لوح باستانی و ۳۶۰۰ ساله گیلگمش از آمریکا به عراق بازگردانده شد

گروه فرهنگی الف،   4000703062

یک لوح باستانی مربوط به ۳۶۰۰ سال پیش که بخشی از حماسه گیلگمش است، چند سال پس از خروج قاچاقی از عراق و وارد شدن به گنجینه یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکا به سفیر بغداد در واشنگتن تحویل داده شد.

لوح باستانی و ۳۶۰۰ ساله گیلگمش از آمریکا به عراق بازگردانده شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی، «لوح رویایی گیلگمش» سال ۲۰۱۴ به مالکان فروشگاه‌های زنجیره‌ای هابی لابی آمریکا فروخته شد اما همان زمان هم حرف و حدیث درباره قاچاقی بودن یا نبودن آن فراوان بود. تا اینکه با تلاش‌های مقام‌های عراقی و مدیران ارشد یونسکو، وزارت دادگستری ایالات متحده بر غیر قانونی بودن خرید و فروش لوح مهر تایید زد و سرانجام لوح رویایی گیلگمش در مراسمی به سفیر عراق در آمریکا تحویل شد تا به زادگاهش بازگردانده شود.

لوح گیلگمش که بخشی از حماسه گیلگمش (از نخستین، کهن‌ترین و پرآوازه‌ترین آثار حماسی ادبیات دوران تمدن باستان به زبان اکدی و خط میخی) است، اوایل دهه ۱۹۹۰ پس از آغاز نخستین جنگ خلیج فارس از عراق خارج شد. بر اساس آمار وزارت دادگستری آمریکا، از حدود ۳۰ سال پیش هزاران قطعه آثار تاریخی و باستانی از عراق به خارج قاچاق و به گوشه و کنار جهان برده شده است. شاید بتوان لوح رویایی گیلگمش را از ارزشمندترین این آثار غارت‌شده دانست.

گیلمگش یک لوح در اندازه‌های تقریبی ۱۳ در ۱۵ سانتیمیتر است که مالکان هابی لابی آن را به بهای ۱.۶ میلیون دلار از یک حراجی خریدند و می‌خواستند لوح را در موزه کتاب مقدس در واشنگتن به نمایش بگذارند. البته این اثر باستانی پیش‌تر در ۲۰۰۷ با یک مدرک ساختگی فروخته شده و پیش از رسیبدن به هابی لابی چند دست چرخیده بود. ماجرا پس از آن لو رفت که یکی از مسئولان موزه کتاب مقدس از صاحبان لوح خواسته بود مدارک مربوط به اصیل و دزدی نبودن آن را ارائه بدهند.


مقام‌های رسمی آمریکا سال ۲۰۱۹ لوح گیلگمش را توقیف کردند و قرار شد در کمترین زمان ممکن آن را به عراق بازگردانند. روز پنجشنبه به وقت محلی، فرید یاسین (سفیر بغداد در واشنگتن) لوح را در یک مراسم رسمی از مقام‌های ایالات متحده تحویل گرفت و ابراز امیدواری کرد دیگر آثار غارت‌شده عراق هم زودتر از گوشه و کنار جهان به سرزمین اصلی بازگردانده شوند.