ارتباط اثر بخش با کودکان

گزارش بازرگانی،   4000628070 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یکی از مهم ترین مسائلی که در خانواده ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ارتباط با کودکان می باشد. نحوه ارتباط با کودکان مستقیما بر روی رفتار آنها با والدین در تمامی سنین تاثیر می گذارد. مخصوصا زمانی که والدین ساعت های بیشتری را با فرزندان خود سپری می کنند. کودکان در سنین مختلف روحیات مختلفی دارند و پدر و مادر ها باید بتوانند با تمامی روحیات فرزند خود به درستی رفتار کنند. ممکن است شما نیز همانند بسیاری از والدین چالش های گوناگونی را با فرزندتان تجربه کرده باشید و به دنبال راه حل هایی برای رفع این چالش ها باشید.

ما در این مطلب  می خواهیم در رابطه با ارتباط اثر بخش با کودکان و مذاکره با آنان صحبت نماییم تا شما آگاهی بیشتری را از چگونگی رفتار با آنها داشته باشید.

مذاکره با کودک

مذاکره با کودکان

بسیاری از والدین شاید به علت عدم تجربه کافی نتوانند ارتباط خوبی را با فرزندشان برقرار کنند. پیچیدگی های رفتار و زبان صحبت کودکان به قدری زیاد است که شاید ما نتوانیم در بسیاری از موارد آن را درک کنیم. پس بهتر است با افزایش آگاهی خود از این موضوع، چالش ها و مشکلات بین فرزندان مان را حل کنیم. البته بسیاری از والدین برای آگاهی بیشتر از چگونگی تربیت فرزندان و یا حل مشکلات روحی و اختلالات کودکان و نوجوانان، با مشاور های مختلفی مشورت می کنند.

معمولا مشاوره کودک و نوجوان از نظر بسیاری از والدین نگران کننده است و دوست ندارند که فرزندشان را برای مشاوره ببرند؛ اما باید بگوییم، این طرز فکر کاملا اشتباه است. هنگامی که کودک شما، با پرخاشگری با شما صحبت می کند و یا آنقدر خجالتی است که نمی تواند با دیگران به خوبی ارتباط بر قرار کند و یا دچار مشکلات روحی و صدمات ناشی از اتفاقاتی است که برای او رخ داده است، باید با جلسات مشاوره ای این مشکلات را رفع نمود. حل کردن این دسته از مشکلات با مشاوره تخصصی کودک و نوجوان موجب می شود که کودکان در سنین بالاتر دچار بیماری هایی مثل افسردگی، فوبیا و... نشوند.

روش های مذاکره با کودکان

  • توجه کنید که به دنبال چه چیزی هستید

همه ما در محل کار، اهداف مذاکره را درک می کنیم و می دانیم که حد و مرز ها به چه صورتی است؛ اما این مذاکره در خانه و در مقابل کودکان بسیار متفاوت می باشد. به عنوان مثال والدین برای اینکه کودک شان هنگام بیرون رفتن از خانه کلاه خود را سر کند به توافق می رسند؛ اما با بیان این موضوع به کودک با این حرف ها مواجه می شوند که من نمی خوام کلاه بزارم!!! در این مواقع معمولا والدین با کودک دچار چالش هایی می شوند و هرکس می خواهد حرف خود را به کرسی بنشاند.

در این مواقع شما باید هدف اصلی را از گذاشتن کلاه بر روی سر کودک تان پیدا کنید. معمولا والدین برای پیشگیری از سرما خوردن کودکان، بر روی سر وی کلاه می گذارند. حال اگر پدر و مادر ها هدف اصلی از کلاه گذاشتن را در آن لحظه متوجه شوند، می توانند با راهکار های بهتری با کودک خود مذاکره کنند.

  • از رویکرد ها در زمان مناسب تری استفاده کنید

والدینی که از رفتار و کردار فرزند خود آگاهی دارند، می دانند که چه زمانی باید مذاکره کنند و چه زمانی باید مذاکره را به عقب اندازند. پس بهتر است بدون فکر وارد چالش های ذهنی با کودکان خود نشوید. گرفتن تصمیم درست تنها به زمان، مکان، شرایط سنی، حالات روحی و... کودک بستگی دارد. پس با تمرکز بر رفتار های کودک خود، ببینید که چه زمانی بهتر است با او وارد بحث شده و قانعش کنید و چه زمانی بهتر است در برابر خواسته او تسلیم شوید. البته توجه داشته باشید که از این رویکرد ها نباید بیش از اندازه استفاده کنید.

مشاوره خانواده

  • سوال کنید تا با کودک تان صمیمی تر شوید

هیچ کس به اندازه والدین کودک خود را نمی شناسد؛ اما این جمله بدین معنی نیست که شما هیچ سوالی از فرزند تان نپرسید و تنها تا تحلیل رفتار هایش وضعیت وی را مورد بررسی قرار دهید. سوال کردن یکی از بهترین روش هایی است که می تواند شما را با نوع شخصیت کودک بیشتر آشنا نماید. به عنوان مثال شما برای کودک تان یک کیک خریداری می کنید و می خواهید آن را نصف کرده و به کودک خود بدهید؛ اما می بینید که کودک تان دوست دارد آن کیک را به صورت کامل میل نماید.

در این مواقع کودک با پافشاری کردن بر روی تصمیم خود پیروز شده و کار خودش را انجام می دهد. در این مواقع بهتر است از کودک تان سوال کنید که چرا دوست دارد این کیک را کامل میل کند. با این کار نه تنها بحث و جدالی بین کودک و والدین به وجود نمی آید بلکه با یک گفتگو زیبا ماجرا تمام می شود و شما متوجه علت رفتار کودک تان می شوید.

پدر و مادر ها می توانند برای برقراری بهتر رابطه با کودکان خود در جلسات مشاوره خانواده شرکت نمایند و با آگاهی کامل از شخصیت و رفتار های کودک با وی ارتباط بگیرند.

  • مهربان و خوشایند با کودک تان صحبت کنید

مذاکره کردن با کودکان زمانی موفقیت آمیز  خواهد بود که شما بتوانید از فن بیان مناسبی استفاده کنید. برخی از فنونی که شما می توانید در مکالمه تان با کودکان از آنها بهره ببرید عبارت است از:

  • حق انتخاب دادن به کودک در هنگام مذاکره و صحبت با او، موجب می شود که کودک تان احساس آزادی عمل کند و بیشتر به صحبت های شما اهمیت بدهد. این مورد موجب می شود که شما بتوانید کنترل اوضاع را حفظ نمایید.
  • پیش قدم بودن و ارائه پیشنهادات جذاب به کودکان موجب می شود که نتیجه مذاکره به سمتی که شما می خواهید برود. به عنوان مثال شما با کودک تان در رابطه با وقت خواب صحبت می کند و پیشنهاد می دهید که او ساعت 10 شب به رختخواب برود و او نیز پیشنهاد می کند که ساعت 11 برود. در این لحظه شما می توانید با وی توافق کنید که نه ساعت 10 و نه ساعت 11 بلکه ساعت 10:30 او به رختخواب برود.

به طور کلی، صحبت دوستانه و مذاکره با کودکان می تواند موجب صمیمی تر شدن والدین با وی شود. این صمیمی شدن نتیجه اش تاثیرگذاری و حرف شنوی کودک از والدین خود خواهد بود.

برای مطالعه مقاله مشاوره رشد فردی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://mahdavinasab.com/individual-growth-counseling/