پشت‌پرده برگزاری نشست عادی‌سازی روابط اربیل با اسرائیل چیست؟

گروه جهان الف،   4000706042

برگزاری نشست عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونستی در اربیل(اقلیم کردستان) به خشم افکار عمومی عراق و ملت‌های منطقه منجر شده است. این نشست در شرایطی برگزار شده که تحرکات اشغالگران آمریکایی در اقلیم کردستان و سرمایه‌گذاری‌های پنهان و آشکار تل‌آویو در این منطقه، آینده تاریکی را برای این منطقه رقم‌زده است.

پشت‌پرده برگزاری نشست عادی‌سازی روابط اربیل با اسرائیل چیست؟

جام جم نوشت: برگزاری نشست عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونستی در اربیل(اقلیم کردستان) به خشم افکار عمومی عراق و ملت‌های منطقه منجر شده است. این نشست در شرایطی برگزار شده که تحرکات اشغالگران آمریکایی در اقلیم کردستان و سرمایه‌گذاری‌های پنهان و آشکار تل‌آویو در این منطقه، آینده تاریکی را برای این منطقه رقم‌زده است. کنفرانس اربیل را یک موسسه آمریکایی به نام مرکز ارتباطات صلح سازماندهی کرده بود. جوزف براود، رئیس این مرکز است که در گفت‌وگو با رسانه‌ها تصریح کرد: در این نشست ۳۰۰شخصیت عراقی، کردی، سنی و شیعی از شش استان بغداد، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار، دیالی و بابل حضور داشتند. وسام الحردان، رئیس‌گروه صحوه‌العراق در نشست مذکور از عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی حمایت کرده است؛ امری که موجب شد سیلی از انتقادات علیه او از سوی احزاب سیاسی عراقی به راه بیفتد. دولت مرکزی عراق و سپس دولت منطقه کردستان عراق از این نشست اعلام برائت و آن را محکوم کرد! این در حالی‌است که شواهد موجود نشان‌دهنده حمایت پشت‌پرده برخی مقامات منطقه کردستان از برگزاری این نشست جنجالی است.
 

 صهیونیست‌ها جایی در عراق ندارند
عراق و رژیم‌صهیونیستی هیچ روابط رسمی دیپلماتیکی ندارند و از سال۱۹۴۸ و اعلام موجودیت رژیم‌صهیونیستی در فلسطین اشغالی، عراق علیه این رژیم اعلام جنگ کرد.  با این حال پس از سقوط حکومت صدام حسین و استقرار اشغالگران آمریکایی در منطقه کردستان، شاهد آغاز تحرکات مشکوک افسران صهیونیست در این منطقه هستیم. استقرار اتاق‌های فکر و اتاق‌های عملیات وابسته به موساد در منطقه کردستان عراق، پدیده شومی است که طی سال‌های گذشته و اخیر ادامه داشته و در برهه کنونی شاهد آشکارسازی آن هستیم. تل‌آویو پس از انتشار اخبار مربوط به برگزاری این نشست در اربیل، حمایت خود را از برگزاری چنین نشستی در خاک عراق اعلام کرد. یائیر لاپید، وزیرخارجه این رژیم دراین خصوص گفت: «از آن روزی که این کابینه(کابیته نفتالی بنت) قدرت را به‌دست گرفته، هدف ما توسعه دامنه توافق ابراهیم(عادی‌سازی روابط) بوده است.»

 توضیح منطقه کردستان درخصوص برگزاری نشست اربیل
وزارت امور داخلی منطقه کردستان عراق در توضیح دلیل دادن مجوز برگزاری چنین کنفرانس در اربیل به برگزارکنندگان این کنفرانس هشدار داد و گفت: یکی از نهادهای جامعه مدنی کارگاهی را در اربیل برای شخصیت‌های متعددی از برخی استان‌های عراق برگزار کرده بود تا اجرای مفاهیم مربوط به همزیستی و اجرای اصول فدرالی در عراق در سایه قانون‌اساسی را بررسی کند اما متاسفانه برخی مسؤولان برگزاری این کارگاه با دورشدن از اهداف کارگاه آن را برای اهداف خود به کار گرفتند و شروط دریافت مجوز برای برگزاری چنین کارگاهی را زیر پا گذاشتند.»

