را دارا است که کار علمی انجام می‌دهند و پس از اجماع رسیدن تصمیم‌گیری‌ها انجام می‌گیرد. برخی متأسفانه واکسن‌هراسی می‌کنند و یا مطرح می‌کنند که فقط باید واکسن ایرانی زد، در حالی که رهبر انقلاب هم مجوز واردات واکسن خارجی را داده‌اند و وقتی کمبود واکسن داخلی باشد، واکسیناسیون با واکسن‌های خارجی منعی ندارد. باید رسانه‌ها و مسئولان محکم با کسانی که علیه واکسیناسیون اقدام می‌کنند، برخورد کنند؛ چراکه بی‌توجهی به این مسأله موجب مرگ و میر و آسیب جدی می‌شود و فردی اگر از یک خانواده به دلیل کرونا فوت کند گاهی اثر آن 2 تا 3 نسل باقی می‌ماند و خانواده از هم پاشیده می‌شود، همچنین سال‌ها تبعات اقتصادی و اجتماعی و خانوادگی گریبانگیر افراد خواهد شد، ضمن اینکه در احادیث و قران اشاره شده هر کس بتواند یک نفر را احیا کند، انگار کل بشریت را زنده کرده است.

 

اعلام آمادگی شهرداری تهران برای واکسیناسیون دانش آموزان

آیا شهرداری تهران برنامه‌ای برای واکسیناسیون دانش آموزان دارد؟

در حال حاضر درخواستی در این زمینه به طور مستقیم از شهرداری تهران نشده و ما هم ماموریت مستقیمی نداشته‌ایم. هم اکنون ستاد کرونا و آموزش و پرورش اقدامات لازم را در این راستا انجام داده‌اند و ما هم از هر کمکی که لازم باشد دریغ نخواهیم کرد.

 

برنامه های جهادی برای مهار هر چه بیشتر کرونا

جلسات ستاد کرونا و قرارگاه مقابله با کرونا برگزاری آن چگونه پیش می‌رود و مدیریت شهری جدید چه اقداماتی انجام داده است؟

قرارگاه مقابله با کرونا در استانداری تهران تشکیل می‌شود و من به عنوان جانشین شهردار در این جلسات حضور دارم. همچنین جلسات ستاد هر هفته تشکیل و همکاران ما به صورت جهادی و شبانه روزی مشغول برنامه‌ریزی در این زمینه هستند و ان‌شاءالله هر چه بیشتر شاهد کاهش فوتی‌ها و مهار کرونا در پایتخت خواهیم بود.

سازمان بهشت زهرا آمارهایی در مورد فوتی‌های کرونا دارد ولی باید توجه داشت که این سازمان مرجع تخصصی و تشخیصی فوتی‌های کرونا نیست و باید این آمار توسط ستاد مقابله با کرونا اعلام شود.

 فرونشست مسأله‌ای نیست که اکنون مردم از آن بترسند/آمار اعلام شده در مورد فرونشست یک پنجم تا یک دهم عدد واقعی است

موضوع فرونشست زمین طی هفته‌های اخیر در بسیاری از رسانه‌ها مطرح شده و نگرانی‌هایی را برای شهروندان ایجاد کرده است، نظر شما به عنوان یک مسئول در سازمان مدیریت بحران چیست؟

فرونشست مسأله‌ای نیست که اکنون مردم از آن بترسند و یک اتفاق ناگهانی محسوب نمی‌شود، این پدیده در طول یک تا چندین سال می‌تواند مشکل ساز شود. مانند زلزله نیست و موضوعاتی مانند برداشت نابجا از آب‌های زیرزمینی سبب گسترش تدریجی فرونشست در پایتخت شده است. عددهایی هم که رسانه‌ها اعلام می‌کنند با آنچه که من از کارشناسان مربوطه سؤال کردم بسیار متفاوت است و یک پنجم تا یک دهم عدد واقعی است که توسط برخی رسانه‌ها اعلام شده است.

 

متأسفانه عددی که در باره بزرگنمایی تهران و اطراف آن اعلام شده به شدت بزرگنمایی در مورد آن صورت گرفته، در حالی که عدد مربوطه به آن درشتی و بزرگی نیست لذا مردم نباید نگران باشند و مسئولان باید نگرانی داشته باشند.

مردم گمان کنند ناگهانی زیرپای آنها هنگام راه رفتن در خیابان یا خانه خالی می‌شود

نگرانی ناشی از فرونشست حاد و لحظه‌ای نیست که مردم گمان کنند ناگهانی زیرپای آنها هنگام راه رفتن در خیابان یا خانه خالی می‌شود، بلکه مانند پدیده‌هایی مثل خشکسالی و تغییرات اقلیمی تدریجی است و اثرات درازمدت و پایدار دارد، ولی در زندگی روزمره اثر کوتاه مدت ایجاد نمی‌کند. ما در سازمان مدیریت بحران برنامه‌هایی را در این راستا و مقابله با فرونشست داریم که به زودی اعلام خواهد شد.