ذوالقدر در مجمع تشخیص چه خواهد کرد؟/ دیدگاه متفاوت دولت رئیسی درباره FATF/ موفقیت رئیسی باعث بازگشت اعتماد خواهد شد

گروه سیاسی الف،   4000630013 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری-تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

ذوالقدر در مجمع تشخیص چه خواهد کرد؟/ دیدگاه متفاوت دولت رئیسی درباره FATF/  موفقیت  رئیسی باعث بازگشت اعتماد خواهد شد

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۵۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۸۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۷۹۶ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۷ هزار و ۹۰۵ نفر رسید.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۳۱ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۴۸۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۴ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۸۵۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۵ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۳۳۶ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته یک میلیون و ۳۵۱ هزار و ۳۸۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

بیشتر بخوانید:

عین اللهی: شرط برداشتن بسیاری از محدودیت‌ها واکسیناسیون است

***

ذوالقدر در مجمع تشخیص چه خواهد کرد؟

سازندگی نوشت: «روز یکشنبه، سه اتفاق مهم در مجمع تشخیص مصلحت نظام رخ داد که نشان داد نه تنها آملی لاریجانی قصد ترک منصب سیاسی را ندارد بلکه پایگاه و موضع او قوی تر هم شده است. پذیرش استعفای محسن رضایی از دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط رهبر انقلاب اولین خبری بود که منتشر شد.

انتصاب محمدباقر ذوالقدر به عنوان دبیری مجمع تشخیص خبر دوم بود. اما خبر سوم در دو خبر اول مستتر بود. محسن رضایی 23 سال پیش با حکم رهبر انقلاب دبیر مجمع تشخیص شد و اکنون محمدباقر ذوالقدر با حکم آملی لاریجانی به این جایگاه منصوب شد. این دو خبر نشان می داد تفویض اختیاری صورت گرفته است و از این پس ریاست مجمع می تواند دبیر را انتخاب یا برکنار کند...

سلسله کارهای تشکیلاتی ذوالقدر، چه در حوزه نظامی و چه در حوزه سیاسی او را به عنوان یک تکنیسین عملگرا به جامعه معرفی کرد. به همین دلیل عموما از او به عنوان استراتژیست زبده و تشکیلاتی یاد می شود. قدرت سازماندهی بالا و اقناع نیروهای سیاسی از ویژگی های اوست...

مجمع تشخیص در دوره اصولگرایان کم کار است. جدا از ماموریت هایی که از سوی رهبری به این نهاد سپرده می شود و نیز بررسی سیاست های کلی نظام که به نظر می رسد تمام شده باشد، مجمع مهمترین کارکردی که دارد حل اختلافات شورای نگهبان و مجلس است. یک بار در مجالس هفتم و هشتم مجمع بسیار کم کار شد و اکنون نیز به نظر می رسد با توجه به هماهنگی هایی که بین شورای نگهبان و مجلس اصولگرا وجود دارد مجمع ورود چندانی به موضوعات شورای نگهبان و مجلس نداشته باشد.

محسن رضایی در مجمع تشخیص مصلحت، دبیرخانه این نهاد را گسترش داد و کمیسیون های مختلفی را ایجاد کرد که اگرچه تمام شاخه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی در آنها دیده می شد اما عموما حضور برخی از مدیران اقتصادی در دبیرخانه پررنگ تر از دیگر چهره ها بود. همچنین اساسا مجمع تشخیص یکی از نهادهایی است که چهره های اصولگرا در کمیسیون های مختلف آن مشغول کار هستند. جایگاهی که تقریبا هیچ اصلاح طلبی به آن راه نداشته و ندارد.

