اسناد رسمی ثبت جهانی 

گروه فرهنگی الف،   4000715083
اسناد رسمی ثبت جهانی 

علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در یاداشتی نوشت؛ از کشور عزیزمان ایران ۲۶ اثر غیر منقول در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

اهمیت ثبت جهانی میراث ملموس و ناملموس آن است که این آثار فارغ از نژاد، ملیت، مذهب و... به همه آحاد جامعه بشری اختصاص می یابد و همه دولت ها و ملت ها وظیفه مشترک در حفظ و نگهداری آن دارند.

حتی در زمان جنگ این آثار از تعرض مصون باید بمانند. بی شک افزایش آثار یک کشور در ثبت جهانی نقش مهمی در رشد صنعت گردشگری، افزایش توریسم، رونق کسب و کار و از همه مهم تر در معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن یک کشور در عرصه جهانی دارد. 

ایتالیا، چین، اسپانیا، فرانسه، آلمان، هندوستان، مکزیک، انگلستان، ایران و روسیه ده کشور برتر دنیا در تعداد آثار ثبت شده جهانی هستند. ایران با ۲۶ اثر غیر منقول ثبت شده جهانی در آسیا رتبه سوم و در دنیا رتبه نهم را داراست و در حوزه ثبت میراث  ناملموس جهانی با ثبت ۱۶ اثر در دنیا در رتبه هفتم قرار دارد . 

در دیداری که با دکتر احمد پاکتچی، سفیر ایران در یونسکو داشتم ایشان، الواح ثبت جهانی " راه آهن سراسری ایران " و " منظر فرهنگی هورامان/اورامانات " كه در فهرست ميراث جهانی ملموس ثبت گرديده اند و همچنين الواح ثبت جهاني، " هنر نگارگری (مینیاتور) "  و " زیارت تادئوس مقدس" که از جمله پرونده های چند ملیتی میراث فرهنگی ایران محسوب می گردند و به صورت مشترک با کشورهای همسایه تدوین و در فهرست ميراث جهانی ناملموس ثبت شده اند را برای ثبت و نگهداری در اسناد میراث فرهنگی تحویل دادند.

لازم به ذكر است راه آهن سراسري ايران با طول ۱۴۰۰ كيلومتر طولانی ترين راه آهنی است كه در فهرست ميراث جهانی قرار گرفته و منظر فرهنگي هورامان/اورامانات با پهنه ای بالغ بر  ۴۰۰ هزار هكتار  از استان های كردستان و كرمانشاه از جمله آثار بسيار شاخص ثبت شده يونسكو محسوب مي گردند و به لحاظ پيچيدگی هاي فنی و مطالعاتی حائز اهميت بالايی هستند. 

در اینجا لازم است از تلاش های تمامی همکارانم در معاونت میراث فرهنگی تشکر و قدردانی نمایم

معاونت میراث دو پرونده جدید را برای ثبت در فهرست میراث جهانی دارد، یکی ۵۶ کاروانسرا و دیگری الحاق منطقه دیزمار به پرونده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی را در دستور بعدی دارد که هم اکنون کارشناسان جهانی در حال بازدید از آنها در ایران هستند.

در عصر ارتباطات، ثبت آثار در عرصه جهانی نقش بزرگی در معرفی ایران به عنوان یک کشور با فرهنگ و تمدن کهن و از لوازم مهم برای دیپلماسی عمومی است.