یک کارشناس مسائل ترکیه و قفقاز در گفت و گو با الف تشریح کرد دو پیام رزمایش فاتحان خیبر زیر گوش باکو، آنکارا و تل آویو

گروه سیاسی الف،   4000711064

یک تحلیلگر مسائل بین المللی برگزاری رزمایش فاتحان خیبر را دارای دو هدف دانست که پیامش بیشتر متوجه باکو و تلاویو است.

دو پیام رزمایش فاتحان خیبر زیر گوش باکو، آنکارا و تل آویو

علی حیدری، کارشناس مسائل ترکیه و قفقاز در گفت و گو با خبرنگار الف گفت: مانور نظامی که از سوی ایران در نواحی شمال غربی ایران طی این روزها و در نزدیک مرزهای مشترک با جمهوری آذربایجان انجام شد دارای ۲ هدف بود.

وی افزود: ریشه و دلیل برگزاری این رزمایش که نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران آن را دنبال کردند مربوط به تغییراتی است که در مرزهای شمالی طی یکسال گذشته و بعد از جنگ قره داغ (بین آذربایجان و ارمنستان) رخ داد.

حیدری تاکید کرد: این تغییرات در مرزها موجب شده اند که حضور نظامی و سیاسی ترکیه در منطقه مورد اشاره بیشتر شود و تاثیرش بر ایران این است که از نظر ترانزیتی دچار مشکل می شود و ایران را منزوی می کند. 

این کارشناس مسائل ترکیه و قفقاز با اشاره به اینکه وضعیت فوق برای ایران زیان بار است خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با برگزاری این رزمایش به همسایه شمالی خود  (آذربایجان) و ترکیه یادآوری کرد تصمیم گیری برای این منطقه بدون ایران دشوار است اگر حتی نگوییم غیر ممکن!

وی با بیان اینکه برگزاری یک رزمایش نظامی نشان از جدیت آن کشور در تحقق خواسته هایش دارد و این اقدام بالاترین سطح از جدیت است، ادامه داد: براساس تحلیل های مختلف فرماندهان نظامی ایران تصمیم به تغییرات مرزی بین آذربایجان و ارمنستان (ایجاد کوریدور بین آذربایجان و جمهوری خود مختار نخجوان) باعث تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه می شود.

وی گفت: برای جمهوری اسلامی ایران مهم است که کوریدور فوق چگونه عبور خواهد کرد. ایران نمی پذیرد مرز مشترکش با ارمنستان حذف شود به ویژه که تغییرات مرزی فوق کوریدور شمالی ایران با روسیه و گرجستان را از بین می برد. 

حیدری سپس گفت: با توجه به اظهارات فرماندهان نظامی ایران در منطقه مرزی با آذربایجان یکسری عناصر اسرائیلی حضور دارند، این عناصر ممکن است یکسری پایگاه های اطلاعاتی ایجاد کنند و ایران به طور قاطع اجازه نمی دهد رژیم صهیونیستی در این منطقه پایگاه ایجاد کند. جمهوری اسلامی ایران اگر احساس کند چنین اتفاقی افتاده به شکل جدی مقابله می کند. 

وی با اشاره به اینکه رزمایش فاتحان خیبر در نزدیک نواحی مرزی با آذربایجان جنبه پیشگیرانه داشت تصریح کرد: باید تا هفته بعد صبر کنیم تا ببینیم باکو و تل آویو نسبت به برگزاری این رزمایش چه واکنشی نشان می دهند و آیا پیام این رزمایش را دریافت کردند یا خیر؛ اگر دریافت نکنند ایران ابزارهای نظامی و سیاسی دیگری دارد.

این کارشناس مسائل ترکیه و قفقاز در ادامه تحلیل کرد: ایران نمی پذیرد که مرزهای شمالی تغییر کند. تغییر در مرزها از نظر حقوق بین المللی قواعدی دارد که از جمله آنها می توان گفت با این تغییرات کشورهای همسایه نباید دچار مشکل سیاسی، اقتصادی و تبعات دیگر شوند. 

وی افزود: در مورد موضوع آذربایجان و ارمنستان هم اتفاقات نباید از نظر ژئوپلتیکی تاثیری بگذارد. اما دنبال کردن موضوع از نظر بین المللی وقت گیر است و لابی های صهیونیستی و ترکیه ممکن است با پیگیری حقوقی از نظر بین المللی آنها مسیری بروند بدون اینکه به نظام بین الملل پاسخی بدهند.

حیدری تاکید کرد: در مورد این تغییرات مرزی بین آذربایجان و ارمنستان، روسیه حساسیتی ندارد و بنابراین خودمان باید اقدامات خاص سیاسی و نظامی داشته باشیم. بهترین راهکار در این خصوص این است که مشکل را مستقیم با باکو حل کنیم، این راه کم هزینه تر هم هست.

حیدری گفت: مذاکرات دوجانبه بین تهران و باکو و همچنین مذاکرات سه جانبه بین تهران، باکو و آنکارا و یا تهران، باکو و مسکو برای حل این موضوع کمک می کند. 

وی در پایان گفت: طرف قفقاز هم باید نظر جمهوری اسلامی ایران را بشنود،  علاوه بر این ناتو که کشورهای ترک در آن عضو هستند و ترکیه و باکو باید بدانند مشکلاتی که در این منطقه ایجاد می شود فقط مختص ایران نیست.