بلینکن: آمریکا هنوز به توافقی برای بازگشت به مذاکرات ایران دست نیافته است

گروه جهان الف،   4000702016

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: ما به طور کامل آماده بازگشت به وین و ازسرگیری گفت‌وگوها هستیم، ولی هنوز توافقی با ایران برای بازگشت به مذاکرات نداریم.

بلینکن: آمریکا هنوز به توافقی برای بازگشت به مذاکرات ایران دست نیافته است

به گزارش مهر به نقل از ان پی آر، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری خود در نیویورک و در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت مذاکرات احیای برجام با ایران مدعی شد: ما به طور کامل آماده بازگشت به وین و ازسرگیری گفت‌وگوها هستیم، ولی هنوز توافقی با ایران برای بازگشت به مذاکرات نداریم.

آنتونی بلینکن در این نشست خبری در مورد آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران ادعا کرد: پرسش این است که آیا ایران آماده بازگشت به توافق هست و اگر هست در چه زمانی. ما خیلی صادق و خیلی استوار مسیر دیپلماسی معنادار را دنبال کرده‌ایم تا به پیروی دوجانبه از برجام بازگردیم و همچنین طیف کاملی از نگرانی‌هایی را که ما و خیلی کشورها در مورد ایران دارند، بررسی کنیم.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: ما هنوز باور داریم که بازگشت دو طرفه به اجرای تعهدات برجام در راستای منافع ما است و بهترین گزینه در دسترس است تا بتوان برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرد.

بلینکن در ادامه ادعاهایش این ادعا را نیز اضافه کرد: امکان بازگشت دوطرفه به اجرای تعهدات برجام ابدی نیست و چالش فعلی این است که با گذشت هر روز ایران به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد، این فعالیت‌ها طبق تعهدات این توافق نیست، به ویژه افزودن انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد یا حتی ۶۰ درصد و چرخش سریع‌تر سانتریفیوژها، ما به نقطه‌ای در آینده خواهیم رسید که بازگشت دوطرفه به برجام، منافع آن توافق را باز نمی‌گرداند، چرا که ایران بیش از حد در برنامه خود پیشرفت کرده و با بازگشت به برجام، دیگر به عقب نخواهد رفت.

ادعاهای وزیرخارجه آمریکا درباره توفق هسته‌ای در حالی مطرح شده که ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق، تدابیر جبرانی در برجام برگشت پذیر خواهد بود.

پنجم اسفند ماه گذشته ایران در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

ایران تا کنون بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید داشته است. این در حالی است که در مقابل کشورهای غربی و آمریکا همواره با طرح ادعاهایی تلاش دارند تا برنامه هسته‌ای ایران را نگران کننده نشان دهند.

در عین حال، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با مقامات و رهبران سیاسی کشورها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرده است که با وجود آمادگی ایران برای انجام همه تعهدات توافق برجام، اما انجام این تعهدات مشروط به لغو همه تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران است و مواضع تهران در خصوص مذاکرات وین، مذاکره برای مذاکره نیست، بلکه مذاکره باید معطوف به تأمین منافع مردم ایران باشد.