دور از ذهن نیست که ذوالقدر از این پس بر ابعاد سیاسی مجمع متمرکز شود. ممکن است برخی از مدیران کمیسیون های مختلف آرام آرام تغییر کنند و افراد همسو با او و آملی لاریجانی برای آنها انتخاب شوند. ذوالقدر در عین حال می تواند جایگاه این دبیرخانه را از یک نهاد صرفا اجرایی به یک ستاد راهبردی ارتقا دهد تا نهایتا به تقویت جایگاه آملی لاریجانی و البته علی لاریجانی منجر شود. لاریجانی ها برخلاف آنچه نیروهای رادیکال اصولگرا به دنبال آن بودند حذف شدنی نیستند. آنها در سیاست حضور دارند و ممکن است حتی نقش های پررنگتری هم در آینده از آن خود کنند.»

***

دیدگاه متفاوت دولت رئیسی درباره FATF

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه‌، نماینده سابق مجلس به اعتماد گفت: «تفاوتي آشكار ميان دولت كنوني و پيشين در بحث سياست خارجي وجود دارد. دولت پيشين چنين سياستي را دنبال مي‌كرد كه برجام و FATF ماهيتي جداگانه نسبت‌ به يكديگر دارند اما بخش عمده افرادي كه دولت آقاي رييسي را تشكيل داده‌اند، معتقدند كه برجام و FATF با يكديگر مرتبط هستند. درنتيجه به نظر مي‌رسد به همان ميزان كه به ‌سمت بهبود اوضاع درخصوص برجام حركت مي‌كنيم، در بحث FATF نيز شاهد بهبود نسبي خواهيم بود.

به عبارت ديگر فارغ از آنكه نظر بنده درباره اين دو مساله چيست و اينكه آيا اين دو را به يكديگر مرتبط مي‌دانم يا نه، آنچه در نگاه دولت كنوني ديده مي‌شود، اين است كه بسياري از مسائل مختلف كشور را به‌ انحاي گوناگون به بحث برجام گره زده و نشستي كه در حاشيه اجلاس سالانه سازمان ملل و شوراي امنيت شكل خواهد گرفت، بسيار در سرنوشت برجام موثر خواهد بود و درصورتي كه طرفين بتوانند ديدگاه‌هاي خود را به يكديگر نزديك كنند امكان احياي برجام و تبع آن كاهش تنش در بحث FATF وجود خواهد داشت.»

***

پشت پرده افشای جزئیات ترور شهید فخری‌زاده

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: «افتادن سایه ترس بر سر مقامات رژیم صهیونیستی باعث شد تا آن‌ها با توسل به یک گزارش سفارشی در روزنامه نیویورک‌تایمز بخش‌هایی از صحنه ترور شهید فخری زاده را بازگو کنند.

نکته قابل‌توجه آنکه در گزارش آمریکایی‌ها از ماجرای ترور هیچ نکته جدیدی ارائه نشده است. پیش‌ازاین علی شمخانی از نقش عوامل رژیم صهیونیستی و استفاده از سلاح ماهواره‌ای در انجام این عملیات شرورانه خبر داده و در رسانه‌های داخل کشور بازتاب داشته است. به نظر می‌رسد مقامات امنیتی دولت تروریست اسرائیل با انتشار جزییات دقیق‌تر و نیز بر عهده گرفتن مسئولیت آن اهداف دیگری را در سر دارند...

انتشار گزارش ترور در آبسرد و بیان علنی عوامل و مزدوران اجرای آن نشان می‌دهد، آمریکایی‌ها می‌خواهند سایه تهدید را بر سربرنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان پهن کنند.

دولت آمریکا در دو سال اخیر شکست‌های استراتژیک و مهمی از جمهوری اسلامی ایران خورده است، در آخرین صحنه از تقابل مقاومت مردمی توانست سوخت موردنیاز مردم لبنان را به سامت از کانال‌های امن به مقصد عبور دهد؛ نکته قابل‌تأمل آنکه واشنگتن پس‌ازاین تحقیر بزرگ دست به خرابکاری زده و نیروگاه دیرعلی را مورد هدف قرارداد. کل زور آمریکا و رژیم صهیونیستی در این عملیات بزرگ فقط یک حمله تروریستی کوچک بود!

