تغییر در ترکیب هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای/ ذوالقدر دبیر مجمع شد/ طیب‌نیا رئیس بانک مرکزی می‌شود؟

گروه سیاسی الف،   4000628097 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری-تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

تغییر در ترکیب هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای/  ذوالقدر دبیر مجمع شد/ طیب‌نیا رئیس بانک مرکزی می‌شود؟

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵ هزار و ۹۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۰۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۸۳۵ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۷ هزار و ۱۸۲ نفر رسید.

تزریق یک میلیون و ۳۶۸ هزار دُز واکسن در کشور طی شبانه روز گذشته

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۲۹ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۵۶۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۷۰۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۳ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۲۷۰ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته یک میلیون و ۳۶۸ هزار دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

طیب‌نیا رئیس بانک مرکزی می‌شود؟

خراسان نوشت: «یک منبع آگاه از احتمال معرفی علی طیب نیا به عنوان رئیس کل بانک مرکزی خبر داد.

طی یک ماه گذشته و همزمان با معرفی کابینه، بحث درباره انتخاب رئیس کل بانک مرکزی بالا گرفته و سه گزینه مطرح شده بود. نخست، نام علی صالح آبادی، مدیر عامل فعلی بانک توسعه صادرات و رئیس اسبق سازمان بورس در سال های 85 تا 93 و طی روزهای بعد نیز نام محمد طالبی، دبیر فعلی بانک مرکزی و رئیس سابق بانک کشاورزی  به عنوان گزینه ریاست بانک مرکزی مطرح شد.

گزینه سوم نیز که چند روز قبل از سوی برخی رسانه ها گمانه زنی شد، محمدرضا فرزین، مدیر عامل فعلی بانک کارآفرین بود که سابقه دبیری ستاد هدفمند کردن یارانه ها در زمان اجرای این طرح را داشت.

با این حال یک منبع آگاه از احتمال معرفی علی طیب نیا، وزیر اسبق اقتصاد در دولت نخست روحانی به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی خبر داد. طیب نیا اگرچه برخی حمایت ها را دارد ولی برخی مخالفت ها نیز ممکن است مانع رسیدن وی به این جایگاه شود. علی طیب نیا با وجود عملکرد قابل قبول در دولت نخست روحانی در دولت دوم وی به دلیل اختلاف دیدگاه با رئیس جمهور و برخی اطرافیان وی به کار گرفته نشد.»

***

انتصابات جدید قالیباف در مجلس

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در حکمی، «سید محمدجواد شوشتری» را به عنوان مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی منصوب کرد.

شوشتری جایگزین بابک نگاهداری شد که پیش از این، از سوی هیئت امنای مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس این مرکز منصوب شد.

رئیس مجلس همچنین در حکم دیگری، «علی‌محمد قلی‌ها» را به عنوان معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی منصوب کرد.

گفتنی است شوشتری و قلی‌ها از مدیران قالیباف در زمان شهرداری هستند که شوشتری مدیرکل دفتر شهردار و قلی‌ها مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو بود.

این دو انتصاب با انتقاداتی روبه‌رو شده است. مالک شریعتی نماینده تهران و دبیرکل جمعیت رهپویان در توییتی با هشتگ بهارستان نوشت: «آقای رییس! لطفا تجدیدنظر بفرمایید»

***

 

امیر سرتیپ نصیرزاده، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح شد
 
امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش به عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد.

به گزارش سپاه نیوز، به پیشنهاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده طی حکمی از سوی فرمانده معظم کل قوا به‌عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد.

***

گام بلند وزارت اقتصاد برای شفاف سازی شرکت های دولتی

خراسان نوشت: «15 شهریور بود که خاندوزی، وزیر اقتصاد وعده انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی  را داد...

