نماینده کنگره آمریکا: واشنگتن دیگر رهبر دنیا نیست/متحدانمان هراسان شده‌اند

گروه جهان الف،   4000701005

عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفته متحدان این کشور احساس می‌کنند که واشنگتن دیگر رهبر دنیا نیست.

نماینده کنگره آمریکا: واشنگتن دیگر رهبر دنیا نیست/متحدانمان هراسان شده‌اند

به گزارش فارس، «مایکل والتز»، قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا در انتقاد از سخنرانی «جو بایدن» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته متحدان واشنگتن احساس می‌کنند که آمریکا دیگر رهبر دنیا نیست.

شبکه خبری «فاکس‌نیوز» نوشته سخنرانی جو بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل که در آن گفت آمریکا وارد «دوران جدیدی از دیپلماسی بی‌وقفه شده» موجی از انتقادات علیه او را به همراه داشته است. 

مایک والتز گفت: «فکر می‌کنم دشمنانمان در کاخ سفید ضعف احساس کرده‌اند که نمونه آن در فاجعه کامل در افغانستان مشاهده شد. متحدان ما از دشمنانمان این پیام را به صورت رسا و روشن دریافت کرده‌اند که آمریکا شکست خورده و آمریکا دیگر نمی‌تواند در کنار شما بایستد و آمریکا دیگر رهبر دنیا نیست.»

وی اضافه کرد: «متحدانمان در جاهایی مانند تایوان که با حزب کمونیست چین مواجه هستند یا در اوکراین که با تجاوزگری روسیه دست و پنجه نرم می‌کنند هراسان شده‌اند.»

  نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد هم در توییتی نوشت: «چین، در حال تشکیل حلقه‌هایی دور ما است، روسیه و ایران ضعف ما را احساس می‌کنند، تروریست‌ها قدرت گرفته‌اند و نزدیک‌ترین متحدانمان اعتمادی به ما ندارند.»

مایک والتز از تصمیم جو بایدن برای بستن پایگاه هوایی بگرام در افغانستان هم انتقاد کرده و گفته بعد از تعطیل شدن این پایگاه دولت بایدن مجبور شده تمرکزش را روی دفاع از سفارتش در کابل قرار دهد.

او گفت: «به پنتاگون گفته شده بود که تنها می‌توانید ۶۰۰ نیروی زمینی داشته باشند. رئیس‌جمهور بایدن مصمم بود ما را صرفنظر از هر آنچه رخ می‌دهد از افغانستان خارج کند.  در شرایطی که فقط ۶۰۰ نیرو باقی مانده بود ارتش گفت که ما نمی‌توانیم این پایگاه را نگاه داریم و باید آن را تعطیل کنیم.»

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشت.

هنگام اجرای توافق خروج، در روز ۵ شهریورماه انفجاری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای به وقوع پیوست که در جریان آن ۱۳ نظامی آمریکا کشته شدند. این اتفاق به تشدید انتقادها از بایدن منجر شد.

البته تحولات افغانستان، حتی قبل از کشته شدن نظامیان آمریکایی هم باعث انتقاد از «جو بایدن» شده بود و گروهی از نمایندگان کنگره گفته بودند قصد دارند از دولت او تحقیق کنند.

با وجود این، «جو بایدن» از تصمیم‌هایش در افغانستان دفاع کرده هر چند تلاش‌ کرده از بار مسئولیت اتفاقات جاری در این کشور شانه خالی کرده و این مسئولیت را متوجه دیگران کند.

ر‌ئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی ششم شهریور (۲۷ اوت) گفته بود که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا احتمال وقوع چنین حمله‌ای هنگام تخلیه نیروهای آمریکایی را پیش‌بینی کرده بودند. او با وجود این گفت که عملیات تخلیه در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

او چند هفته بعد هم تسلط سریع و کامل طالبان بر افغانستان را با اشاره به توافق دولت ترامپ با طالبان به گردن سلف خود انداخته و از «اشرف غنی» رئیس‌جمهور متواری افغانستان ابراز ناامیدی کرده بود. بایدن، علی‌رغم آنکه چند هفته قبل‌تر گفته بود که ساختار امنیتی افغانستان قادر به دفاع از این کشور در برابر هجوم احتمالی طالبان خواهد بود، در سخنرانی بامداد سه شنبه گذشته از عملکرد نیروهای امنیت ملی افغانستان نیز ابراز تأسف کرد.