اردوغان و بایدن برای بررسی آخرین تحولات منطقه دیدار می‌کنند

گروه جهان الف،   4000706102

رئیس‌جمهور آمریکا و ترکیه قرار است در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با یکدیگر دیدار کنند.

اردوغان و بایدن برای بررسی آخرین تحولات منطقه دیدار می‌کنند

به گزارش فارس، منابع خبری از دیدار آتی روسای جمهور ترکیه و آمریکا در حاشیه اجلاس «جی-20» خبر دادند.

به گزارش منابع خبری، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه قصد دارد اواخر ماه اکتبر با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست «جی-20» خبر دادند. قرار است این دو در خصوص آخرین تحولات منطقه و جهان از جمله اوضاع در خاورمیانه به بحث و تبادل نظر بپردازند.

پیش بینی می‌شود صحبت‌های اخیر اردوغان در زمینه خرید سامانه دیگری از موشک‌های «اس-400» از روسیه نیز در ملاقات آتی اردوغان با بایدن مطرح شود.

روزنامه «دیلی صباح»  نیز نوشت که  انتظار می رود رجب طیب اردوغان و  رئیس جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس آینده گروه 20 در  شهر رم با جو بایدن  دیدار کند. این اجلاس قرار است 30 تا 31 اکتبر برگزار شود.

اردوغان اخیراً گفته که روابط بین آنکارا و واشنگتن سالم نیست و افزود که دو کشور باید در مورد خرید سیستم دفاعی اس -400 روسیه از سوی آنکارا و حمایت واشنگتن از گروه تروریستی پ.ک.ک مسائل را حل و فصل کنند.

اردوغان گفت: «دو کشور باید به عنوان دوست با هم همکاری کنند اما جهت فعلی خوب نیست . آرزوی من این است که با آمریکا روابط دوستانه و نه خصمانه داشته باشم.اما در حال حاضر اوضاع بین دو متحد ناتو چندان خوش یمن نیست.»

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در روزهای اخیر در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی بی اس نیوز» تصریح کرد که علی‌رغم اعتراضات شدید آمریکا، خرید دومین سامانه موشکی «اس-400» روسیه را در دست بررسی قرار داده است.

وی در سخنانی که تقابل با ایالات متحده محسوب می‌شود، تصریح کرد که خود ترکیه باید درباره سامانه‌های دفاعی‌اش تصمیم‌گیری کند.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه به عدم حمایت واشنگتن از ترکیه در بخش دفاعی اشاره کرد مبنی بر اینکه ایالات متحده گزینه خرید موشک‌های آمریکایی پاتریوت را در اختیار ترکیه قرار نداد و همچنین جنگنده‌های «اف-۳۵» را علی‌رغم دریافت 1.4 میلیارد دلار، به ترکیه تحویل نداد.

این در حالی است که کاخ کرملین اعلام کرده که روز چهارشنبه در شهر «سوچی» روسیه، روسای روسیه و ترکیه با هم دیدار می‌کنند. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان در این دیدار درباره مشارکت تجاری-اقتصادی دو کشور، اوضاع در سوریه، لیبی، افغانستان و «فرا قفقاز»  صحبت خواهند کرد.

در روسیه منظور از فرا قفقاز، همان قفقاز جنوبی و نیمه جنوبی قفقاز است. قفقاز ناحیه‌ای میان دریای خزر و دریای سیاه است و به دو بخش قفقاز جنوبی و قفقاز شمالی تقسیم می‌شود.