ائتلاف دو یار قدیمی اردوغان علیه وی

گروه جهان الف،   4000624120

احتمال ائتلاف داود اغلو و باباجان دو یار قدیمی اردوغان علیه او در انتخاباتی که مخالفان دولت تلاش دارند پیش از موعد برگزار شود، وجود دارد.

ائتلاف دو یار قدیمی اردوغان علیه وی

به گزارش فارس، انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه قرار است در نیمه ۲۰۲۳ برگزار شود و همزمان مخالفان دولت ترکیه تلاش دارند به این بهانه که کشور در شرایط بد سیاسی و اقتصادی بی سابقه به سر می‌برد، زمان برگزاری آن را به جلو بیاندازند.

به نوشته وبگاه القدس العربی، در این میان منابع خبری در داخل ترکیه از احتمال ورود «داود اوغلو» نخست‌وزیر اسبق ترکیه و عضو پیشین حزب عدالت و توسعه با «علی باباجان» رئیس حزب توسعه و دموکراسی و عضو پیشین حزب عدالت و توسعه به ائتلاف مخالفان خبر می‌دهند. هر دوی آن‌ها روزگاری از افراد نزدیک به رجب طیب اردوغان محسوب می‌شدند.

داود اغلو گفته است تصمیم دارد در انتخابات سال ۲۰۲۳ ریاست‌جمهوری شرکت کند، او از تئوریسین‌های اصلی سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه در ابتدای قرن ۲۱ به شمار می‌رود و  بیشتر حجم انتقادات خود را به سیاست‌های داخلی اردوغان معطوف کرده و کمتر به سیاست خارجی ترکیه می‌پردازد. نخست‌وزیر اسبق ترکیه سال گذشته در سخنانی گفته بود که حزب عدالت و توسعه در آینده نزدیک دیگر وجود نخواهد داشت و ترکیه اعتبار بین‌المللی خود را از دست داده است.

همچنین حزب «جمهوری خلق» یعنی بزرگترین حزب مخالف اردوغان و حزب «خوب» به رهبری «مرال آکشنر» که او نیز از اردوغان جدا شده، قرار است به ائتلاف معارضان بپیوندند. منابع ترکیه‌ای می‌گویند که حزب «خلق دموکرات» به عنوان بزرگترین حزب کردی و حزب اسلامی «سعادت» نیز به طور غیر رسمی از ائتلاف معارضان حمایت خواهند کرد.

در این میان مخالفان اردوغان تلاش دارند برای افزایش احتمال پیروزی خود در انتخابات، «احمد داود اوغلو» و «علی باباجان» را که از حزب عدالت و توسعه منشق شده‌اند، به جرگه خود در آورند. دو نفری که پس از جدایی از اردوغان، شروع به انتقادات شدیدی از او و سیاست‌های حزب عدالت و توسعه کردند.

با این حال داود اوغلو و باباجان همواره تلاش کرده‌اند تا فاصله خود را با احزاب لیبرال و چپ حفظ کرده و ماهیت اسلامیت خود را تا حدودی نگه دارند تا بتوانند رأی طرفداران حزب عدالت و توسعه را نیز با خود به همراه داشته باشند.

در هفته‌های اخیر باباجان و داود اغلو چندین بار از ضرورت همبستگی برای به زیر کشیدن حزب عدالت و توسعه در انتخابات آتی و ضرورت تغییر نظام ریاستی به پارلمانی همچون پیش از سال ۲۰۱۸ سخن گفته‌اند. این دو از مخالفان سرخت تغییر نظام پارلمانی به ریاستی بودند.

در تاریخ ۱۷ مرداد ماه نیز «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب مخالف جمهوریخواه «خلق»، اردوغان را متهم کرد که مناطق تحت مالکیت شهروندان ترکیه را برای سرمایه گذاری می‌فروشد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

ائتلاف احراب مخالف اردوغان و تلاش برای جذب احمد داود اوغلو و علی باباجان، پس از آن صورت می‌گیرد که حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری‌های در ژوئن ۲۰۱۹ اولین «نه قابل توجه» را از رأی دهنگان دریافت کرد. این حزب در شهرهای آنکارا، ازمیر، آنتالیا و آدانا شکست خورد. اما مهم‌تر شکست در استانبول یعنی موطن اصلی حزب عدالت و توسعه بود. در این شهر در انتخاباتی جنجالی «اکرم امام اوغلو» از حزب «جمهوری‌خواه خلق» به پیروزی رسید و شهردار استانبول شد و «بن‌علی ییلدیریم» نخست‌وزیر سابق ترکیه در مقام دوم قرار گرفت.