خرید گنبد آهنین اسرائیل توسط عربستان و پیامدهای آن

گروه جهان الف،   4000704070 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

مطرح شدن دوباره تمایل عربستان برای خرید گنبد آهنین از رژیم صهیونیستی همزمان با خروج سامانه‌های پاتریوت آمریکا پیامدهایی را به همراه دارد.

خرید گنبد آهنین اسرائیل توسط عربستان و پیامدهای آن

به گزارش الف، اخیرا سایت «بریکینگ دیفنس آمریکا» اعلام کرد که عربستان به دنبال خرید سامانه گنبد آهنین اسرائیل و جایگزین کردن آن به جای سامانه پاتریوت و تاد است. پیش از این برخی رسانه‌ها اعلام کردند که عربستان سال  2018 قرارداد خرید سامانه گنبد آهنین از اسرائیل را با مداخله آمریکا امضا کرده؛اما وزارت دفاع عربستان سعودی  این خبر را به طور کلی تکذیب  و رد کرد. اکنون بار دیگر خرید گنبد آهنین اسرائیل توسط عربستان کانون بحث بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفته به ویژه اینکه عربستان پیش از این از حمایت آمریکا در خصوص خرید گنبد آهنین اسرائیل اطمینان حاصل کرده‌ است. بر اساس نظریه بسیاری از کارشناسان این اقدام مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی است که پیامدهایی را به دنبال دارد.

آمریکا زمانی سامانه‌های پاتریوت خود را از عربستان خارج کرد که این کشور مورد هدف انصارالله قرار گرفته و متحمل شکست سنگینی شده بود.«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برخلاف « دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا که با اعمال فشار و استفاده از سخت‌افزاری  کشورها را در دام عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل گرفتار کرد، از سیاست نرم‌افزاری و تدریجی برای پیوستن عربستان به قطار عادی‌سازی روابط استفاده می‌کند.

 از آنجا که واشنگتن به دنبال منافع خود و تل‌آویو در منطقه است، از فراهم کردن تجهیزات نظامی برای ریاض دست نمی‌کشد، بدین ترتیب به دنبال خروج سامانه‌های پاتریوت خود ، تمهیدات لازمی برای عربستان و منافع خود فراهم می‌کند. آمریکا در میان گزینه‌های نظامی جهان، قطعا اسرائیل را منبع تجهیزات دفاعی عربستان انتخاب می‌کند و این بدان معناست که واشنگتن در کنار تحمیل هزینه‌های اقتصادی علیه ریاض به دنبال متمایل شدن این کشور به سوی اسرائیل و ایجاد روابط دیپلماتیک با آن است.

پایگاه خبری «الخنادق» نوشت : در پی مخالفت گروهی از اعضای کنگره آمریکا، کمک اضطراری 1 میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی برای تجهیز سکوها‌ی پرتاب و سکوهای رهگیری سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین با تاخیر مواجه خواهد شد.بسیاری از ناظران تاخیر قابل توجه در انتقال کمک اضافی به اسرائیل را با خروج سامانه‌های آمریکا از ریاض مرتبط می‌دانند؛ چراکه آمریکا از خلال این اقدام ریاض را وادار به عقد قرارداد نظامی با رژیم اشغالگر صهیونیستی برای بدست آوردن سیستم‌های خود و جبران کمبود آن و جبران تاخیر بودجه اسرائیلی‌ها می‌کند.

معامله خرید گنبد آهنین در وهله اول گام تدریجی عربستان به سوی عادی‌سازی روابط با اسرائیل است؛ چراکه خرید این گنبد و راه‌اندازی و نصب آن در عربستان مستلزم ایجاد قرارداد‌های علنی میان عربستان و اسرائیل است و این خرید مقدمه عادی‌سازی روابط میان دو طرف است؛ اما به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان و عادی سازی روابط با آن پیامدهای زیادی برای عربستان خواهد داشت.

پیش از این سایت «خليج آنلاين»  با انتشار گزارشي در خصوص عادی سازی عربستان با اسرائیل نوشت که وليعهد سعودي «بيم از هرج ‌و مرج داخلي» را يكي از ملاحظات جدي در زمينه توافق با رژيم صهيونيستي اعلام كرده است. همچنین عربستان یک کشور اسلامی و مذهبی است که در صورت ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل همدلی برخی کشورهای عربی و اسلامی را از دست خواهد داد.

 عادی سازی روابط عربستان با  رژیم اسرائیل به معنای پذیرش صهیونیست ها توسط عربستان است و جامعه عربستان تحمل این موضوع را ندارد. ویژگی عربستان در میان سایر کشورهای عربی و اسلامی قیمومیت آن بر حرمین شریفین است؛ بر این اساس صلح علنی با صهیونیست‌ها این جایگاه عربستان را به شدت متزلزل و مشروعیت دینی عربستان را سلب خواهد کرد.

عیوب و نواقص سامانه‌ گنبد آهنین اسرائیل بر کسی پوشیده نیست که عملکرد ضعیف این سامانه در جنگ 12 روزه غزه و در رویارویی با گروه‌های مقاومت بر همگان آشکار شد . بنابراین گنبد آهنین رژیم اسرائیل نمی‌تواند امنیت سعودی‌ها را تضمین کند  و جلوی موشک‌ها و پهپادهای یمنی را بگیرد؛چراکه  فناوری و قابلیت‌های نظامی رزمندگان مقاومت یمن افزایش یافته و تسلیحات غربی و شرقی نیز نمی‌تواند از این رژیم در برابر حملات رزمندگان یمنی حمایت کند.علاوه بر این ممکن است حملات تروریستی به عربستان سعودی نیز افزایش یابد.

اسرائیل به دنبال شکست در برابر حماس و آشکار شدن عملکرد ضعیف گنبد آهنین تلاش می‌کند تا مجدداً ساختار و سازمان پدافندی خود را  بازسازی و یا تغییر دهد؛اما با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی این رژیم بسیاری از پرونده‌ها و طرح‌های آن معلق مانده است. بدین ترتیب اسرائیل با فروش سامانه گنبد آهنین  به عربستان و راه‌اندازی آن در این کشور به دنبال دوشیدن آن است و از این طریق می‌خواهد خلأ امنیتی و نظامی در ساختار نظامی خود را بازسازی کند . ریاض در این معامله با پرداخت بیش از 5 میلیون دلار به  طور ناخواسته به نوسازی ساختار تسلیحاتی اسرائیل کمک می‌کند.

در واقع می‌توان گفت خرید گنبد آهنین اسرائیل توسط عربستان منافع مالی برای آمریکا و اسرائیل و یک شکست نظامی، امنیتی و اقتصادی برای عربستان به دنبال خواهد داشت و علاوه بر آن جایگاه این کشور در میان کشورهای اسلامی از بین خواهد رفت.