ایمان شمسایی، فعال رسانه در گفت‌وگو با الف برای جهاد تبیین جوانان انقلابی به تکلیف عمل کنند؛ دستگاه‌های متولی به وظیفه

گروه سیاسی الف،   4000714063 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک فعال رسانه‌ای با تکلیف دانستن مواردی که از سوی رهبر انقلاب برای جهاد تبیین در فضای مجازی مطرح شده‌اند اصلی‌ترین بایسته‌ای را که برای حضور در فضای مجازی لازم است ادبیات خوب و شایسته ای دانست که واقعا برگرفته از ارزش‌های انقلابی، اسلامی، قانونی و ملی ما باشد.

برای جهاد تبیین جوانان انقلابی به تکلیف عمل کنند؛ دستگاه‌های متولی به وظیفه

به گزارش الف،‌ رهبر انقلاب در روز اربعین جلسه‌ای را به شکل مجازی با دانشجویان عزادار دانشگاه تهران برگزار کردند و طی سخنرانی خود از جوانان خواستند تا موضوع «جهاد تبیین» را در فضای مجازی با انتشار اخبار و افکار صحیح دنبال کنند.

موضوع جهاد تبیین در فضای مجازی طی‌ چند روز گذشته از سوی فعالان فرهنگی و سیاسی مورد توجه صاحبنظران و گروه‌های مختلف قرار گرفت با این حال این موضوع دارای الزامات و بایسته‌هایی است که بدون توجه به آن فعالان فضای مجازی نمی‌توانند در این عرصه موفق باشند. 

ایمان شمسایی از فعالان رسانه‌ای که یک مسئولیت رسانه‌ای در سازمان بازرسی برعهده دارد، معتقد است از جمله این الزامات آن است که اول ما باید مبتنی بر آداب خودمان در این فضا حاضر باشیم تا اینکه بخواهیم آداب حاکم بر آن فضا را دنبال کنیم. بگذارید مثالی مطرح کنم،‌ اگر در یکسری رشته‌های ورزشی بی‌اخلاقی عرف باشد، وقتی ما بخواهیم در آن ورزش‌ها با پرچم کشورمان وارد می‌شویم با آن عرف‌های مبتنی بر بی اخلاقی کاری نداریم بلکه با عرف خودمان که می‌تواند برگرفته از شرع و ارزش‌های انقلابی و اعتقادات باشد با آن ورزش برخورد می‌کنیم. در مورد حضور در فضای مجازی هم همین‌طور است، حفظ متانت،‌ ادبیات خوب و برخورد با احترام از جمله اصلی‌ترین الزامات جهاد تبیین است.ا نباید فراموش کرد که ما می‌توانیم تندترین و محکم‌ترین استدلال‌ها را با حفظ ادب و متانت بیان کنیم.

او تاکید کرد: معتقدم اصلی‌ترین بایسته‌ای که برای حضور در فضای مجازی لازم است به آن توجه کرد یکی اینکه ادبیات خوب و شایسته است که واقعا برگرفته از ارزش‌های انقلابی، اسلامی، قانونی و ملی ما باشد. 

وی افزود: از سوی دیگر باید این رسانه‌های نوین و ابزارهای آن  را شناخت، ما نمی‌توانیم بدون شناخت به یک عرصه وارد شویم. به عنوان مثال بدون شناخت کاربرد هشتگ،‌ وایرال شدن محتوا و ریتوییت نمی‌توان در شبکه‌های اجتماعی فعالیت مناسبی داشت. همچنین برای فعالیت لازم است یک‌سری بایسته‌های محتوایی مانند کوتاه‌گویی، موجز گویی و جامع و مانع صحبت کردن را به عنوان قواعد فعالیت در این رسانه‌های نوین شناخت. 

به گفته وی به صرف اینکه یک‌نفر برای فعالیت در این عرصه‌ها احساس تکلیف می‌کند نمی‌توان به آن ورود کرد. مقام معظم رهبری هم در فرمایشات خود به اجرای کار تمیز در این بسترها تاکید دارند. ایشان در مورد موضوع آتش به اختیار به کار تمیز و فاخر تاکید و سفارش داشتند.  

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح موضوع جهاد تبیین در بیانات رهبری در تناقض با رای برخی جریان ها در زمینه ایجاد محدودیت بیشتر برای فضای مجازی قرار نمی گیرد گفت:فضای مجازی به طور حتم رسمیت دارد، مانند اینکه خورد و خوراک که برای تداوم حیات رسمیت دارد، اما بعضی غذاها حرام هستند. در اینجا منظور بحث من این نیست که برای فیلترینگ یک حرمت شرعی قائل بود. اما همان کسی که فیلتر می‌کند امکان استفاده از سایر امکانات فضای مجازی را مهیا کرده است. نگاه صفر و صدی داشتن در این بخش درست نیست. 

همان‌طور که آیات 17 و 18 سوره مبارکه می‌خوانیم «… فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِينَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» [پس بشارت ده به آن بندگان من كه (17) به سخن گوش فرامى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان (۱۸)] می‌توان در فضای مجازی الگو گرفت و موضوعات خوب را برداشت کرد و مورد استفاده قرار داد و موضوعات نامناسب را کنار گذاشت. فضای مجازی امروز تنها اسمش مجازی است در حالی‌که حقیقی‌ترین بخش فضای زندگی ما را تشکیل می‌دهد. اثرات آن را در زندگی می‌بینیم و این بستر الزامات خودش را برای ما دارد. 

