لغو دیدار وزرای دفاع فرانسه و انگلیس به دلیل نارضایتی آکوس

گروه جهان الف،   4000629031

پاریس روز یکشنبه دیدار وزرای دفاع فرانسه و انگلیس که قرار بود هفته آینده برگزار شود را به صورت یک طرفه لغو کرد.

لغو دیدار وزرای دفاع فرانسه و انگلیس به دلیل نارضایتی آکوس

به گزارش ایرنا از "رویترز"،  لغو دیدار وزرای دفاع فرانسه و انگلیس در ادامه نارضایتی شدید پاریس از یک توافق امنیتی جدید سه جانبه میان آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به "آکوس" صورت می‌گیرد که دولت فرانسه را از یک قرارداد نظامی ۹۰ میلیارد دلاری محروم ساخته است. 
به گفته مقامات فرانسوی، قرار بود بن والاس وزیر دفاع انگلیس هفته آینده با فلورنس پارلی همتای فرانسوی خود در لندن یک دیدار دوجانبه داشته باشد. همچنین قرار بود مقامات ارشد از شورای دفاعی فرانسه و انگلیس نیز در این دیدار شرکت کنند. 
پیتر ریکت رئیس شورای دفاعی فرانسه و انگلیس گفت: این دیدار به تاریخ دیگری موکول شده است. 
نگرانی‌ها از واکنش‌های فرانسه باعث شده است تا جو بایدن رییس جمهوری آمریکا خواهان دیدار با امانئول ماکرون رئیس جمهوری فرانسه باشد. 
رسانه‌ها گزارش داده‌اند در آینده‌ای نزدیک بایدن با ماکرون تلفنی گفت و گو خواهد کرد. 
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۲۵ شهریور ماه در یک ویدئو کنفرانس از کاخ سفید با نخست وزیران انگلیس و استرالیا از مشارکت و همکاری امنیتی – نظامی جدید موسوم به آکوس (AUKUS) میان سه کشور خبر داد و گفت این مشارکت در مورد سرمایه گذاری بر روی بزرگترین منبع قدرت ما است. 
بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، مقامات ارشد دولت آمریکا در مورد این همکاری به خبرنگاران گفتند که تحت مشارکت اعلام شده توسط جو بایدن، بوریس جانسون و اسکات موریسون نخست وزیران انگلیس و استرالیا، آمریکا فناوری و توانایی استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای را در اختیار استرالیا قرار می‌دهد. 
در این همکاری هیچ نامی از فرانسه که به دنبال فروش زیردریایی به استرالیا است، آورده نشد. 
ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در واکنش به این اقدام واشنگتن، توافق آکوس را اقدامی "بی‌رحمانه" و "خنجری از پشت" دانست و افزود: این تصمیم ناخوشایند، یکجانبه و غیرقابل پیش‌بینی من را به یاد بسیاری از اقدامات ترامپ می‌اندازد. 
فرانسه در اعتراض به این توافق سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند و یک مراسم برای گرامیداشت روابط خود با آمریکا را نیز لغو کرد.