گوترش: جهان باید بیدار شود/ در لبه پرتگاه قرار داریم

گروه جهان الف،   4000630118

دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل، درباره چالش‌های فزاینده‌ای که جهان با آن روبروست هشدار داد و گفت «در لبه پرتگاه قرار داریم و جهان باید بیدار شود».

گوترش: جهان باید بیدار شود/ در لبه پرتگاه قرار داریم

به گزارش فارس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (سه‌شنبه) خطاب به رهبران جهان در نیویورک، از آن‌ها خواست در برابر چالش‌های فاجعه‌باری که جهان با آن مواجه است، بیدار شوند.

وی در سخنرانی افتتاحیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که جامعه بین‌المللی با «بزرگترین آبشار بحران در طول عمر ما» روبرو است.

گوترش گفت: ما در لبه پرتگاه قرار داریم و در مسیر نادرستی حرکت می‌کنیم. جهان ما هرگز بیش از این مورد تهدید یا تجزیه قرار نگرفته است. همه‌گیری کرونا نابرابری‌های آشکار بزرگی دارد. بحران آب و هوا این سیاره را درگیر کرده است. آشوب از افغانستان به اتیوپی تا یمن و فراتر از آن آرامش را ناکام گذاشته است. موج بی‌اعتمادی و اطلاعات غلط مردم را قطبی کرده و جوامع را فلج می‌کند. حقوق بشر زیر رگبار است و علم مورد حمله قرار گرفته است. 

گوترش در خصوص نابرابری شدید در دسترسی به واکسن گفت در حالی که کشورهای پیشرفته در حال بررسی موارد تقویت کننده برای جمعیت خود هستند، بسیاری در مناطق در حال توسعه به شدت در جستجوی اولین دز واکسن هستند.

وی افزود: این یک کیفرخواست اخلاقی برای وضعیت جهان ما و قبیح است. ما آزمون علوم را پاس کردیم، اما در زمینه اخلاق رد شدیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که تعهدات آب و هوایی فعلی باعث افزایش ۶۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ می‌شود، که به گفته وی دمای هوا را حداقل ۲.۷ درجه بالاتر از سطوح قبل از صنعتی شدن می‌رساند و این در حالی است که «سالهای نوری تا رسیدن به اهدافمان فاصله داریم.»

او گفت: با این حال به جای فروتنی در برابر این چالش‌ها، ما تمسخر می‌بینیم. به جای راه همبستگی، ما در بن‌بست نابودی هستیم. 

گوترش همچنان درباره خطرات ناشی از رقابت قدرت بزرگ بین چین و آمریکا هشدار داد و گفت که می‌ترسد جهان به سمت دو مجموعه مختلف قوانین اقتصادی، تجاری، مالی و تکنولوژیکی و دو رویکرد متفاوت در توسعه هوش مصنوعی حرکت کند و در نهایت خطر دو استراتژی نظامی و ژئوپلیتیک متفاوت وجود دارد. 

دبیرکل سازمان ملل پیش‌تر هم در مصاحبه‌ای گفت باید به هر قیمتی از وقوع جنگ سرد میان چین و آمریکا که می‌تواند از جنگ سرد قبلی خطرناک‌تر باشد، جلوگیری شود.