برخی آگاهان امنیتی منطقه اعتقاد دارند که آمریکایی‌ها با اشاره آشکار به ماجرای ترور شهید فخری زاده آخرین تلاش خود را برای بازگشت ایران به میز وین انجام داده است. این حربه منافقانه با تغییرات در وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده بی‌اثر شده است. آمریکایی‌ها در ارزیابی نهایی خود دریافته‌اند که اگر سطح فشار از وضعیت کنونی بالاتر برود؛ ایران تمامی وظایف پادمانی را کنار گذاشته و از NPT خارج می‌شود.»

بیشتر بخوانید: پشت پرده افشای جزئیات ترور شهید فخری‌زاده چیست؟

***

روایت قالیباف از علل حل نشدن مشکلات

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با بیان این که سنت های الهی طبق آیه قران نه تبدیل می شود و نه تحویل، خاطرنشان کرد: همان سنت ها و قوانین الهی امروز در عرصه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هم جاری است و در این عرصه ها باید به همان سنت ها اتکا کرد.

وی افزود: اگر از سویی شاهد بی عرضگی در اداره کشور و از سویی شاهد ناراحتی مردم بودیم به این دلیل است که به سنت های الهی پشت کردیم و در اقتصاد، سیاست، روابط برادرانه و روابط اداری و... می خواهیم زمینی عمل کنیم.

قالیباف با تاکید بر این که اگر در اقتصاد هم به سنت های الهی و همان اعتقاد رزمندگان دوران دفاع مقدس عمل کنیم، در همین اقتصاد هم فراوانی های زیادی هست، گفت: اما بدانیم که اگر در محیطی دروغ، ریا و ربا باشد خدا با هیچ کس عقد اخوت نبسته و در چنین شرایطی خدا به هیچ کس وعده پیروزی نداده است.

رئیس مجلس تاکید کرد: همه باید به این سوال فکر کنیم که آیا در هر بخش و قسمتی که حضور داریم و مسئولیت داریم، رفتارها و باورهای مان شبیه رزمندگان شلمچه آسمانی است یا نه؟ و اگر چنان نیست، چه توقعی داریم که مشکلات را حل کنیم.

وی با تاکید بر این که در دوران دفاع مقدس، برنامه ریزی دقیق و عقلانیت داشتن البته با تکیه و اعتقاد به سنت های الهی جزو اصول ما بود گفت: امروز در اداره جامعه هم باید با همان روش و اصول برنامه ریزی و مدیریت کنیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

رئیس مجلس در پایان تاکید کرد: آن هایی که اندیشه غربی و وادادگی در مقابل غرب را در ذهن خود دارند بدانند که عزت دنیوی و اخروی و حل مشکلات در سایه اعتقاد به سنت های الهی، اعتماد به مردم و تمسک به فرهنگ جهاد و شهادت و کار و تلاش به دست می آید و جز با اتکا به این اصول مشکلات حل نمی شود.

***

مجتهد شبستری: زننده است در جمهوری اسلامی، افرادی ماشین خارجی سوار شوند

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با برنا در رابطه با مصوبه مجلس مبنی بر «صدور مجوز برای واردات خودروهای خارجی» گفت: باید تولیدات داخلی را افزایش داد و از واردات خودروهای خارجی جلوگیری کرد. ایران کشوری است که نباید از ماشین‌های خارجی استفاده کند. برای جمهوری اسلامی زننده است افرادی سوار ماشین‌های خارجی شوند و از ماشین‌های تولید داخلی استفاده نکنند، این دون شان جمهوری اسلامی است. 

او ادامه داد: ماشین‌های وارداتی مُفت که نیستند، گمرک و مسائلی از این قبیل دارند که قیمتش گران تمام می‌شود. باید سعی شود از منظر صرفه‌جویی و حیثیت نظام از وارد کردن ماشین‌های خارجی خودداری شود. به قدر کافی ماشین داخلی داریم و باید به تولیدات داخلی اهمیت داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با وارد کردن ماشین‌های خارجی موافق نیستم. باید تولیدات داخلی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و حتی‌الامکان از استفاده ماشین‌های خارجی ممانعت شود. 

