چه کسانی تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می‌گیرند؟

گروه اجتماعی الف،   4000708069 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران به تشریح نحوه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری پرداخت.

چه کسانی تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می‌گیرند؟

به گزارش فارس، مهدی ایزدی، معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره «تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری»، گفت: این آئین‌نامه یک بار در سال ۸۲ در زمان بنیاد شهید سابق و یک بار هم اردیبهشت سال ۹۳ توسط هیئت محترم وزیران به تصویب رسیده است. آئین‌نامه‌ای که در سال ۱۳۹۳ به تصویب هیئت وزیران رسیده، به استناد ماده یک قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دستگاه‌های مرتبط تهیه شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره محور شهید، شهادت و ایثارگری در «آئین‌نامه تعیین مصادیق حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری» گفت: طبق این آئین‌نامه، شهدای پیروزی انقلاب اسلامی، رزمندگان دوران دفاع مقدس و کسانی که در مناطق جنگی به شهادت رسیدند و سایر مصادیق ایثارگری، مهاجرینی که بعد از خاتمه جنگ به مناطق جنگی مهاجرت کردند و با مین و اشیای باقی‌مانده از دوران دفاع مقدس برخورد کردند و شهید یا مجروح شدند، کسانی که توسط گروه‌های معارض و ضدانقلاب، یا کسانی که در مباحث امنیتی در مأموریت‌های ویژه به شهادت می‌رسند، تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می‌گیرند.

وی درباره دیگر مصادیق شهید افزود: جانبازان دوران دفاع مقدس و جانبازان انقلاب اسلامی ۷۰ درصد و جانبازانی که به سبب جراحات وارده طبق تشخیص کمیسیون پزشکی فوت می‌کنند و همچنین طبق ماده ۱۱ همین آیین نامه افرادی که طی فرمان خاص توسط فرماندهی معظم کل قوا در حکم شهید محسوب می‌شوند هم از مصادیق شهید در بنیاد هستند.

ایزدی درباره حکم شهدای سلامت هم عنوان کرد: در رابطه با شهدای سلامت هم بر اساس گردش کار ارسالی توسط شورای عالی امنیت ملی و طبق فرمان فرمانده معظم کل قوا، اجازه داده شد با تشخیص ستاد ملی کرونا و کمیته‌ای که با حضور بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد ملی کرونا تشکیل می‌شود، افرادی که با تشخیص آن کمیته شهید اعلام شوند، تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گیرند.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند با نحوه احراز مصادیق شهید و سایر مصادیق ایثارگری آشنایی پیدا کنند، می‌توانند به ماده ۲ تا ماده ۱۱ آئین‌نامه «تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری مصوب سال ۹۳ هیئت محترم وزیران» مراجعه و آن را مطالعه و بررسی کنند؛ اضافه کرد: بنیاد بر اساس همین آئین‌نامه مصادیقی که در این آئین‌نامه احصا شده است را تحت پوشش قرار می‌دهد.

ایزدی اضافه کرد: این مصادیق را بنیاد شهید و امور ایثارگران طبق آئین‌نامه تحت پوشش قرار می‌دهد و تشخیص و تطبیق اولیه با دستگاه‌های مربوطه در نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های مرتبط است و تشخیص و تطبیق نهایی با بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

وی در پایان گفت: در رابطه سایر مواردی که در آئین‌نامه نیست و در حوادث و وقایع جان خود را از دست می‌دهند، مانند کسانی که در حین خدمت جان خود را از دست می‌دهند آئین نامه اجرایی فداکار خدمت موضوع ماده ۲۰ قانون مدیریت بحران کشور در هیئت وزیران به تصویب رسیده است و غیر از آنچه اشاره شد، بقیه موارد تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار نمی‌گیرند.