زلفی گل: وزارت علوم بدنبال ایجاد معاونت مستقل فناوری است

گروه اجتماعی الف،   4000706065

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اهمیت دو موضوع پژوهش و فناوری گفت: در تلاش هستیم معاونت فناوری را به صورت مستقل ایجاد کنیم تا بتوانیم در راستای تولید ثروت از دانش جدی‌تر عمل کنیم.

زلفی گل: وزارت علوم بدنبال ایجاد معاونت مستقل فناوری است

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت علوم، نخستین نشست مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور به صورت مجازی و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با موضوع «فعالیت‌ها، دستاوردها و آرزوها برای آینده» برگزار شد.

محمدعلی زلفی‌گل در این نشست با تسلیت ایام اربعین حسینی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، افزود: روح شهدا ناظر بر اعمال ماست و باید در مسیر خدمتگذاری درست قدم برداریم تا آن والامقامان از عملکرد ما راضی باشند.

وی با بیان اهمیت دو موضوع پژوهش و فناوری گفت: در تلاش هستیم معاونت فناوری را به صورت مستقل ایجاد کنیم تا بتوانیم در راستای تولید ثروت از دانش جدی‌تر عمل کنیم.

وزیر علوم درخصوص عملکرد مطلوب موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه‌های کشور اظهار داشت: در شرایط سخت و حساس سال‌های اخیر، نقش پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی بسیار مهم و چشمگیر بوده است که توانستیم از مشکلات و بحران‌ها به خوبی عبور کنیم.

 زلفی‌گل درباره آرزوهای مدیران پژوهشگاه‌های کشور در حوزه پژوهش خاطرنشان کرد: وقتی آرزوهای بزرگ داشته باشیم، برای رسیدن به آن آرزوها، تلاش‌های بزرگی هم انجام خواهیم داد و از آنجا که خداوند قادر متعال علم مطلق، توانای مطلق و ثروت مطلق است، باید همواره از درگاهش آرزوهای بزرگ بخواهیم.

انجمن های علمی و پژوهشگاه ها پروژه های کلان تعریف کنند

 وزیر علوم با اشاره به اهمیت و تاثیر پژوهش در توسعه و پیشرفت کشور گفت: باید پژوهشگاه‌ها به سمت تعریف پروژه‌های کلان ملی و بین‌المللی چندرشته‌ای و بین رشته‌ای بروند تا بتوان از پتانسیل همه پژوهشگران بخش‌های مختلف استفاده کرد.

وی ادامه داد: به عنوان یک خدمتگزار در سیستم آموزش عالی انتظارم از پژوهشگاه‌ها این است که خود را به انجام پژوهش‌های کوچک با تعداد محدود اعضای هیات علمی خود محدود نکنند، بلکه هنرشان این باشد که با تعریف پروژه‌های کلان ملی چندرشته‌ای و بین رشته‌ای، هدایت پژوهشگران سایر بخش‌ها را نیز در دست گیرند و با مهندسی معکوس پروژه‌های پژوهشی از پژوهشگران برجسته بخش خصوصی و دولتی استفاده کنند تا پتانسیل‌های بالقوه نهفته در این بخش به بالفعل تبدیل شود.

زلفی گل افزود: باید طوری موضوع پژوهش هدایت شود که حتی فراتر از پژوهشگران داخلی، از پژوهشگران خارجی نیز بهره برد و پروژه‌های بزرگ ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی تعریف کرد. همچنین انجمن‌های علمی کشور که حدود ۴۴۰ انجمن در کشور داریم، هر کدام باید ۱۰ پروژه کلان ملی معرفی کنند تا بتوانیم با تعریف این پروژه‌های تاثیرگذار و مهم ملی اعتبار مستقلی در این حوزه جذب کنیم.

سطح انتظارات باید از پژوهشگاه‌ها بالا برود

وی با بیان اینکه سطح انتظارات باید از پژوهشگاه‌ها بالا برود، اظهار داشت: با انجام پژوهش‌های مهم چندرشته‌ای بین‌المللی می‌توان به دیپلماسی علمی و مرجعیت علمی جامه عمل پوشاند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سخنان خود گفت: مدیران، مسئولان و سیاستگذاران، مجری نظرات اندیشمندان و دانشمندان هستند و اندیشمندان و دانشمندان و متفکران نیز در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها حضور دارند و به این طریق در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها اثرگذار می‌شوند و جامعه بر محور علم و دانش اداره می‌شود.