بررسی شخصیت هنری و ادبی رهبر انقلاب/ قرایی: در آیینه کلام رهبری جز صمیمیت و صفا چیزی ندیدم

گروه فرهنگی الف،   4000629051

اولین جلسه از سلسله نشست‌های بررسی ابعاد شخصیت رهبر معظم انقلاب، با محوریت شخصیت هنری و ادبی ایشان، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) و با حضور حسین قرایی برگزار شد.

بررسی شخصیت هنری و ادبی رهبر انقلاب/ قرایی: در آیینه کلام رهبری جز صمیمیت و صفا چیزی ندیدم

به گزارش فارس، اولین جلسه از سلسله نشست‌های بررسی ابعاد شخصیت رهبر معظم انقلاب، با محوریت شخصیت هنری و ادبی به همت کمیته امام و رهبری بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و با همکاری دفتر هنر و ادبیات به مناسبت سالروز شعر و ادب فارسی برگزار شد. در این جلسه حسین قرایی، معاون دانشگاه صدا و سیما، به بررسی شخصیت ادبی رهبر انقلاب و خاطرات برخورد ایشان با اهالی ادبیات و هنر پرداخت.

قرایی در ابتدای جلسه به سابقه دیدار آیت الله خامنه‌ای با شاعران اشاره کرد و گفت: سابقه دیدار شاعران با آیت الله خامنه‌ای به دهه شصت بر می گردد. این دیدارها از سال ۶۷ مکتوب شده است و نوع رفتار رهبر انقلاب در این جلسات خود بیانگر یک سلوک رفتاری و یک سیره خاص است که نشان‌دهنده حکمت ایشان است. عمق همین سلوک باعث شده که ذات انقلاب اسلامی با هنر پیوند ناگسستنی پیداکرده است. طوری که می توان گفت: جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از همان دوازده بهمن ۵۷ در بهشت زهرا با سرود «خمینی ای امام» با شعر حمید سبزواری و آهنگسازی حمید شاهنگیان، فعالیت خود را آغاز کرد.

حسین قرایی در رابطه با رصد و وسعت دید رهبر انقلاب با اشاره به یکی از رباعیاتی که آقای هادی فردوسی سروده و مورد توجه رهبری قرار گرفته بود، گفت: آن سال (سال ۱۳۸۵) هادی فردوسی در فهرستی که قرار بود محضر آقا شعر بخوانند، نبود و گویا آقا یک رباعی فردوسی را قبلا خوانده و حفظ هم بودند. آن موقع فردوسی حدودا ۱۹ساله بود. در آن جلسه بعد از شعرخوانی‌ها، آقا اشاره کردند: آقای فردوسی هم رباعیاتی دارند که بهتر است بخوانند. من بعدا از فردوسی سؤال کردم: «چطور شد رهبری این رباعی را حفظ بودند؟ او گفت: قبلا نشریه سوره به سردبیری آقای وحید جلیلی درمی‌آمد. این نشریه به ‌دست آقا رسیده و رباعی من را در این نشریه خوانده بودند.» رباعی این بود:

«عهدی است که بسته‌ایم، برمی‌خیزیم/ با آنکه شکسته‌ایم، برمی‌خیزیم/ هروقت که نام عشق را می‌خوانند/ هرجا که نشسته‌ایم، برمی‌خیزیم.»

وی در ادامه گفت: می توان دیدار رمضانی رهبر انقلاب با شعرا را به فرهنگسرا تشبیه کرد؛ یعنی همه اطیاف و سلایق مختلف شعری حضور پیدا می‌کنند و آقا به همه این شخصیت‌های مختلف فرهنگی و ادبی شناخت کافی دارد و آثار و احوال آن‌ها را پیگیری می‌کند. مثلا رهبر انقلاب در یکی از دیدارها از آقای محمدمهدی سیار سراغ فرزند ده روزه‌اش  را می‌گیرد و جالب‌تر آنکه رهبری اسم فرزند ایشان را هم می‌دانستند.