 صدور حکم جلب برگزارکنندگان نشست
اکنون، شهروندان عراقی خواستار مجازات برگزارکنندگان این نشست هستند. دفتر رسانه‌ای شورای‌عالی قضایی عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که طبق اطلاعات دریافت‌شده از دفتر مشاور امنیت ملی عراق برای سه نفر از مشارکت‌کنندگان در نشست اربیل که در آن موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل مطرح شد، حکم جلب صادر کرده است. این احکام برای وسام الحردان، مثال الآلوسی و سحر کریم الطائی، کارمند وزارت فرهنگ عراق به جرم دعوت به عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی صادر شده است. این بیانیه می‌افزاید: درباره دیگر مشارکت‌کنندگان در نشست اربیل پس از اطلاع از مشخصات و نام دقیق‌شان اقدامات قانونی لازم به‌عمل خواهد آمد. پیشتر مقام‌های سیاسی عراق ازجمله رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس‌مجلس، احزاب سیاسی و همچنین سران اقلیم کردستان با انتشار بیانیه‌هایی موضوعات مطرح‌شده در این نشست را به‌شدت محکوم کردند و موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی را خط‌قرمز دانستند.

سکوت جایز نیست
گروه‌های مقاومت در عراق، تاکید کرده‌اند که تا زمان مجازات برگزارکنندگان این نشست، آرام نخواهند نشست. آنها تاکید دارند که محکومیت ظاهری این نشست از سوی سران منطقه کردستان عراق به مختومه‌شدن این پرونده منجر نخواهد شد. حزب‌ا... عراق نشست رهبران عشایر عراقی در اربیل درباره سازش با رژیم‌صهیونیستی را محکوم و تأکید کرد که نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد. گردان‌های حزب‌ا... عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: بعد از تبدیل شمال عراق به پناهگاه امن برای مزدوران و توطئه‌گران علیه دولت و مرکزی برای فعالیت‌های نهادها و اطلاعات صهیونیستی آمریکایی، آن کسانی که اشک تمساح می‌ریزند بر هدف قرارگرفتن مقرهای شر صهیونیستی-آمریکایی در اربیل به بهانه حفظ امنیت اربیل گریه کردند. عجیب نیست که این افراد به عنوان ابزارهای صهیونیسم جنایت عادی سازی با رژیم غاصب را با نقض واضح قانون تبلیغ کنند؛ اقدامی که نمی‌توان درباره آن سکوت کرد.
در هر حال، برگزاری نشست اخیر اربیل به‌وضوح نشان داد که علاوه بر لزوم خروج اشغالگران آمریکایی از کل خاک عراق و خصوصا منطقه کردستان، باید به فعالیت مسموم و خطرناک افسران موساد نیز از این منطقه پایان داده شود.

نقش دموکرات‌های آمریکا در برگزاری نشست اربیل
جوزپ براود بانی برگزاری این نشست از طریق مرکز ارتباطات صلح واقع در نیویورک آمریکا بوده است. این طرح مورد حمایت شخصیت‌های مهمی نظیر مارتین ایندیک و دنیس روس، مسؤول پرونده خاورمیانه در زمان باراک اوباما و شخصیت نزدیک به هیلاری کلینتون قرار داشت. به عبارت بهتر، اعضای دولت جوبایدن نقش مهمی در برگزاری این نشست و حمایت از آن داشتند. جوزپ براود دارای اصالت یهودی و عراقی است که پدربزرگش خاخام اعظم یهودیان در عراق بوده اما موضوعی که برخی در تلاش برای کتمان آن هستند، این است که براود سال۲۰۰۳ میلادی در فرودگاه نیویورک از سوی مقامات آمریکایی بازداشت و همراه وی چند قطعه اثر باستانی مسروقه و متعلق به موزه عراق کشف و ضبط شد و وی سال۲۰۰۴ میلادی به دنبال این اقدام زندانی شد. در این معادله، نقش دستگاه‌های امنیتی امارات عربی متحده را نباید نادیده انگاشت. یکی دیگر از اعضای مرکز سازمان‌دهنده این کنفرانس، هیفی بوظو، روزنامه‌نگار و مجری تلویزیون آمریکایی-سوریه‌ای است که از حامیان سرسخت عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی است و همواره در پست‌هایش در توئیتر از امارات حمایت و سیاست‌های آن را تایید می‌کند. مقامات اماراتی طی روزهای اخیر درخصوص نقش پشت‌پرده خود در برگزاری این نشست سکوت کرده‌اند.