رئیسی، خط قرمز دولتش را اعلام کرد/ خط و نشان ایران برای علی‌اف / ارزیابی سالانه مدیران شهرداری

گروه سیاسی الف،   4000706080 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری-تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

رئیسی، خط قرمز دولتش را اعلام کرد/ خط و نشان ایران برای علی‌اف / ارزیابی سالانه مدیران شهرداری

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۶ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۲۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۶۹۱ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۳۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۹ هزار و ۸۸۸ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت تا کنون ۳۶ میلیون و ۹۰۸ هزار و ۱۹۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۵ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۵۲۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵۲ میلیون و ۷۳۲ هزار و ۷۱۱ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، ۷۸۱هزار و ۹۲۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

***

خط و نشان ایران برای علی‌اف

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص مطالب بیان شده از سوی رئیس جمهور آذربایجان در فضای رسانه‌ای، اظهار داشت: در حالی که روابط خوب و محترمانه‌ای میان دو کشور وجود دارد و مسیرهای معمول ارتباطات میان دوطرف در بالاترین سطح وجود دارد، بیان آن به این شیوه مایه تعجب است.

خطیب زاده در ادامه خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفت خود با هرگونه اشغال سرزمینی را اعلام داشته و بر لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورها و مرزهای شناخته شده بین المللی تاکید کرده است. ضمن آنکه رعایت حسن همسایگی و همجواری از مهمترین موضوعاتی است که انتظار می رود از سوی همه همسایگان مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص مانور انجام شده ازسوی کشورمان در مناطق مرزی شمال‌غرب تاکید کرد: این یک موضوع حاکمیتی است و برای آرامش و ثبات کل منطقه انجام می‌شود. البته روشن است که جمهوری اسلامی ایران، حضور هرچند نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد و در این رابطه هر اقدامی را که برای امنیت ملی خود لازم بداند انجام خواهد داد.

کیهان نوشت: «دولت‌های ترکیه و آذربایجان در حال دست زدن به ریسک‌های بزرگی هستند که می‌تواند پیش از دیگران خود آنان را در بحران وجودی فرو ببرد. دولت علی‌‌اف با شش میلیون جمعیت شیعه که بدون شک دل بسته مرکزیت شیعه هستند، مواجه است و دولت اردوغان در ترکیه با حدود 23 میلیون شیعه علوی روبه‌رو می‌باشد.

جمهوری اسلامی هیچ‌گاه نخواسته است از این ظرفیت‌ها برای گوشمالی اردوغان یا علی‌اف استفاده کند. ما برخلاف آنان و براساس اصول اخلاقی خود، حسن همجواری را رعایت کرده‌ایم؛ تا جایی که فراتر از آن در دو نوبت حکومت‌های این دو خانواده را از ویرانی نجات داده‌ایم.

حتماً الهام علی‌اف به یاد دارد که این همکاری مشترک امنیتی ایران و روسیه بود که انقلاب مخملین آمریکایی علیه حکومت آذربایجان به رهبری جورج سوروس را خنثی کرد و اساساً پروژه تغییرات آمریکایی دولت‌های آسیای میانه و منطقه را با شکست سنگین مواجه کرد.

اردوغان هم به یاد دارد که این ایران و شخص سردار شهید سلیمانی بود که مانع به نتیجه رسیدن کودتای مورد حمایت آمریکا علیه او و حزب عدالت و توسعه گردید. تا اینجا ما نه تنها هیچ‌گاه وارد هیچ اقدامی علیه دولت‌های ترکیه و آذربایجان نشده‌ایم بلکه همواره از آنان حمایت هم کرده‌ایم.

هم اردوغان و هم علی‌اف می‌دانند که دست ایران برای برهم ‌زدن این توطئه خالی نیست و انگشت اشاره جمهوری اسلامی ایران می‌تواند توطئه طراحی‌شده را برای آنها به گونه‌ای پشیمان‌کننده برهم بزند. اتفاقات در مرزهای شمال ایران بوی توطئه‌ای آمریکایی- اسرائیلی می‌دهد که در آن اردوغان به نوعی و علی‌اف به نوع دیگری به «بازی» گرفته شده‌اند.

اما این برای ایران و روسیه یک بازی نیست تا بتوانند آن را نادیده بگیرند. آنان باید بدانند «رعایت برادران»، چک سفید امضا نیست که به اردوغان و علی‌اف داده باشد.»

***

رئیسی، خط قرمز دولتش را اعلام کرد

سید ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در راستای کنترل تورم، بانک مرکزی را موظف نمود سیاست‌های پولی را متناسب با مدیریت نقدینگی و کنترل تورم پیگیری کند.

رئیس جمهور تورم را خط قرمز دولت دانست و گفت: دستگاه های اجرایی از هرگونه اقدامی که منجر به افزایش تورم می‌شود، پرهیز کنند.

رئیسی همچنین تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه موظف است بودجه سال ۱۴۰۱ را با تاکید بر اصلاح ساختار و حذف هزینه‌های غیرضرور بودجه تدوین کند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه حمایت از تولید داخل در اولویت سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت قرار دارد، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ریزی و سیاست‌های متناسب با این اولویت‌ بویژه توسعه تولیدات داخلی و بی‌نیازی از واردات کالای خارجی و اعمال محدودیت و ممنوعیت برای ورود کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی یا کالاهای وارداتی غیرضروری را در دستور کار خود قرار دهد.

