میانمار و افغانستان غایبان هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل

گروه جهان الف،   4000706007

سرانجام پس از روزها بحث و گمانی زنی های رسانه ای و سیاسی درباره اینکه چه کسانی از سوی میانمار و افغانستان در هفتاد و ششمین مجمع عمومی امسال سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد، جهان شاهد سخنرانی هیچ نماینده ای از سوی این دو کشور نبود.

میانمار و افغانستان غایبان هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل
 

به گزارش ایرنا، پیش از این قرار بود "کیاو مو تون" سفیر میانمار در سازمان ملل در آخرین روز اجلاس سران هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند اما استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که میانمار سخنرانی نمی کند. سفیر میانمار نیز اعلام کرد که از فهرست سخنرانان خارج شده است و در مجمع عمومی سخنرانی نمی کند.

پیش از این، نشریه فارن پالیسی به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که آمریکا و چین توافق کرده‌اند مانع از سخنرانی حاکمان نظامی میانمار در مجمع عمومی سازمان ملل شوند.
منابع دیپلماتیک همچنین از نماینده دائم میانمار در سازمان ملل خواسته بودند از سخنرانی با لحنی تند علیه ارتش میانمار خودداری کند.
 نماینده میانمار در سازمان ملل سال گذشته به شدت از ارتش این کشور انتقاد و مخالفت خود را با کودتای نظامی در کشورش اعلام کرد.
عدم دسترسی ارتش میانمار به تریبون سازمان ملل، تلاش‌های این نهاد نظامی برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان حاکم مشروع میانمار را به تعویق انداخته است.
حکومت نظامی میانمار که در ماه فوریه قدرت را در دست گرفت و به دلیل سرکوب مرگبار مخالفان از سوی جامعه جهانی محکوم شد، خواهان جایگزینی نماینده میانمار در سازمان ملل در دولت مخلوع بود.

انصراف نماینده دولت اشرف غنی از سخنرانی
در آخرین روز نشست مجمع عمومی سازمان ملل، "مونیکا گریلی" سخنگوی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نیز اعلام کرد سفیر افغانستان از مشارکت و سخنرانی در مجمع عمومی کناره گیری کرد و دلیلی برای کناره گیری خود اعلام نکرده است.
غلام اسحاق زی که سفیر دولت اشرف غنی رییس جمهوری سابق افغانستان در سازمان ملل است به رغم مخالفت طالبان قرار بود در آخرین روز نشست مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان نماینده افغانستان سخنرانی کند.
پیش از این، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل  در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه چه کسی به عنوان نماینده افغانستان قرار است در مجمع عمومی امسال سازمان ملل سخنرانی کند، گفته بود: در حال حاضر غلام اسحاق زی نماینده کنونی افغانستان در سازمان ملل در فهرست سخنرانان ثبت شده است.
سخنان دوجاریک در حالی بود که شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته بود: سفیر سازمان ملل متحد از دولت سرنگون شده افغانستان هیچ جایگاهی ندارد و کرسی آن در سازمان ۱۹۳ عضوی فعلا باید خالی بماند.
قریشی در حالی که درخواست طالبان برای نمایندگی سازمان ملل را تایید نکرد، افزود نشانه هایی از بهبود ثبات در افغانستان را از زمان خروج آمریکا از یک ماه پیش پس از ۲۰ سال جنگ و اشغال مشاهده کرده است.
وزیر امور خارجه پاکستان خاطر نشان کرد که حداقل تاکنون هیچ نشانه ای مبنی بر هراس از جنگ داخلی در افغانستان بر سر پیروزی طالبان وجود نداشته است.
طالبان نیز  در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی خود در دوحه را به عنوان سفیر جدید افغانستان در سازمان ملل معرفی کرد.
امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان درخواست معرفی سفیر جدید افغانستان در سازمان ملل را در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد مطرح کرد و خواستار سخنرانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل شد که فرحان حق معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نامه طالبان را تایید کرد.

اهمیت جایگاه در سازمان ملل و کمیته ۹ نفره اعتبار نامه
معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفته بود که درخواست جدید برای کسب کرسی سازمان ملل در افغانستان به کمیته اعتبارنامه ۹ نفره ارسال شده که اعضای آن شامل آمریکا، چین و روسیه است.
از آنجا که  این کمیته بعید بود در مورد این درخواست تشکیل جلسه دهد، احتمال کمی وجود داشت که وزیر خارجه طالبان بتواند در نهاد جهانی سازمان ملل سخنرانی کند.
گوترش هفته گذشته در آستانه برگزاری نشست سالانه سازمان ملل در نیویورک با اشاره به حضور قدرت‌های غربی و در راس آنها آمریکا طی دو دهه گذشته در افغانستان گفت: این قدرت‌ها با آن همه امکانات و منابع مالی ظرف دو دهه نتوانستند مشکلات افغانستان را حل کنند، پس هر کس تصور کند که بدون کمک گرفتن از قدرت‌ها و منابع و امکانات یاد شده، سازمان ملل بتواند مشکلات این کشور را حل و فصل نماید، دچار توهم شده است.
به گفته دبیر کل سازمان ملل، این نهاد بین المللی تمام توان خود را برای کمک کردن به افغانستان که در آستانه یک بحران انسانی بزرگ قرار دارد، بکار خواهد بست.
نمایندگان از انواع سیستم های سیاسی به عنوان عضوی از ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد  فعالیت می کنند و استانداردهایی وجود دارد که مشروعیت نماینده و دولتی را که او نمایندگی می کند، تأیید کند.
"ولکان بازکر" دیپلمات ترک و رییس قبلی مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود: معمولا یک کشور حق دارد کسی را معرفی کند. ما نمی توانیم بگوییم از این دولت خوشمان  نمی آید.
صندلی و جایگاه در سازمان ملل متحد اهمیتی نمادین دارد زیرا معیاری برای اعتبار و پذیرش یک دولت در جامعه جهانی با وجود مخالفت رقبای آن است.
عضویت در سازمان ملل به دولت یک کشور این فرصت را می دهد که نه تنها در مجمع عمومی بلکه در تعدادی از سازمان های دیگر سازمان ملل مانند سازمان بهداشت جهانی و شورای حقوق بشر شرکت و صحبت کند. بنابراین اعتبارنامه سفیر یک کشور برای صحبت از طرف آن بسیار مهم است.
تایید اینکه چه کسی نماینده هر کشور در سازمان ملل متحد است، به عهده کمیته اعتبارنامه سازمان ملل است. این کمیته یک گروه ۹ نفره است که در ابتدای مجمع عمومی هر سال تعیین می شود. کار آن معمولا بررسی گواهی های رسمی هر نماینده برای اطمینان از رعایت قوانین است.
این روند زمانی پیچیده تر می شود که مشروعیت نماینده یک دولت مورد بحث باشد و اختلافات گاه به مجمع عمومی ارجاع می شوند.
اجلاس سران هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری میلادی از ۲۱ سپتامبر  (۳۰ شهریور ماه ) به مدت یک هفته برگزار شد.