وی با بیان این که باید کاری کنیم که شرکت های دولتی در مقابل سوء عملکرد و حسن عملکرد پاسخ گو باشند، یکی از ابزارهای مهم برای پاسخ گو کردن شرکت های دولتی را افزایش شفافیت عملکرد آن ها دانست و افزود: هم اکنون اگر شرکتی بورسی باشد به راحتی در کدال وضعیت صورت مالی، افزایش سرمایه، اعضای هیئت مدیره و ... دیده می شود. دقیقاً همین سطح از شفافیت نیز باید برای بانک های دولتی و شرکت های دولتی پیاده سازی شود.

وی در بیان یکی از تعهدات سنجش پذیر دولت وعده داد که «تلاش می کنیم در ماه آینده صورت مالی شرکت های دولتی را به همان شفافیت که در بورس است منتشر کنیم. وضعیت شرکت ها مشخص است و مشخص می شود که عملکرد افراد چگونه بوده است.»

با این اوصاف، به نظر می رسد دیروز تحقق این وعده کلید خورد. بانک ملی که طبق بررسی ها، آخرین صورت های مالی منتشر شده اش، مربوط به سال 93 بوده است، دیروز صورت های تلفیقی سال 99 خود را در سامانه کدال منتشر کرد.

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد هم اینک هشت بانک از مجموع 32 بانک و موسسه اعتباری، دولتی هستند و به نظر می رسد در صورت تحقق کامل روند شفاف سازی در این بانک ها و همچنین ارتقای شفافیت بانک های بورسی، زمینه اصلاح یکی از اصلی ترین بخش های اقتصاد ایران یعنی نظام بانکی فراهم شود.»

***

خداحافظی محسن رضایی از دبیرخانه مجمع تشخیص

رهبر انقلاب با درخواست استعفای آقای دکتر محسن رضایی از دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کردند.

متن پی‌نوشت رهبر معظم انقلاب بر هامش نامه استعفای آقای محسن رضایی به این شرح است:

بسمه‌تعالی

جناب آقای دکتر محسن رضایی

تلاش‌ها و زحمات شما در سالیان متمادی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت فراموش نشدنی است. ضمن پذیرش استعفای جنابعالی، موفقیتتان در مسئولیت جدید را از خداوند متعال مسألت میکنم. والسلام علیکم و رحمة الله.

سیّد علی خامنه‌ای

۲۸ شهریور ۱۴۰۰

محمد باقر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شد

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تقدیر از خدمات ارزشمند محسن رضایی ، باصدور حکمی،  محمدباقر ذوالقدر را به سمت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد.

متن این حکم بدین شرح است: 

بسمه تعالی
جناب آقای دکتر محمد باقر ذوالقدر دام عزّه

با عنایت به استعفای دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، جناب آقای دکتر محسن رضایی دامت توفیقاته که طی سالیان متمادی خدمات ارزشمندی در این سمت داشته اند و تشکر از زحمات بی دریغ ایشان، جنابعالی را که بحمدالله از شخصیت های انقلابی، صاحب فکر و دارای تجارب ارزشمند اجرایی می باشید، حسب ماده ۳ آیین نامه مجمع تشخیص و تأیید رهبر معظم انقلاب اسلامی مد ظله العالی، به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب می نمایم.

امید است به فضل الهی و با اهتمام و سعی بلیغ در انجام وظایف محوّله در دبیرخانۀ مجمع و سایر وظایف مرتبطه، در پیشبرد امور موفق باشید. در هرحال خداوند یار و ناصرتان باد. إنّه نعم المولی و نعم النصیر.

از مقام معظم رهبری مد ظله العالی به جهت پذیرش پیشنهاد دبیری و نیز نصب جنابعالی به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تشکّر می کنم و سلامتی و دوام عمر همراه با توفیق و تسدید ایشان را از خداوند متعال مسألت می نمایم.