شمسایی تاکید کرد:ما چه بخواهیم و نخواهیم افکار مختلف در این بستر منتشر می‌شوند و با توجه به فرمایش رهبری وظیفه ما پاسخگویی است. در موضوع اهمیت تبیین می‌توانم به آنچه رهبر انقلاب درباره جنگ روایت‌ها اشاره کردند اشاره کنم. امروز بسیاری مسائل درباره وقایع انقلاب اسلامی، دوران پیش از آن و سال‌های فعالیت امام خمینی (ره) در شروع نهضت انقلابی‌شان مطرح است. با گذشت زمان از آن وقایع بسیاری از افرادی که در آن مقطع حاضر بودند پیر شده‌اند یا از میان ما رفته‌اند. بعضا ملاحظه می‌شود که روایت‌های مربوط به آن مقطع تغییر کرده است و کسی هم نیست که نسبت به آنها پاسخ دهد. برخی درباره اصل انقلاب اسلامی حرف می‌زنند یا در مورد دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران حرف می‌زنند. امروز ضرورت دارد کسانی باشند تا نسبت به این موارد پاسخ دهند. رهبری می‌گویند نباید نسبت به این موارد منفعل بود، در ماجرای اتفاقات سال 88 که ایشان موضوع «أین عمار...» را مطرح کردند تا این اواخر که جنگ روایت‌ها و آتش به اختیار را مورد توجه قرار دادند همه کدهایی است که ایشان می‌گوید تا افراد انقلابی را به بروز و ظهور یک فعالیت اجتماعی وادار کند. ایشان می‌خواهند جبهه انقلاب به فعالیت وادار شود. 

این فعال رسانه ای یادآور شد:باید توجه داشت که خطاب اخیر رهبری جوانان هستند، کارهای رهبر انقلاب در این بخش مانند زنجیره به همدیگر متصل هستند. از نامه ایشان به جوانان اروپا تا انتشار بیانیه گام دوم همه نشان می‌دهد که ایشان تکلیفی برای جوانان انقلابی معلوم می‌کند. بحث امید آفرینی و بصیرت افزایی و پاسخگویی به شبهات و خلق روایت و تولید روایت دست اول موضوعاتی است که باید با توجه به تاکید ایشان مورد توجه قرار بگیرد. 

به گفته وی ما باید منطق محکمی داشته باشیم. اما نباید از ارزش‌ها عدول کنیم چرا که این موجب وهن جریان انقلاب می‌شود. همچنین باید سواد رسانه ای مان را تقویت کنیم. اگر علم‌مان در مورد آن کم است باید یاد بگیریم. 

شمسایی ادامه داد: به تازگی رهبر انقلاب درباره تبیین و بازطراحی ساختار و فضای فرهنگی کشور نکاتی را مطرح کردند که در آن بحث رسانه مورد تاکید است. با توجه به این موارد ما در برابر موضوعات مربوط به فضای مجازی یک تکلیف داریم. در این تکلیفی که برعهده ما قرار گرفته است مهم‌ترین اصل برای بازآرایی معماری مجدد فرهنگ کشور این است که نسبت‌ها مشخص باشد. یک زمان فرهنگ به کتاب و مجله و فیلم اختصاص داشت امروز فضای مجازی هم بخشی از فرهنگ است. همین‌طور اقتصاد فرهنگ هم الان داخل این حوزه شده است با این‌حال ملاحظه می‌شود که وضعیت اپلیکیشن‌های مرتبط با حوزه فرهنگ مطلوب نیست. 

ابن فعال رسانه ای در این زمینه یاد آور شد ما کشوری هستیم که می‌توانیم موشک نقطه زن تولید کنیم. در حوزه سلول‌های بنیادی وضع خوبی داریم و در بعضی حوزه‌ها در پارک‌های علم و فناوری به پیشرفت‌های خوبی رسیدیم. درحالی که یک پیام‌رسان مطلوب داخلی مانند تلگرام و واتساپ نداریم تا مانند چند شب پیش وقتی شبکه‌های اجتماعی به شکل جهانی قطع شد یک نگرانی کلی ایجاد نشود که اطلاعات‌مان از دست رفته‌اند یا خیر. 

شمسایی تاکید کرد  اینکه جوانان انقلابی به وظایف خود عمل می‌کنند یک بحث است اما جای سوال است که چه کسانی زیرساخت‌ها را فراهم می‌کنند. این وظیفه‌ای است که نهادهای مختلف مانند کمیسیون‌های مربوطه در مجلس و نهادی ذیربط در دستگاه‌های کشور برعهده دارند و برای کارکنان‌شان حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود. نهادهایی مانند مرکز ملی فضای مجازی، مرکز رسانه دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و چند بخش که در سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد شده است و یا معاونت فضای مجازی در سازمان صداوسیما؛ این دستگاه‌ها باید همه کمک کنند تا از نظر فنی و سخت‌افزاری به فناوری‌های بومی دسترسی پیدا کنیم.