معایب دادن حق طلاق به زن چیست؟

گزارش بازرگانی،   4000627104 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

 

ازدواج و ثبت آن به معنای پیوند قانونی دو نفر است. در کشور ما یکی از موارد ابهام که اشکالات زیادی را به وجود می آورد و باعث ایجاد مسائل حقوقی بسیاری می شود، شرایط ضمن عقد می باشد. این شرایط به صورت توافقی و بین طرفین می باشد، اما وقتی متاسفانه کار به جدایی و طلاق می کشد، همین شرایط ضمن عقد مصائب و دشواری های بسیاری برای هر دو طرف به وجود می آورد. بسیاری از پرونده های که در دستگاه قضا وجود دارد، به طلاق ها و شروط ضمن عقد و حق خواهی دو طرف مربوط می شود. این گونه پرونده ها معمولا بسیار هم کش دار می شود و مدت زمان زیادی برای به نتیجه رسیدن آن ها طول می کشد. یکی از این شرایط حق طلاق زن و یا وکالت در طلاق می باشد.

احکام مربوط به حق طلاق

به طور کلی و بر طبق قوانین کشور ما حق طلاق برای مرد است. زن به طور جدا و مستقل حق طلاق ندارد مگر اینکه در توافق طرفین این حق به زن داده شود. دادن حق طلاق به زن باید در شرایط ضمن عقد قید شود و برای اطمینان کامل بهتر است که در دفاتر ثبت رسمی ثبت شود. تا زمانی که زوج وکالت طلاق به زن ندهد، حق طلاق تنها با مرد می باشد. به صورت کلی حق طلاق در صورتی که در سند ازدواج ذکر شده باشد، قطعی و غیر قابل عزل می باشد، اما در صورتی که این حق طلاق و یا وکالت طلاق در دفتر خانه تنظیم شده باشد، امکان بلا عزل و یا قایل عزل بودن آن وجود دارد.

از همین رو در صورتی که می خواهید از وکالت طلاق خود اطمینان حاصل کنید، حق طلاق زن را در سند ازدواج قید کنید تا غیر قابل عزل و رسمی باشد. نوع وکالت طلاق نیز متفاوت می باشد و بستگی به توافق دو طرف دارد. در بعضی از موارد زن با بخشیدن همه یا بخشی از مهریه خود این حق را دریافت می کند و معمولا مشاوران حقوقی این پیشنهاد را به طرفین می دهند که همه مهریه بذل نگردد و بخشی از مهریه فقط بذل شود. در صورتی که حق طلاق زن را داده باشید، می تواند بدون حضور شوهر خود و با کمک وکیل برای مراحل طلاق توافقی اقدام نماید. همچنین باید بدانید که دادن حق طلاق به زن به معنی سلب آن از مرد نمی باشد و باز هم حق طلاق با مرد است، تنها زن می تواند به وکالت از همسرش طلاق بگیرد.

معایب دادن حق طلاق به زن چیست؟

حق طلاق زن می تواند مشکلات و معضلاتی را در زندگی طرفین به وجود بیاورد که می خواهیم آن ها را برسی نماییم. پیش از بحث در این مورد باید اشاره کنیم که مطالبی که در ادامه گفته خواهد شد دیدگاه های روان شناسان و حقوق دانان مختلف است، این ها فقط نظریه و دیدگاه برخی می باشد و ما مهر تایید و یا تکذیب بر این دیدگاه ها نمی زنیم، فقط آن ها را بازگو می کنیم.

اولین مورد از معایب حق طلاق زن این است که بسیاری معتقدند، زن ها دارای روحیه لطیف و زود رنجی می باشند، داشتن این وکالت ممکن است، باعث شود که زن ها با کوچک ترین اتفاق و رنجش، احساسی عمل کنند و از حق طلاقی که در اختیار دارند استفاده نمایند. از این رو بهتر است که مرد این حق را داشته باشد.

دیدگاه بعدی به این صورت است که حق طلاق زن باعث می شود تا زن به خاطر داشتن این حق در زندگی زناشویی رفتارهای نادرست داشته باشد و یا داشتن این وکالت را ابزاری برای تهدید همسر خود کند. در صورتی که داشتن این وکالت در رفتار و زندگی زوجین تاثیر گذار باشد، می تواند به زندگی آن ها آسیب وارد کند و مشکلات و مسائل جدی را به وجود آورد. از همین رو اکثرا معتقد به این هستند که حق طلاق در اختیار مرد باشد و مرد نیز به صورت خاشع و خویشتندار عمل کند. به این صورت زندگی زناشویی آرام تر و بهتری زوجین خواهند داشت و مشکلات کمتری را متحمل می شوند. در صورتی هم که حق طلاق به زن داده شد. او باید سعی کند که از حقی که به او داده شده است، سواستفاده نکند و همچنین تصمیمات احساسی و عجولانه نگیرد.

نتیجه گیری

حق طلاق زن یکی از مسائلی می باشد که در جهان امروز بسیار با آن مواجه هستیم. نظرات در این مورد دو گانه است، عده ای با داشتن حق طلاق زن موافق می باشند و عده ای نیز با آن مخالفت می کنند. در این مقاله به معایب حق طلاق اشاره شد و دیدگاه افراد مختلف مورد برسی قرار گرفت. گروه وکلای پارسای با وکلای پایه یک تمام سوالات شما را در این رابطه پاسخ میدهند. 44072802-021 - 34214440-026