واکنش الیزه به لغو قرارداد زیردیایی‌ها

گروه جهان الف،   4000629136

کاخ الیزه اعلام کرد، زمانی که امانوئل ماکرون با نخست‌وزیر استرالیا در ماه ژوئن گذشته نشست داشت هیچ اثر و نشانه‌ای از لغو قرارداد زیردریایی‌ها نبود.

واکنش الیزه به لغو قرارداد زیردیایی‌ها

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه (الیزه) اعلام کرد، زمانی که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا در ماه ژوئن گذشته در پاریس نشست داشت هیچ نشانه‌ای از لغو قرارداد زیردریایی‌ها وجود نداشت.

کاخ الیزه تاکید کرد: فرانسه تردیدهایی درباره جدیت قرارداد زیردریایی‌ها با استرالیا در ماه ژوئن داشت.

کاخ الیزه افزود: آمریکا به سوالات ما پاسخ نداده و هیچ طرحی را متذکر نشد.

در این راستا، فیلیپ اتیان، سفیر فرانسه در آمریکا گفت، فراخواندنش از واشنگتن اقدامی استثنایی است که حکایت از جدیت فرانسه در پاسخ به پرونده فسخ قرارداد زیردریایی‌ها دارد. ما باید ارزیابی کرده و ببینیم چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم.

اتیان تاکید کرد: این اقدام به منزله قطع روابط نیست اما زمان برای دستیابی به این نوع از اشاره‌های دیپلماتیک بسیار مهم است. 

سفیر فرانسه ادامه داد: آمریکایی‌ها خودشان درباره حفظ روابط‌شان با فرانسه، به عنوان هم‌پیمان جدی و قابل اعتماد نگران هستند.

او اشاره کرد: پاریس از قبل در جریان تغییر موضع استرالیا درباره قرارداد خرید زیردریایی‌ها از کشور ما قرار نگرفته بود. آمریکا اهمیت این قرارداد برای فرانسه را به لحاظ صنعتی و نیز از لحاظ استراتژی ما در منطقه اقیانوس آرام می‌دانست.

اتیان توضیح داد: آمریکایی‌ها فرانسه و کل اتحادیه اروپا را از لحاظ امنیتی هم‌پیمان مهم می‌دانند.

او تاکید کرد: ما در اروپا نیاز به آمریکایی‌ها داریم و آمریکایی‌ها نیز ادامه همکاری با ما را می‌خواهند.