نیویورک تایمز: حزب‌الله توانست بر آمریکا پیروز شود

گروه جهان الف،   4000626073

یک روزنامه آمریکایی در یادداشتی اذعان کرد حزب‌الله با ایفای نقش منجی ملی در لبنان، توانست آمریکا را شکست دهد.

به گزارش  فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در یادداشتی نوشت، حزب‌لله لبنان توانست در رقابت با آمریکا پیروز شود.

در این یادداشت آمده است: «گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه اعلام کرد یک میلیون گالن گازوئیل از طریق مرزهای سوریه به این کشور وارد کرده است».

نیویورک‌تایمز می‌نویسد، لبنانی‌ها «خشمگین کردن آمریکا از یک‌سو و تأمین نیازهای مبرم کشوری که به‌خاطر کمبود سوخت تقریباً فلج شده است را جشن گرفتند».

در ادامه این یادداشت آمده است، در حالی که لبنان از یکی از بدترین فروپاشی‌های اقتصادی تاریخ معاصر رنج می‌برد، حزب‌الله توانسته است در نقش یک منجی ملی ظاهر شده و به میدانی گام بگذارد که دولت لبنان و حامیان غربی‌اش در آن شکست خورده بودند.

نیویورک تایمز می‌افزاید، حین ورود کامیون‌های سوخت به لبنان، طرفداران حزب‌الله در دو سوی خیابان‌ها به صف شدند، پرچم‌های حزب‌الله را به اهتزاز درآوردند، سرودهای قهرمانانه خوانند، شیرینی پخش کردند و آسمان را نور افشانی کردند.

به نوشته این روزنامه، مقامات حزب‌الله گفته‌اند این اولین محموله از سیزده میلیون گالن سوختی است که قرار است وارد این کشور شود و این مسئله از یک سو شدت بحران در لبنان و از یک سو ناتوانی دولت در برطرف کردن آن را به نمایش می‌گذارد.

نیویورک‌تایمز در یادداشت خود آورده است: «خرید نفت از ایران ناقض تحریم‌های آمریکا است اما مشخص نیست که آیا آمریکایی‌ها بر روی این مسئله دست بگذارند. علاوه بر این، آمریکا حزب‌الله را گروهی تروریستی اعلام کرده و عملاً تحت تحریم‌های واشنگتن قرار دارد. گرچه این گروه بخشی از دولت لبنان را تشکیل داده است اما به نظر می‌رسد عملکرد مستقلی دارد».

این روزنامه می‌نویسد با اینکه سفارت آمریکا در لبنان روز پنجشنبه از اظهارنظر در این‌باره امتناع کرد، اما «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان چندی پیش به «العربیه انگلیسی» گفته است: «فکر نمی‌کنم اگر کسی بتواند به بیمارستان‌های نیازمند سوخت برساند، دیگران علیه او دست به شمشیر ببرند».

نیویورک تایمز با اشاره به ورود کامیون‌های حامل سوخت به لبنان بدون مواجهه با گشت مرزی یا بازرسی، به نقل از یک فرمانده بازنشسته لبنانی می‌نویسد: «کشور با بحرانی جدی مواجه است و دولت نمی‌تواند اهمیتی دهد که کامیون‌ها قانونی وارد شده‌اند یا غیرقانونی. ما در وضعیت اضطراری هستیم».

در ادامه این یادداشت آمده است: «بحران سوخت، این تقابل را میان حزب‌الله و متحدانش در برابر ایالات متحده به نمایش گذاشت که چه کسی می‌تواند سریع‌تر رنج‌های مردم لبنان را تسکین دهد. رقابتی که حداقل برای امروز، حزب‌الله در آن پیروز شده است».

نیویورک تایمز می‌نویسد، حزب‌الله آمریکا را بابت بحران اقتصادی لبنان مقصر می‌داند و این کشور را به محاصره کردن لبنان متهم کرده است. اکنون با ورود تانکرهای حامل سوخت به لبنان، شعار قهرمانانه «شکست محاصره آمریکا» از سوی حزب‌الله، به احتمال زیاد در میان لبنانی‌ها مورد پذیرش واقع خواهد شد.

در این یادداشت آمده است، پس از اعلام این پیروزی توسط «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، سفیر آمریکا در لبنان از دنبال کردن طرحی خبر داد که گاز طبیعی مصر را از طریق اردن و سوریه به لبنان خواهد رساند. نمایندگانی از لبنان در ماه جاری میلادی به دمش سفر کردند تا این طرح را به بحث بگذارند اما جزئیات آن همچنان مبهم است. در حالی که آمریکا تقریباً هر فرد صاحب کسب‌وکاری را در سوریه مورد تحریم قرار داده است، این طرح چالشی جدید برای واشنگتن خواهد بود.