حق پرستاری شامل حال چه کسانی می‌شود؟

گروه اجتماعی الف،   4000627010

سخنگوی ستاد کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی کشور درباره آخرین وضعیت تحقق وعده افزایش ۷۰ درصدی حق پرستاری توضیحاتی داد.

حق پرستاری شامل حال چه کسانی می‌شود؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی سراج سخنگوی ستاد کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی کشور درباره افزایش ۷۰ درصدی حق پرستاری اظهار کرد: سیستم‌های حقوقی پرستارانی که در مراکز شبانه روزی ما هستند با سیستم‌های مراکز درمانی متفاوت است، اما اگر افزایش داشته باشیم پرستارانی که در سیستم‌های دولتی هستند نیز مشمول این قانون می‌شوند، عمده مراکز ما غیردولتی هستند که آن‌ها نیز مشمول قوانین تامین اجتماعی می باشند. ما مانند بیمارستان‌ها و مراکز دولتی بیمارستانی نداریم که در آنجا پرستار استخدام داشته باشیم و همچنین ما در مراکز درمانی پرستار نداریم که کار درمانی و کلینیکی انجام دهد.

سراج بیان کرد: پرستاران ما در مراکز غیر دولتی و برخی هم در مراکز ادارای مشغول به کار هستند و ما مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پرستار‌هایی که استخدام دولتی و در مراکز شبانه روزی و روزانه‌های ما کار کنند با آن مکانیزم نداریم، اما خواهش ما این است که هر تسهیلات و افزایش حقوقی که در نظر می‌گیرند چنانچه مشابه آن شغل در سازمان بهزیستی است این افراد نیز از آن برخوردار شوند.

همچنین سید احمد خادم معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران نیز در این باره گفت: بر اساس مصوبه ۴۹۳۰۱ به تاریخ ۲۱/۴/۱۴۰۰ هیات وزیران، دولت مبلغ حق پرستاری خانوده محور ضایعه نخاعی را از ۲۵۰ هزار تومان ماهیانه به مبلغ ۱ میلیون تومان افزایش داده و اولین واریزی در تیرماه سال جاری به توان خواهان به صورت واریز به حساب واریز شد.

وی در پاسخ به این سوال که حق پرستاری شامل چه کسانی می شود؟ تصریح کرد: مطابق با ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت با هدف حمایت و نگهداری از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمند و افراد دارای معلولیت چندگانه در خانواده به سرپرست قیم و یا همسر پرداخت می‌شود.

خادم بیان کرد: افرادی که تحت پوشش بهزیستی محل سکونت خود بوده و درجه معلولیت شدید و یا خیلی شدید داشته باشند به جز معلولیت‌های بینایی و شنوایی و حسی، نیازمند مراقب باشند، در مراکز شبانه روزی اقامت نداشته باشند، همزمان از سایر کمک هزینه‌ها نظیر حق پرستاری ضایعه نخاعی و کمک هزینه فعالیت مراقبت در منزل برخوردار نباشند، دارای معلولیت چندگانه باشند، استقرار در دهک کم درآمدی یعنی دهک ۱ تا ۷، بسیار کم درآمد، کم درآمد، درآمد متوسط که صرفا از طریق سامانه ارمغان و آزمون وسع این شناسایی صورت می‌گیرد مشمول دریافت حق پرستاری می‌شوند.

وی یادآور شد: اولویت خدمت مذکور با توان خواهان ترخیص شده از مراکز با ضوابط خاص، سالمندان، خانواده دارای چند معلول که اولویت با یک یا دو نفر خواهد بود، افراد بسترگرا است.