رئیس قوه قضائیه: برخی وکلا موجب اطاله دادرسی می‌شوند

گروه اجتماعی الف،   4000708078

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه ‌قضات از صدور قرار بازداشت ‌غیرضروری خودداری کنند، گفت: مجازات جایگزین حبس مدنظر باشد.

رئیس قوه قضائیه: برخی وکلا موجب اطاله دادرسی می‌شوند

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در دیدار با قضات و کارکنان قضایی استان قزوین، اظهار داشت: امروز مردم نسبت به دولت، قوه قضاییه و مجلس امیدوار شده‌اند و این امیدواری و اعتماد آنها تکلیف ما را سنگین‌تر می‌کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: دشمن تلاش زیادی کرد با فضاسازی، اعتماد مردم را کاملا مخدوش کند اما اکنون که در سایه همدلی و هماهنگی قوا اعتماد مردم ترمیم شده موظف به صیانت و ارتقاء آن هستیم.

محسنی اژه‌ای اعتماد مردم را بزرگترین سرمایه نظام عنوان کرد و گفت: اعتمادسازی با حرف ممکن نیست و باید در عمل کارآمدی نظام را نشان دهیم چراکه اکنون با وفاق و همکاری ایجاد شده طی سه ماه گذشته، اگر خدای نکرده امید مردم از بین برود بیش از گذشته ضرر خواهیم کرد.

وی ادامه داد: مردم می‌گویند الان قوای سه‌گانه و‌ دستگاه‌ها همه در خط رهبری و دلسوز نظام و خیرخواه هستند و برای حل مشکلات و گره‌گشایی از کارها تلاش می‌کنند و نباید اجازه داد این امید از دست برود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه حل مشکلات بدون توجه به مردم ارزشی ندارد، گفت: ما برای حکومت نیامده‌ایم بلکه آمده‌ایم عدالت محقق شود، انسانیت به کمال برسد و بر اساس آموزه‌های دینی، یار و همراه یکدیگر باشیم.

وی با بیان اینکه امروز کسب اعتماد مردم و افزایش آن به دست ما سپرده شده، نیروی انسانی را مهمترین عامل حسن انجام ماموریت و وظایف هر سازمان معرفی کرد.

محسنی اژه‌ای بر همین اساس خاطرنشان کرد که مدیران عالی هر مجموعه‌ای وظیفه دارند همه تلاش خود را برای ارتقاء جایگاه و تامین آسایش و آرامش روانی کارکنان آن مجموعه به کار گیرند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سختی‌ها و تنگناها و حجم کار دستگاه قضا بیش از ظرفیت موجود، از طرح‌های خلاقانه‌ای که می‌تواند در بهبود وضعیت کارکنان و حل مشکلات آنها موثر باشد استقبال کرد.

محسنی اژه‌ای با اشاره به سختی کار در برخی مجموعه‌های قضایی وابسته به عدلیه مانند پزشکی قانونی و سازمان زندان‌ها که ارتباط بیشتری با بدنه مجموعه دارند، حل مشکلات این مجموعه‌ها را برای کاهش مشکلات مردم، اولویت دانست.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تذکر و تکرار  برخی توصیه‌ها برای بهبود عملکرد یک سازمان سودمند است، به بیان چند توصیه به همکاران قضایی خود در استان قزوین پرداخت.

محسنی اژه‌ای از قضات، بازپرس‌ها و دادیاران خواست که حتی‌المقدور از صدور قرار بازداشت اجتناب کنند.

رئیس قوه قضاییه گفت: اگر نیاز به صدور قرار بازداشت موقت بود باید شرایطی فراهم شود که افراد بتوانند در اولین فرصت ممکن تامین وثیقه کنند و به محض تامین وثیقه نیز رفع بازداشت صورت گیرد.

محسنی اژه‌ای همچنین به قضات و بازپرس‌ها و دادیاران توصیه کرد در صدور قرارها و رسیدگی‌ به پرونده‌های دارای حکم زندان، به سرعت عمل کنند.

وی همچنین تاکید کرد در مواردی که قانون اجازه می‌دهد و بیم تبانی و فرار متهم وجود ندارد و‌ یا حکم زندان بازدارنده است، از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند.

رئیس قوه قضاییه با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته برای پایش زندانیان و آزادی‌های اخیر زندانیان در استان‌های مختلف، بر سرکشی از زندان‌ها تاکید کرد و گفت: نباید به گزارش قاضی زندان اکتفا شود و مبادا کسی بلاوجه در زندان بماند و حقی از کسی ضایع شود خصوصا کسانی‌که توان دفاع از حق خود را ندارند.

