۵ راهکار برای جلوگیری از سوختن لوازم برقی در هنگام قطعی برق

گزارش بازرگانی،   4000709034



جلوگیری-ازسوختن-لوازم-برقی

گرم شدن هوا، حوادث طبیعی مانند سیل و طوفان، خرابی شبکه و تعمیرات گسترده تنها چند دلیل برای قطع شدن برق در فصول مختلف سال هستند. این موارد را در طول سال زیاد می‌بینیم. اما یکی از مشکلاتی که اغلب خرج زیادی هم روی دست ما می‌گذارد، خراب شدن لوازم برقی است. لوازمی مانند یخچال و ال سی دی تا حدودی در برابر قطع شدن برق آسیب‌پذیر هستند و به همین خاطر باید چاره‌ای برای این وضعیت اندیشید. در این مطلب قصد داریم نکاتی را به منظور جلوگیری از سوختن لوازم برقی در هنگام قطعی برق مرور کنیم.

شرکت خدماتی رسا سرویس همواره تلاش داشته است که با بهبود تجهیزات و آموزش نیروی متخصص خود لوازم الکتریکی شما را به بهترین شکل ممکن تعمیر کند. رسا سرویس در زمینه نصب و تعمیر انواع لوازم برقی مانند جاروبرقی، قهوه‌ساز و ماشین ظرفشویی تخصص داشته و تمام مشکلات شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف می‌کند. در صورتی که به دنبال بهترین مرکز تعمیراتی در تهران و شهرهای دیگر هستید، این امکان را در اختیار دارید که به صورت ۲۴ ساعته با مشاورین رسا سرویس تماس گرفته و درخواست اعزام کارشناس کنید.

آماده سازی یک جعبه اضطراری برای مواقع قطعی برق

همه ما به خوبی می‌دانیم که قطعی برق بیشتر اوقات به صورت کاملا ناگهانی رخ داده و هیچ برنامه‌ از پیش تعیین شده‌ای برای آن وجود ندارد. به همین خاطر، عقل حکم می‌کند که دسته‌ای از ابزار را گردآوری کنیم تا در صورت بروز هرگونه مشکل قادر به استفاده از آن‌ها باشیم. جعبه اضطراری زیر را در صورت امکان حتما تهیه کنید:

  • این جعبه برای نگه داشتن یک یا دو چراغ قوه اضافی بسیار مناسب است و همیشه می‌دانید که آن‌ها را کجا پیدا کنید.
  • تعداد زیادی باتری برای همه دستگاه‌ها در داخل آن قرار دهید.
  • دسته‌ای ابزارهای خاص مانند فازمتر، مولتی متر، نوار چسب برق و غیره را به آن اضافه کنید.

۱. سیستم الکتریکی و وسایل مختلف را به صورت دائمی بررسی کنید

سیستم الکتریکی خانه در طول زمان دچار استهلاک زیادی می‌شود و نویز انتقالی به وسایل را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. هر از چند گاهی یک تکنسین را مامور رسیدگی به سیستم الکتریکی خانه و بررسی دستگاه‌های مختلف کنید. هرگونه خرابی را به محض مشاهده تعمیر و پریز و کلیدهای مشکل‌دار را تعویض کنید.

راهکار جلوگیری از سوختن لوازم برقی

۲. لوازم برقی را خاموش کرده و از برق بکشید

چند دلیل خوب برای خاموش کردن یا از برق کشیدن وسایل برقی در هنگام قطعی برق وجود دارد. در هنگام بازگشت برق، موج انرژی الکتریکی بسیار زیادی به وجود می‌آید که می‌تواند به وسایل حساس شما مانند لپ تاپ، تلویزیون و مایکروویو آسیب وارد کند. این افزایش موج انرژی به صورت ناگهانی وارد مدار الکتریکی وسایل شده و مشکلات زیادی را برای قطعاتی مانند خازن و مقاومت به وجود می‌آورد، چرا که معمولا برای چنین شرایطی طراحی نمی‌شوند.

