رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره: کودکان و نوجوانان آسیب دیده‌ترین قشر دوران کرونا/ ۸۳ میلیون ایرانی در معرض آسیب‌های روانی

گروه اجتماعی الف،   4000629055

محمد حاتمی گفت: طی شیوع بیماری کرونا بیشترین قشری که از لحاظ روانی آسیب دیده‌اند، کودکان و نوجوانان هستند چراکه در این مرحله از رشد، افراد در سن هویت یابی، علم آموزی و مهارت آموزی اند.

کودکان و نوجوانان آسیب دیده‌ترین قشر دوران کرونا/ ۸۳ میلیون ایرانی در معرض آسیب‌های روانی

محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، در گفت‌وگو با برنا گفت: ظرف چندماه  آینده اگر بتوانیم مدارس را با حفظ پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی کنیم قطعا نیازمند همکاری‌ها و همراهی‌ها را وزارت آموزش و پرورش است. 
او با بیان اینکه سازمان نظام روانشناسی با داشتن نزدیک به 40 هزار نیروی انسانی دارای تحصیلات فوق لیسانس به بالا می‌تواند در خدمت وزارت آموزش و پرورش باشد، افزود:  یک سال و نیم است که دانش‌آموزان در قرنطینه هستند و یک این مدت باعث شد بخشی از رشد آن‌ها متوقف شود. ما باید کارهای مضاعف‌تری انجام دهیم و لازم است تحولات ساختاری در بدنه ی آموزش و پرورش صورت گیرد.

استفاده از همه ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی برای کمک به آموزش و پرورش

حاتمی افزود: برای بهبود شرایط رشدی دانش‌آموزان لازم است ظرفیت‌های کل نظام به کمک آموزش و پروش بیایند که دانش‌آموزان با کمترین آسیب از این مرحله عبور کنند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با بیان اینکه در مدت شیوع بیماری کرونا بیشترین قشری که از لحاظ روانی آسیب دیده‌اند، کودکان و نوجوانان هستند، ادامه داد: دانش‌آموزان در این مرحله از رشد، افراد در سن هویت‌یابی، علم آموزی و مهارت‌آموزی هستند. همچنین درون خانواده ممکن است باتوجه به شرایط موجود روابط خانواده رضایت‌بخش نبوده باشد.

او با بیان اینکه معلمان، مربیان و دست اندرکاران باید دست به دست هم دهند و شرایطی را فراهم کنند که کودکان و نوجوانان در کوتاه‌ترین زمان ممکن خودشان را به سن تحولی که عقب افتاده، برسانند و به پویایی برسند، افزود: اگر فرض کنیم 4 ماه دیگر مدارس به صورت گام به گام باز شود باید در این مدت معلمان تحت آموزش‌های خاص روان شناختی قرار بگیرند چراکه معلم نزدیک‌ترین فرد به دانش آموزان است و باید بداند با این افراد چگونه برخورد و صحبت کند.

نقش معلمان فراتر از تدریس است

حاتمی تصریح کرد:  معلم تنها نباید تدریس کند و در حال حاضر باید معلم نقش خود را به گونه‌ای دیگر تعریف کند و نقش آفرینی معلم در شرایط بحران کرونا، می‌توان نقش اول باشد و آن‌ها تحت آموزش قرار بگیرند.

او با اشاره به اینکه ما آمادگی آموزش معلمان را در زمینه روان شناختی داریم، گفت: سرپرست جدید وزارت بهداشت پیگیری انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بودند که قرار بود در زمینه آموزش به معلمان انجام شود اما هنوز این تفاهم‌نامه امضا نشده است. همچنین ما پیگیر چنین تفاهم‌نامه‌ای هستیم و آمادگی حضور کنار آموزش و پرورش را داریم.

آموزش و پرورش بالاترین اولویت نظام رواشناسی است

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: هیچ اولویتی برای نظام روان شناسی در حال حاضر بالاتر از آموزش و پرورش نیست و از کلیت نظام می‌خواهیم که آموزش و پرورش را رها نکنند.

حاتمی گفت: 83 میلیون نفر ایرانی در حال حاضر در معرض خطرهای روانی ناشی از کرونا هستند اما گروه هایی مثل دانش آموزان، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای پر ریسک‌ترین گروه‌ها هستند.

او با بیان اینکه همه دانش‌آموزان در حال حاضر در شرایطی هستند که نیازمند مشاوره‌های روان‌شناسی‌ هستند و نیاز است که هر مجتمع آموزشی یک تا دو روان‌شناس مورد تائید سازمان نظام روانشناسی داشته باشد، افزود: باید وضعیت کنونی 13 میلیون دانش‌آموز ایرانی سنجیده شود و این امر نیازمند غربالگری منظم است که متوجه شویم چند درصد از این دانش‌آموزان نیازمند خدمات درمانی، آموزشی و... دارند.