وی افزود: آقا به افراد توجه خاصی دارند؛ مثلا در یکی از همین جلسات دیدار شعرا، آقای یوسفعلی میرشکاک در انتهای جلسه نشسته بود و چند نفر از اعضای بیت رهبری آمدند و به آقای میرشکاک گفتند لطف کنید بیاید جلو بنشینید اما میرشکاک امتناع کرد؛ اتفاقا آقا هم حواسشان بود و وقتی دیدند میرشکاک توجهی نمی‌کند با صدای بلند فرمودند: «آقای میرشکاک! شما تشریف بیاورید جلو بنشینید».

وی نسبت به رابطه اکثر مسئولین فرهنگی و ائمه جمعه با هنرمندان انتقاد کرد و گفت: کدام یک از این مسئولین تا به حال مانند رهبری عمل کرده‌اند؟ ایشان با وجود مشغله‌های زیاد تاکنون حدود ۱۱۰۰ رمان غیرفارسی خوانده‌ و نزدیک به ۶۰  کتاب را تقریض نوشته‌اند. چرا غالب مسئولین فرهنگی دیداری با هنرمندان نداشته‌ و یا تقریضی بر کتاب‌هایشان ننوشته‌اند؟

نویسنده کتاب «از تبار حبیب» خاطرنشان کرد: من می خواهم یک ایجاد لفظ کنم و بگویم مقام معظم رهبری مشی «داریدن» دارند. بدین معنا که انسان‌های هنرمند را تحویل گرفته و برای ایشان ارزش خاصی قائل‌اند. این مقایسه درست نیست ولی کدام یک از پادشاهان پهلوی یا قاجار، درباره یک کتاب نظر داده‌اند؟ ما باید قدر این رهبری را بدانیم و به تأسی از ایشان شعرای انقلاب اسلامی را به خوبی بشناسیم.

قرایی در باب انس رهبری به شعر گفت: سید عبدالله حسینی اینگونه نقل می کند گه «ایشان ( رهبر معظم انقلاب) وقتی رئیس‌جمهور بودند، هر زمان که به مشهد تشریف می آوردند، دیداری مختصر و صمیمانه با شعرا داشتند.»

قرایی خاطر نشان کرد: ممکن است برایتان جالب باشد فردی در قامت ریاست‌جمهوری، در هر سفر به مشهد، چنین جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و این جلسه ناشی از توجه ایشان به شعر است حتی بگونه‌ای که به بعضی اشعار نقد فنی وارد می‌کردند. مثلاً می‌گفتند اینجا به جای فاعلات باید فعلات باشد و این انس با شعر، ناشی از  فعالیت‌های ادبی  ایشان در دهه ۵۰ و ۶۰  و  هم چنین انس و آشنایی  با دیوان حافظ از طریق مادرشان بود.

قرایی در باب مقایسه طرز رفتار رهبری با برخی مسئولین می‌گوید: با وجود اینکه حدود ۵۰ درصد از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند اما برخی مسئولین در این زمینه ملاحظاتی دارند و به تعبیری هنرمندان خانم را خط می‌زنند اما شما طرز رفتار رهبری را ببیند که جلسه‌ای را با نویسندگان خانم تشکیل می‌دهند که این نشان‌دهنده بینش و حکمت ایشان است.

وی تصریح کرد: با مطالعه چندین سفرنامه و دیدار از ایشان، بنده در آیینه کلام رهبر انقلاب جز صمیمیت و صفای ظاهر و باطن چیزی ندیدم. در واقع مشی ایشان، تحویل گرفتن اهالی هنر و ادبیات است و به قول معروف هوای آنان را دارد اما متأسفانه ما از این مسئله غافلیم. در واقع آقا می‌خواهند مسؤلین را به توجه در این مسئله وادارند.