***

آیا مرعشی از حزب کارگزاران استعفا داد؟

یکی از اعضای حزب کارگزاران که تمایلی نداشت نام او فاش شود، به برنا گفت: بلافاصله بعد از استعفای خبرساز فرزانه ترکان از حزب کارگزاران، حسین مرعشی و یدالله طاهرنژاد هم از حضور و فعالیت در حزب استعفا کردند.

او تاکید کرد: بعد از افشای استعفای فرزانه ترکان به عنوان یکی از اعضای فعال حزب کارگزاران تخریب و هجمه های زیادی علیه او شکل گرفت، اما با همه این تفاسیر بلافاصله بعد از او حسین مرعشی و یدالله طاهرنژاد هم استعفای خود را به دبیرکل حزب تقدیم کردند. 

این منبع آگاه در ادامه گفت: بزرگان حزب کارگزاران باید به این نتیجه برسند که از جوانان استفاده کنند و مشی حزب باید تغییراتی داشته باشد، نمی توان سالیان سال از افرادی استفاده کرد که هم چنان مرغ آنها یک پا دارد.

اما حسین مرعشی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با تکذیب خبر استعفای خود از حزب کارگزاران، حاضر نشد درباره کناره‌گیری سایر اعضای حزب کارگزاران سازندگی اظهارنظر کند.

***

ارزیابی سالانه مدیران شهرداری

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص صدور یکساله حکم برای مدیران و معاونانش گفت: مدیران را یکساله انتخاب می‌‌کنم، چرا که فعالیت آنها شوخی نیست که بخواهیم چهار سال مسئولیت را به آنها واگذار کنیم. این افراد در یک سال باید وضعیت اقداماتشان رصد شود و لحظه به لحظه مورد بررسی قرار گیرند و اگر عملکردشان خوب بود، استمرار یابند. 

وی ادامه داد: کارمندان را نیز رصد خواهیم کرد، چرا که پس از این، بحث کار و تلاش مطرح است. خودمان را مکلف می‌دانیم که شبانه‌روز کار کنیم و انتظارمان نیز این است که مدیران هم شبانه‌روز کار کنند. 

زاکانی تاکیدکرد: مدیران را در این یک‌سال ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم سال‌های بعد نیز در خدمت همین افراد باشیم. در این احکام جمله‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه امید دارم این استمرار صورت بگیرد.

زاکانی گفت: اما ما نه با خودمان، نه با مدیران و نه با کارمندان تعارف نداریم، شهر را نمی‌توان با تعارف اداره کرد، بلکه اداره شهر نیاز به جدیت دارد و مدیران باید برای لحظه‌ها، هفته‌ها و ماه‌ها برنامه داشته باشند. 

وی تأکید کرد: چیزی که اتفاق می‌افتد شایستگی چه از درون و چه از بیرون شهرداری است، این نقطه آغاز را از درون شهرداری شروع کنیم.

***

نتایج یک نظرسنجی درباره افرادی که نمی‌خواهند واکسن بزنند

در نظر سنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان(ایسپا) نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که براساس آن ۱۴.۲ درصد از شهروندان بالای ۱۸ سال گفته‌اند اصلاً تمایلی به زدن واکسن کرونا ندارند.

از کسانی که گفته‌اند تمایلی به دریافت واکسن ندارند در یک سؤال باز پرسیده شد «به چه دلیل تمایل به زدن واکسن ندارید؟» نتایج به شرح زیر است:

 - اعتماد نداشتن به واکسن‌های کرونا (۳۰.۱ درصد)

- ترس از عواقب ناشی از تزریق واکسن (۲۹.۴ درصد) 

- مشکلات شخصی (۹.۴ درصد)

- عدم احساس نیاز به واکسن (۶.۱ درصد)

- مشکلات جسمی (۳.۶ درصد)

- نداشتن وقت (۳.۲ درصد) 

 - در دسترس نبودن واکسن مورد علاقه در کشور (۲.۲ درصد) 

- سایر دلایل؛ علتی ندارد، علاقه ندارم، دلایل شخصی و ...  (۱۰.۱ درصد) 

این نظرسنجی ۲۱ تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ در سطح ملی اجرا شده است. اطلاعات نظرسنجی با در نظرگرفتن جمعیت بالای ۱۸ سال کشور با نمونه ۱۵۸۱ نفر به شیوه تلفنی گردآوری شده است.