صادق آملی لاریجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

***

فوت متهم ردیف اول پرونده شرکت مفتاح خودرو در پی سکته قلبی

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، در پی انتشار خبری مبنی بر فوت «میثم رضایی» متهم ردیف اول شرکت مفتاح خودرو، مرکز رسانه قوه قضاییه به اطلاع می‌رساند نامبرده که سابقه طولانی اعتیاد و مصرف مواد مخدر داشته، قبل از اعزام به زندان، حتی در مرحله رسیدگی بدوی به پرونده به‌علت سابقه بیماری به مراکز درمانی اعزام شده بود و از مراقبت‌های ویژه پزشکی بهره‌مند بوده است و در بیمارستان لقمان تهران هم فوت کرده است؛ بنابراین گزارش، پرونده شرکت مفتاح خودرو از جمله پرونده‌های کثیرالشاکی محسوب می‌شود که با فوت متهم ردیف اول آن رسیدگی به این پرونده مختومه نخواهد شد؛ بلکه بخشی از این پرونده در دست رسیدگی قضایی است و در خصوص بخش دیگر از آن نیز رای صادر شده است.

در خصوص قسمتی از پرونده که رای بدوی صادر شده، متهم متوفی با حدود هزار و ۶۰۰ شاکی و با اتهام کلاهبرداری شبکه‌ای به ۱۲ سال حبس و جزای نقدی محکوم شده است و در حال حاضر پرونده در دیوان عالی کشور در مقام فرجامخواهی است و در صورت قطعیت حکم صادره، فرآیند رد مال با شناسایی اموال وفق مقررات انجام خواهد شد.

در پرونده دوم نیز، کیفرخواست با بیش از ۷۰ شاکی صادر شده است و در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران در حال رسیدگی است.

شایان ذکر است؛ اموال متهم متوفی کفاف رد مال وی را در صورت قطعیت محکومیت خواهد داد.

***

دولت رئیسی، برجام را فعال خواهد کرد؟

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا درباره دیدگاه دولت رئیسی درباره برجام به خبرآنلانی گفت: «برخلاف آنچه که گفته می‌شود به هیچ وجه آقای رئیسی آن دیدگاه جریان تند پایداری را در زمینه برجام ندارد و رئیس دولت، بارها، مواضع خودش را در این زمینه اعلام کرده است، وزیر خارجه هم مجددا به این قضیه اشاره کرد. در این دولت مذاکره و احیای برجام به هیچ وجه امر ناپسندی تلقی نمی‌شود، آنچه که ناپسند تلقی می‌شود نخست، پیوند زدن آن با مسائل داخلی است ، دوم اینکه، زمان‌بَر کردن این بحث است یعنی زمان بی‌انتهایی را به آن اختصاص دادن و یا محدودیت زمانی برای آن قائل نبودند.

با توجه به این دو بحثی که در حاشیه برجام مطرح می‌شود که به نظر من درست است و همه صاحب‌نظران هم این را می‌پذیرند باید گفت دولت آقای رئیسی، برجام را فعال خواهند کرد و منافع ملت را حتی المقدور از طریق این توافقنامه پیگیری خواهند کرد. بنابراین از جانب ما در این زمینه هیچ مانعی وجود ندارد منتهی قطعا یک طرف آن ما هستیم و یک طرف هم اراده طرف مقابل است، آیا اراده طرف مقابل بر این قضیه استوار است که براساس برجام عمل کند؟ اینطور نیست یعنی مثلا محدودیت زمانی که در ارتباط با فروش تسلیحات، طبق برجام تعیین شده بود به پایان رسید، آیا آمریکایی ها این مطلب را پذیرفتند؟ پاسخ منفی است. یعنی زیر بار آن چیزی که خودشان امضا کرده بودند، نرفتند...

نکته مثبتی که وجود دارد و قطعا این دولت این حُسن را خواهد داشت این است که پیوند بین برجام و مسائل داخلی را منقطع خواهد کرد...

 متاسفانه امری که در دولت گذشته (آگاهانه یا غیر آگاهانه) بین این دو پدیده که اصلا با هم ارتباطی ندارند پیوند وسیعی زده شده بود. طبیعتا وقتی چنین پیوند به وجود می آید امکان برنامه‌ریزی در کشور بسیار سخت می شود چون زمانی می‌توانید برنامه‌ریزی را پیش ببرید که خودتان بتوانید آن برنامه‌ریزی را پشتیبانی کنید، اگر برنامه‌ریزی متاثر از تصمیمات بیرونی باشد هرگز نمی‌توان آن برنامه را پیش برد.

