زلزله به ۷۰۰ واحد مسکونی در روستاهای قوچان خسارت زد

گروه اجتماعی الف،   4000623081

فرماندار قوچان در استان خراسان رضوی گفت: بر اثر زلزله دیروز (دوشنبه) ۷۰۰ واحد مسکونی در ۴۲ روستای این شهرستان دچار خسارت‌های جزئی و کلی شد.

زلزله به ۷۰۰ واحد مسکونی در روستاهای قوچان خسارت زد

امین رضا مرآتی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر این واحدها دارای بافت قدیمی بوده و غیر مقاوم ساخته‌ شده‌اند لذا باید دوباره به‌ صورت کامل ساخته شوند.

وی بیشترین خسارت را مربوط به روستاهای دیزادیز، خلکانلو، ددانلو و عمارت دانست و ادامه داد: بر اساس نیاز اعلام شده تاکنون ۴۰ دستگاه چادر برای اسکان خانوارهای آسیب‌ دیده توزیع‌ شده و گروه‌های ارزیاب همچنان در حال نیازسنجی هستند.

فرماندار قوچان با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها نیاز به اقلام زیستی نظیر پتو و وسایل پخت غذا ندارند و فقط چادر به‌ صورت امانت در اختیار آن‌ها قرار گرفته است گفت: اسکان موقت و اضطراری نیز در مدارس روستایی پیش‌بینی‌ شده که استقبال مردم از آنها کم بوده است.

وی با اشاره به آسیب‌دیدگی برخی مخازن آب روستایی افزود: مشکلی در زمینه زیرساخت‌های آب، برق و گاز وجود ندارد و در حوزه تأمین سوخت نیز ستاد بحران تصویب کرد اگر خانواده‌ای نیاز به سوخت مایع دارد بلافاصله تأمین گردد.

مرآتی ادامه داد: تا ساعت ۱۰ صبح امروز (سه‌شنبه ۲۳ شهریور) ۶۴ پس‌ لرزه در قوچان به وقوع پیوسته که ۲ مورد آن بیش از سه ریشتر در روز گذشته و یک مورد نیز صبح امروز به بزرگی ۳.۱ ریشتر بوده است.

وی گفت: باید آمادگی لازم در مواجهه با پس‌لرزه‌ها ایجاد شود و امکانات مورد نیاز مهیا گردد تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر ساعت هشت و ۳۲ دقیقه صبح دوشنبه ۲۲ شهریور حوالی قوچان در استان خراسان رضوی را لرزاند. این زمین‌لرزه در طول جغرافیایی ۵۸.۸۶ و عرض جغرافیایی ۳۷.۰۸ و در عمق ۶ کیلومتری زمین و در ۳۰ کیلومتری قوچان، ۳۵ کیلومتری چاپشلو و ۴۲ کیلومتری چکنه رخ‌ داد.

شدت این زلزله به حدی بود که در بسیاری از نقاط استان خراسان رضوی از جمله مشهد و برخی استان‌های همجوار احساس شد و شمار زیادی از مردم را در مشهد و قوچان به خیابان‌ها کشاند.

شهرستان قوچان در ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.