به نظر میرسد از آنجا که نزدن واکسن به هر دلیل تهدید دیگران و جامعه بحساب می‌‌آید باید فکری برای این گروه از افراد کرد

***

محکومیت ۱۵ هزار میلیارد تومانی ایران در پرونده کرسنت

به گزارش مهر به نقل از رویترز، شرکت انرژی اماراتی «داناگاز» روز سه‌شنبه اعلام کرد یک دادگاه داوری بین‌المللی در خصوص پرونده گازی کرسنت، شرکت ملی نفت ایران را به پرداخت ۶۰۷.۵ میلیون دلار به دلیل اختلاف در تامین گاز محکوم کرده است. این اختلافات مربوط به یک قرارداد خرید و فروش گاز ۲۵ ساله میان ایران و شرکت کرسنت است. داناگاز مدعی است که این میزان گاز هرگز تحویل این شرکت نشده است. این جریمه به ریال حدود معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

این حکم مربوط به هشت و نیم سال اول از این قرارداد ۲۵ ساله است که از سال ۲۰۰۵ شروع شده است. روند دادرسی مربوط به ۱۶.۵ سال بقیه این قرارداد، اکتبر سال آینده میلادی برگزار خواهد شد. این دادگاه قرار است در پاریس برگزار شود.

لازم به ذکر است قرارداد کرسنت، قراردادی است که در دولت اصلاحات و زمان وزارت بیژن زنگنه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت کرسنت منعقد شد که پس از بررسی نهادهای نظارتی مشخص شد قیمت گاز صادراتی ایران بسیار ناچیز است. برای متخلفان این قرارداد در داخل کشور هم پرونده قضایی تشکیل شده است. بیژن زنگنه در اوایل دولت یازدهم وعده مختومه شدن این پرونده را داد درحالی‌که هم‌اکنون این پرونده با محکومیت ۱۵ هزار میلیارد تومانی ایران به خاتمه می رسد.

***

از تجربه عراقچی در تیم جدید مذاکرات استفاده شود

عبدالرضا فرجی‌راد کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با مهر بر حضور مذاکره کننده قبلی کشورمان در جریان بررسی‌های آتی پرونده هسته‌ای تاکید کرد و گفت: اینکه پرونده در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود یا وزارت خارجه، به نظر من تفاوتی نمی‌کند، معتقدم حتماً باید مذاکره کننده اصلی قبلی (سید عباس عراقچی) حضور داشته باشد.

وی گفت: اگر بخواهیم افراد جدیدی را برای مذاکرات انتخاب کنیم و مذاکرات دوباره از نو شروع شود و این افراد بخواهند سابقه مذاکرات قبلی را بررسی کنند، زمان می‌برد و کار را عقب می‌اندازد و این باعث می‌شود که تحریم‌ها ادامه پیدا کند و نتوانیم برنامه‌ریزی درستی برای کشور داشته باشیم که این به ضرر ما است.

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، احتمالاً روند بررسی این پرونده مهم، همچنان در وزارت امور خارجه خواهد ماند و پیش‌بینی می‌شود تیمی متشکل از دستگاه‌های مختلف مربوطه از جمله مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای عالی امنیت ملی در مذاکرات احتمالی آتی حضور یابند.

با توجه به اینکه در اواخر دولت قبل، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی سابق وزارت امور خارجه مسئولیت مذاکرات را بر عهده داشت، ممکن است جانشین وی، علی باقری مسئولیت ادامه مذاکرات را بر عهده بگیرد و در آینده نزدیک به همراه تیم جدید عازم وین شود. البته بنا بر نظر کارشناسان، لازم است این تیم جدید از تجربیات مذاکراتی تیم قبلی نیز بهره بگیرد و در جریان مذاکرات از حضور مستقیم (یا غیرمستقیم) افرادی همچون سید عباس عراقچی یا کاظم غریب‌آبادی استفاده کند.

***

اطلاعات کامل ایران از مراکز حساس اسرائیل

به گزارش تسنیم، یک مقام آگاه در قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) طی سخنانی در جمع نخبگان دانشگاهی در خصوص تهدیدات منطقه‌ای اظهار داشت: رژیم صهیونیستی با پشتوانه آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی، همچنان رتبه نخست تهدید و ناامنی در منطقه غرب آسیا به‌شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه "در شرایط امروز برنامه‌هایی را برای خشکاندن این تهدید فراهم کرده‌ایم"، افزود: دست پر ما به‌ لحاظ وجود سناریو‌های متعدد اطلاعاتی و عملیاتی در مورد مراکز حساس و سامانه‌های راهبردی و نیز منابع آمریکا مرتبط با این رژیم شیطانی، موضع ما را از ابهام و کمبود‌های اطلاعاتی به شفافیت در دسترسی بالا تبدیل کرده است؛ مفهوم آن این است که ما در این معادله از دست بالای استراتژیک برخوردار شدیم.

این مقام ارشد دفاعی با تأکید بر اینکه "هم‌اکنون نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران قادرند هزینه‌های گزاف و غیرقابل جبران به دشمن تحمیل کنند"، ادامه داد: عمده هزینه‌های مالی، انسانی و شکست‌های متعدد آمریکا در منطقه به‌ویژه طی دو دهه اخیر، به‌دلیل پیروی از استراتژی‌ها و خواسته‌های رژیم صهیونیستی است.

وی همچنین تأکید کرد: رابطه رژیم صهیونیستی و آمریکا به‌زودی به یک رابطه باخت ـ باخت تبدیل خواهد شد و ما در وقت مناسب شاخصه‌ها و مؤلفه‌های این رویداد را نشان خواهیم داد.