مجتهد شبستری بیان کرد: وزارت صمت باید در صنعت خودروسازی کنترل داشته باشد تا بهانه از دست خودروسازان گرفته شود. باید تولید داخلی انبوه شوند و کیفیت خودروها مرغوب، بی‌نقص و قیمت‌ها متناسب شود. مردم حتی‌الامکان از خودروهای داخلی استفاده کنند. حتی در کشور چین اکثریت مردم سوار دوچرخه می‌شوند و این فرهنگ باید در کشور ایران هم رایج شود.

***

رئیسی فرد خوش‌نیتی است

علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره لزوم بازسازی اعتماد عمومی در کشور، بیان کرد: بازسازی اعتماد عمومی دقیقا از همان نقطه‌ای که آسیب دیده ترمیم شود و مهم‌ترین موضوع معیشت مردم است.

او ادامه داد: همه افرادی که کاندیدای ریاست جمهوری شدند وعده ترمیم معیشت مردم را دادند و این وعده ها باید مورد راستی آزمایی قرار بگیرد؛ جریانات سیاسی باید مورد راستی آزمایی قرار بگیرند که مردم ببینند واقعا و در عمل آیا این جریانات به فکر آنها هستند یا خیر؟ زیرا در حال حاضر مردم حس بی پناهی دارند. 

صوفی افزود: در این شرایط مردم یا مجبورند اعتراض کنند و یا این شرایط را به هر ترتیبی که هست بپذیرند ولی در هرحال طبیعی است که بی اعتمادی خود را نشان دهند ، برای مثال در انتخابات شرکت نمی‌کنند؛ از همین نقاط است که باید بازسازی عمومی آغاز شود. ما در دولت روحانی می‌گفتیم که حرف درمانی بس است و الان هم شاهدیم که در این دولت دارد همین اتفاق رخ می‌دهد. التبه آقای رئیسی فرد خوش نیتی است و به دنبال فریب مردم نیست، اما کار کردن بدون برنامه و تیم متخصص مجرب امکان پذیر نیست.

وزیر تعاون دولت اصلاحات درباره رویکرد جریان اصلاحات نسبت به دولت بیان کرد: بسیاری از اصلاح طلبان به دنبال موفقیت آقای رئیسی هستند، زیرا موفقیت آقای رئیسی باعث بازگشت اعتمادی خواهد شد که حتی اصلاح طلبان هم می‌توانند از آن استفاده کنند و شرایط کشور به گونه ای نیست که ما الان درگیر مسائل جریانی باشیم و گمان کنیم که مثلا شکست رئیسی فرصتی برای اصلاحات خواهد بود؛ شکست آقای رئیسی فرصتی برای اصلاحات ایجاد نخواهد کرد.

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات درباره نحوه کمک احزاب به دولت نیز اینگونه توضیح داد: احزاب به چند صورت می‌توانند کمک کنند؛ اما ابتدا ما باید در قانون احزاب نگاه کنیم و ببینیم که فلسفه تشکیل احزاب چیست؟ احزاب برای کسب قدرت و مشارکت در قدرت تشکیل می‌شوند یعنی نقد و اصلاح قدرت که اصلا وظیفه قانونی ماست و فضا برای نقد و اصلاح باید باز باشد. البته الان هم بسته نیست اما نباید فضا امنیتی باشد؛ زیرا اگر امنیتی شد از احزاب کاری بر نمی‌آید اما اگر فضا سیاسی بود احزاب می‌توانند به موقع هشدارهای لازم را ارائه دهند و ارزیابی دقیق از وضع جامعه داشته و نکات را به درستی به دولت منتقل کنند.