محسنی اژه‌ای بر لزوم تشکیل کارگروه‌های مردمی برای حل مشکلات و دعاوی قضایی تاکید کرد و گفت: باید چتر استفاده از ظرفیت‌های مردمی را گسترش دهیم و علاوه بر شوراهای حل اختلاف، از طرح‌های ابتکاری و کمک‌های معتمدین محلات برای ایجاد صلح و سازش استفاده شود.

رئیس دستگاه قضا پرونده‌های کثیرالشاکی را از معضلات نظام قضایی دانست و به قضات و بازپرس‌ها و دادیاران توصیه کرد که این پرونده‌ها را به گونه‌ای مورد رسیدگی قرار دهند که در کنار مجازات افراد خاطی، مردم نیز زودتر و با کمترین هزینه به حقوق خود برسند.

محسنی اژه‌ای گفت: اگر پرونده‌ای تشکیل شد که افراد زیادی درگیر آن هستند با صدور قرار تامین و اعمال محدودیت‌هایی چون ممنوع‌الخروجی به متهم فرصت دهید که حق مردم را برگرداند و توجه شود که با بازداشت فوری او تعداد شاکیان بیشتر می‌شود.

رئیس قوه قضاییه از کارشناسی‌های غیرضروری و اختلاف نظرات کارشناسان به عنوان یکی از عوامل اطاله دادرسی یاد کرد و گفت که برخی کارشناسی‌ها نه‌تنها دستگاه قضایی را به عدالت نمی‌رساند بلکه ما را از هدف خود دورتر می‌کند.

محسنی اژه‌ای بر همین اساس تاکید کرد که برای جلوگیری از بروز مشکلات برای مردم باید کارشناسی‌های ضروری به صورت روشن و با تعیین زمان به کارشناسان ابلاغ شوند و بر فرآیند کار نیز  نظارت شود تا در موعد مقرر انجام شود.

وی این نکته را نیز متذکر شد که اگر‌ نظر کارشناسی یک کارشناس اختلافات فاحش زیاد داشت، از او توضیح خواسته شود و اگر جواب دوپهلو داد ضمن اعلام مسئله به مراجع ذی‌ربط، از ارجاع کارشناسی‌ها به وی خودداری شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه وکلا محترم هستند و وکیل خوب معاضد قاضی است در عین حال متذکر شد گاهی اوقات برخی وکلا به دلیل رفتارهای غیرمتعارف موجب اطاله دادرسی و اخلال در روند دادرسی می‌شوند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مقام قضاوت منصب الهی و متعلق به رسول‌الله(ص) و امیرالمومنین(ع) است به همه قضات و کارکنان قضایی توصیه کرد که مراقب وسوسه شیطان و شیطان صفتان باشند و با پرهیز از قرار گرفتن در موضع تهمت از دستگاه قضایی صیانت کنند.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «علی شعبانی» رئیس کل دادگستری قزوین در خصوص عملکرد این دادگستری اظهار کرد: از سال 97 تا امروز با اقدام قاطع دستگاه قضایی قزوین، بیش از 7 هزار و 637 هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین و تدوین 209 مصوبه در این ستاد عنوان کرد: تا امروز 191 واحد تولیدی با پیگیری‌های دستگاه قضایی قزوین احیاء شدند.

رئیس کل دادگستری قزوین در ادامه با اعلام اینکه میزان ابلاغ الکترونیک قضایی در این استان به 94 درصد رسیده است، گفت: در مدت اخیر 39 زندانی مشمول مرخصی پایان حبس و 19 زندانی مشمول تعلیق پایان حبس شدند؛ ضمن آنکه 18 زندانی نیز طی هفته‌های گذشته از زندان‌های قزوین آزاد شدند.

شعبانی از کاهش 47 درصدی پرونده های مسن در یک سال اخیر خبر داد و در خصوص آمار قلع و قمع بناهای غیرمجاز نیز گفت: در سال گذشته 641 مورد قلع و قمع بناهای غیرمجاز صورت گرفت و این در حالی است که مجموع قلع و قمع بناهای غیرمجاز از سال 94 تا 98؛ قریب به 350 مورد بود.

وی همچنین در خصوص اهتمام دستگاه قضایی قزوین برای دسترسی آسان مردم به عدالت، از معرفی یک خط تلفن برای ارتباط مستقیم مردم قزوین با رئیس کل دادگستری خبر داد و گفت: این خط تلفن هر روز به مدت یک ساعت بعد از نماز مغرب و عشاء پاسخگوی مردم خواهد بود.