روایت ضد ایرانی از فاتحان خیبر 

گروه سیاسی الف،   4000710043 ۶۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بی بی سی فارسی و رسانه های اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران در ماجرای رزمایش فاتحان خیبر تلاشهایی به ضرر حاکمیت ایران صورت می دهند.

روایت ضد ایرانی از فاتحان خیبر 

به گزارش الف روز جمعه (۹ مهرماه) بود که رسانه های داخلی خبر برگزاری رزمایش "فاتحان خیبر" را روی خروجی خود قرار دادند. خبرگزاری تسنیم در اینباره نوشت رزمایش نیروی زمینی ارتش با حضور تیپ‌های ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد، جنگال، گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی و با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز آغاز کرده است.

بلافاصله بعد از انتشار این خبر رسانه های اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران نسبت به این خبر واکنش دادند و همراه با آن تحلیل ها و تفسیرهایی را منتشر کردند.

بی بی سی فارسی که از مدتها پیش خبر مناقشات جمهوری آذربایجان و با ارمنستان را پوشش می داد و خط و ربط آن به جمهوری اسلامی ایران را گزارش می کرد در اقدامی مشابه نسبت به خبر رزمایش فاتحان خیبر دست به کار شد.

این رسانه مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حضور گروه های تروریستی در کشور آذربایجان را تلویحا تایید کرد اما از لفظ تروریستی درباره آنها خودداری کرد و این گروه ها را تحت حمایت دولت ترکیه همانند نیروهای نظامی ایران (مدافعان حرم) قلمداد کرد که در سوریه بر سر بقای حکومت بشار اسد نزاع داشتند.

مواضعی که ایران علیه اسرائیل در ماجرای رزمایش فاتحان خیبر اتخاذ کرده نیز توسط بی بی سی فارسی به شکل خاصی مورد توجه قرار گرفت. 

رسانه های فارسی زبان اپوزیسیون و بی بی سی فارسی در این چند ساعت صحبت کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره رزمایش اخیر را حسابی در کانون توجه قرار دادند. او گفته بود در منطقه ما یک عنصر ناخوانده و برهم زننده امنیت داریم که از جای دیگر آمده و آن رژیم نامشروع صهیونیستی است و از موقعی که این رژیم آمده حساسیت ما به این مرز افزایش یافته، فعالیت آنها در اینجا کاملا در رصد ما است.
 بی بی سی فارسی در تحلیل خود از رزمایش تلاش کرد انتقادهای طرف آذربایجانی را برجسته کند.

این رسانه رصد اسرائیل از سوی فرماندهان نظامی را هم بی اعتبار جلوه داد. به همین دلیل بعد از صحبت های حیدری در گزارشی نوشت ایران علیه اسرائیل فعالیت تبلیغاتی گسترده انجام می دهد و با وجود هزینه یک چهارم بودجه کشور برای دستگاه های اطلاعاتی و نظامی دربرابر عملیات های اسرائیل در خاک ایران اعم از خرابکاری، سو قصد به اهداف ناتوان بوده است.

 بی بی سی همچنین حمله به برخی مواضع نیروهای نظامی ایران در سوریه و حمله به مواضع نیروی های نظامی که ایران از آنها در خاک سوریه پشتیبانی می کند را نسبتی عنوان می کند که ایران به اسرائیل می دهد.

بی بی سی فارسی تلاش کرد رزمایش فاتحان خیبر را با حملاتی که در ماه های اخیر با برنامه ریزی های گسترده اطلاعاتی و تروریست های اجیر شده در ایران صورت گرفته مقایسه کند و برای مخاطب خود راهی باقی نگذارد جز اینکه ایران را ضعیف قلمداد کند.

اشاره به حمله به تاسیسات سازمان انرژی اتمی با پهپاد، حمله به تاسیسات هسته ای نطنز، ترور شهید محسن فخری زاده و دزدی یکسری اسناد حساس از ایران با نقش آفرینی محوری اسرائیل از جمله موضوعاتی است که بی بی سی فارسی در کنار روایت از رزمایش فاتحان خیبر مطرح کرد.

در مقابل این رسانه در گزارش های اخیر خود از موضع گیری احمد وحید، وزیر کشور که ابراز امیدواری کرده بود مشکلات اخیر ایران و آذربایجان از مسیر دیپلماتیک حل شود نیز صحبتی نکرد.

این نوع موضع گیری ها با اندکی شدت و ضعف در سایر رسانه های اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران هم دیده می شود. مواضعی که می خواهد مخاطب را قانع کند که ایران جنگ افروز و تنش آفرین است و باعث ابراز نارضایتی همسایگان خود شده و در همین شرایط  ایران کشوری ضعیف است. در مورد حقوق قانونی ایران هم کمتر تاکیدی دیده می شود.

حتی اشاره به سوابق تنش های بین آذربایجان و ارمنستان به گونه ای است که موضع برخی تجزیه طلبان داخلی در ایران برای پیوستن به کشور آذربایجان مورد تاکید است اما حتی یک جمله در مورد اینکه خاک بعضی نواحی این کشورها روزگاری جز ایران بوده و تحت شرایط خاصی به ویژه نفوذ استعمارگران از ایران جدا شده دیده نمی شود.

سایت صدای آمریکا نیز علیرغم برگزاری رزمایش فاتحان خیبر از سوی ارتش به حضور نیروهای سپاه در منطقه اشاره کرده و تلویحا این رزمایش را نیز تحت تاثیر اراده سپاه دانسته است.

دویچه وله با تردید در حضور عناصر داعش در مرزهای شمال غربی ایران همزمان به تصاویر ماهواره ای اشاره کرده است که بنابر ادعای صهیونیست ها نشان دهنده خرابکاری در یک پایگاه موشکی ایران در غرب تهران است .

العربیه فارسی نیز موضوع همکاری آذربایجان با اسراییل را عادی جلوه داده و به حساسیت ایران پس از حوادث مربوط به خرابکاری در برخی تاسیسات نظامی ایران اشاره کرده است.