اسلامی:‌ با گروسی درباره مسائل فنی، تعاملات و همکاری‌های آتی بر اساس قوانین و مقررات گفت‌وگو کردم

گروه سیاسی الف،   4000630077

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مسائل فنی، تعاملات و همکاری‌های آتی براساس قوانین و مقررات گفت‌وگو کرده، دیدارش با رئیس روس اتم را خوب، سازنده و دوستانه خواند و گفت که در آینده به مسکو سفر خواهد کرد.

اسلامی:‌ با گروسی درباره مسائل فنی، تعاملات و همکاری‌های آتی بر اساس قوانین و مقررات گفت‌وگو کردم

به گزارش فارس، «محمد اسلامی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور شرکت در شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین پایتخت اتریش به سر می‌برد دیروز (دوشنبه) با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و «الکسی لیخاچیوف» رئیس شرکت دولتی روس اتم به‌ صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

 رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص مسائل فنی، نحوه تعاملات و همکاری‌های آتی بر اساس قوانین و مقررات گفت‌وگو کرد.
اسلامی درباره دیدارش با رافائل گروسی گفت: ملاقات با مدیرکل آژانس در امتداد و پیرو بازدید ایشان و مذاکرات و گفت‌وگو‌های تهران بود. ما با ایشان توافق کردیم که بایستی شرایط کنونی را به عنوان یک نقطه عطف در روابط آژانس و ایران به گونه‌ای پایه گذاری و تعریف کنیم که مملو از حسن نیت باشد. همچنین مسائل فنی ما و تکالیفی که آژانس دارد به گونه‌ای به کار گرفته شود که ما بتوانیم برنامه هسته‌ای کشور را گسترش بدهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر این‌که هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای نداریم، خاطرنشان کرد: باید با رفتار حرفه‌ای و فنی و به دور از نفوذهای سیاسی، روابط ایران و آژانس مبتنی بر قوانین و مقررات تسهیل و تسریع شود.

 * دیدار بار رئیس شرکت دولتی روس اتمکا
معاون رئیس‌جمهور در ادامه دیدارهای خود در وین با هیأت روس به ریاست «الکسی لیخاچیوف» رئیس شرکت دولتی روس اتم دیدار کرد و در خصوص ادامه همکاری فیمابین بحث و تبادل‌نظر شد.
اسلامی همچنین دیدارش با رئیس شرکت دولتی روس اتم را خوب، سازنده و دوستانه خواند و افزود: تولید برق هسته‌ای برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم و حائز اهمیت است، در سفری که در آینده به مسکو خواهم داشت در خصوص نحوه تعامل و سرعت بخشیدن به پیشرفت واحدهای جدید نیروگاه بوشهر صحبت خواهم کرد و هماهنگی لازم انجام می‌شود.

به گزارش فارس، پیش از این کاظم غریب آبادی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام خبر دیدار اسلامی با گروسی در وین گفت که دو طرف برای پایه ریزی روابط مبتنی بر احترام و حسن نیت تفاهم کردند. 

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین ملاقات رئیس سازمان انرژی اتمی با رئیس روس اتم در وین را بسیار سازنده خواند و گفت که دو طرف همکاری‌ها و پروژه‌های دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند.

محمد اسلامی معاون رئیس جمهور ور رئیس سازمان انرژی اتمی که روز یکشنبه ۲۸ شهریور ماه در رأس هیأتی به وین سفر کرد، روز (دوشنبه) ۲۹ شهریور ماه در شصت‌ و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آژانس خواست از سیاسی‌کاری بپرهیزد و تصریح کرد: زمان آن فرارسیده که آمریکا سیاست‌های غلط خود را اصلاح کرده و در ابتدا همه تحریم‌ها را به شیوه‌ای عملی، موثر و قابل راستی‌آزمایی لغو کند.

این نخستین سفر اسلامی به وین پس از تصدی این سمت است.

کاظم غریب‌ آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این درباره سفر محمد اسلامی به وین نیز بیان کرده بود: در این سفر آقای اسلامی علاوه بر این‌که هیأت ایران را سرپرستی و مواضع ایران را در کنفرانس عمومی آژانس مطرح می‌کند، ملاقاتی با آقای گروسی خواهد داشت و چندین ملاقات با روسای هیأت‌های کشورهای دیگر و چندین بازدید نیز تنظیم شده است. این هم در چارچوب تعاملات روتین و عادی آژانس و ایران و به ویژه سازمان انرژی اتمی است و به ویژه در چارچوب فنی و حقوقی صورت می‌گیرد.