از سوی دیگر، راه‌اندازی مجدد لوازم خانگی تقریبا به دو برابر برق مصرفی در حالت عادی نیاز دارد. برای درک بهتر این موضوع، به کم سو شدن نور چراغ‌ها در زمان روشن شدن دستگاه تهویه هوا فکر کنید. همچنین مصرف مجدد دستگاه‌های برقی تمام خانه‌ها به صورت یک جا را تصور کنید. چنین چیزی لوازم برق شما را مستعد آسیب بیشتر خواهد کرد. به همین شکل، این امکان وجود دارد که وسایلی مانند اتو یا اجاق گاز برقی خود را در حالت کار کردن رها کرده باشید که در صورت وصل شدن برق احتمال حادثه وجود دارد.

۳. استفاده از برق‌گیر برای محافظت از وسایل

برق‌گیر (سرج ارستر) یکی از دستگاه‌های کارامد است که می‌تواند خیال شما را از بابت بسیاری از اتفاقات راحت کند. این وسیله معمولا در آپارتمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و از تجهیزات الکتریکی در مقابل صدمات ناشی از ولتاژ‌های ناگهانی مانند رعد و برق محافظت می‌کند. برق‌گیر در مقابل ولتاژ‌های عادی عملکردی مشابه عایق دارد و در صورت مشاهده هرگونه جریان بیش از حد، آن را به سمت زمین هدایت می‌کند. اگر در خانه تلویزیون یا یخچال گران‌قیمت دارید، بهتر است که برق‌گیر را به عنوان یک سرمایه‌گذاری ضروری و بلندمدت در نظر بگیرید.

محافظت از لوازم برقی در زمان قطعی برق

۴. بکارگیری محافظ برق برای دستگاه‌های مختلف

اگرچه استفاده از محافظ برق بیشتر برای مناطقی توصیه می‌شود که دارای نوسانات زیاد یا رعد و برق هستند، اما بکارگیری آن‌ها برای مواقع قطعی برق کاملا توصیه می‌شود. دستگاه‌های الکتریکی هر کدام به نحوی با سیستم الکتریکی ساختمان ارتباط برقرار کرده و شرایط مختلف مطمئنا می‌تواند تاثیرات گوناگونی بر آن‌ها داشته باشد.

از همین رو، بهتر است که دستگاه‌های پرمصرف مانند یخچال و ماشین لباسشویی را با استفاده از محافظ‌های جداگانه ایمن سازید. بسیاری از خانه‌ها دارای دو عدد یخچال و فریزر در کنار هم هستند و معمولا هردوی آن‌ها را به یک سه‌راهی یا محافظ وصل می‌کنند. این کار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چرا که علاوه بر نوسانات خارجی، دستگاه‌ها باید فشار خارج شده از یکدیگر را نیز تحمل کنند.

۵. برای استفاده مداوم از برق یک یو پی اس خریداری کنید

یو پی اس (UPS) یکی از دستگاه‌هایی است که در سالیان اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده و قابلیت‌های زیادی را در اختیار ما قرار می‌دهد. اگر به سراغ یک مغازه تجهیزاتی بروید و از آن‌ها بپرسید که یک گزینه مناسب برای مواقع قطعی برق به شما پیشنهاد کنند، اولین گزینه ژنراتور یا همان موتور برق باشد. اما بزرگ‌ترین مشکل در مورد ژنراتور برق این است که سر و صدای بسیار زیادی تولید می‌کند و عملا قابل استفاده در آپارتمان‌ها نیست.

یو پی اس (منبع ذخیره برق به صورت دائمی) از جمله دستگاه‌های مدرن در حوزه ذخیره‌سازی انرژی به حساب می‌آید که میزان مشخصی از انرژی الکتریکی را به منظور استفاده‌های آتی در منبع خود نگه می‌دارد. این دستگاه‌ بیشتر برای تامین برق جاهایی مانند اتاق عمل بیمارستان‌ها به کار گرفته می‌شود، اما هم‌اکنون نمونه‌های بسیار زیادی از آن‌ها برای ساختمان‌های مسکونی نیز موجود است. یکی از این دستگاه‌ها را بسته به میزان نیاز برای منزل خود تهیه کنید و بدین صورت هیچگاه با مشکلی از لحاظ قطعی ناگهانی برق روبرو نخواهید شد.

در صورت بروز هرگونه مشکل برای وسایل خانگی خود، با مشاورین رسا سرویس تماس گرفته و مشکل خود را مطرح کنید. کارشناسان ما پس از بررسی مشکل بهترین راه‌حل را پیش روی شما قرار خواهند داد.