 پس هم براساس تاکید رهبری و هم سیاستی که آقای رئیسی اعلام کرد که ما به مذاکره طولانیِ خسته کننده و به نوعی ادامه داری که توانمان را بگیرد قائل نیستیم. قطعا به مذاکره قائل هستیم منوط به اینکه یک مدت زمان مشخصی را به آن اختصاص دهید یعنی در یک چهارچوب زمانی عمل کنیم. بنابراین این مطلب منجر به این خواهد شد که آمریکایی‌ها قطع امید کنند از اینکه بتوانند با بازی کردن با برجام مسائل اقتصادی داخل کشور را دچار تلاطم کنند.

 اگر ما در این مسیر گام برداریم آنها را خلع سلاح خواهیم کرد یعنی دست آنها را خالی خواهیم کرد و ابزار ایجاد اخلال در اقتصاد کشور را از دست آنها خارج خواهیم ساخت و با توجه به امکانات خودمان مسائل اقتصادی را پیش می بریم و اگر تحریم‌ها برداشته شد، اقتصاد را تقویت خواهد کرد و اگر نه، اقتصاد ما رو به جلو خواهد بود و جای پای محکمی در این زمینه خواهد داشت.»

***

آخرین وضعیت طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح آخرین وضعیت طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس، گفت: کار بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون تدوین آیین‌نامه به پایان رسیده و طرح جهت بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان به‌صورت عادی اعلام وصول شده است، لذا در زمان حاضر در نوبت رسیدگی در جلسه علنی قرار دارد.

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس ادامه داد: در صورتی که طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان، 50 تن از نمایندگان درخواست اولویت برای رسیدگی به این طرح را داشته باشند می‌توان رسیدگی به این طرح را در اولویت دستورکار جلسه علنی قرار داد.

***

ترکیب هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای تغییر می‌کند

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با رسانه‌ها درباره سفر حسین امیرعبداللهیان  وزیر امور خارجه به نیویورک و نشست وزرای خارجه ۱+۴ در نیویورک نیز اظهار داشت: آقای امیرعبداللهیان فردا (دوشنبه) برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک خواهد بود و تا الان حدود ۴۵ ملاقات دوجانبه با وزرای خارجه کشورهای مختلف از قاره‌های مختلف خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: درباره نشست وزرای خارجه ۱+۴ باید تأکید کنم اگر ببینیم این ملاقات می‌تواند در مسیر آن‌چه گفتیم، یعنی مذاکره سودمند باشد، تصمیم آن را اتخاذ خواهیم کرد. الان تصمیمی اتخاذ نکرده‌ایم و باید ببینیم موضوع جلسه چه می‌تواند باشد و بعد براساس آن تصمیم بگیریم.

خطیب‌زاده ادامه داد: آن‌چه مهم است این است که وزیر امور خارجه کشورمان با همه وزرای خارجه ۱+۴ ملاقات‌های دوجانبه خواهد داشت و اگر لازم دیده شد و دستورکار ویژه‌ای بود و مشخصا موضوع خاصی مطرح شد می‌تواند به صورت جمعی بین ایران و ۱+۴ برگزار شود، ولی تا الان که در خدمت شما هستم در این خصوص تصمیمی اتخاذ نشده است. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه‌ آیا هیأت ایرانی برنامه‌ای برای ملاقات با مقامات آمریکایی در نیویورک دارد؟ گفت: خیر. برنامه‌ای برای این موضوع فعلا در دستورکار نیست.

خطیب‌زاده همچنین درباره ترکیب تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در وین نیز عنوان کرد: ترکیب تیم مذاکره کننده در حال بررسی است و طبیعتا تغییراتی صورت خواهد گرفت و شکل و شمایل این تغییرات هنوز نهایی نشده و به محض نهایی شدن به اطلاع همه خواهد رسید.