آزمایش CRP یا پروتئین فاز حاد چیست؟

گزارش بازرگانی،   4000623055

آزمایش پروتئین فاز حاد یا CRP که با نام‌های High Sensitivity CRP, C-Reative Protein هم شناخته می‌شود، یک آزمایش پایه برای شرایطی است که احتمالا وجود عفونت یا ویروس در بدن تایید می‌شود. به عبارت دیگر این آزمایش برای بررسی وجود التهاب یا پایش درمان بیماری‌های التهابی مانند عفونت‌‌های قارچی، باکتریایی و بیماری‌های خود ایمنی درخواست می‌شود؛ این آزمایش مکمل سایر آزمایشات در فرایند تشخیص ویروس و عفونت در بدن است.

برای مثال در شرایط همه‌گیری کرونا، آزمایش CRP یکی از آزمایشاتی است که برخی از پزشکان با توجه به شرایط خاص بیمار انجام می‌دهند.

برای انجام تست CRP تنها به نمونه خون گرفته شده از رگ وریدی بازو نیاز است. حتما حداقل یک بار تجربه دادن نمونه خون در آزمایشگاه را دارید؛ نمونه خون گرفتن معمولا فرایند سخت و دردناکی نیست. خصوصا اگر نمونه‌گیر مهارت و تبحر بالایی در خون‌گیری داشته باشد. بنابراین اگر قرار است این آزمایش را انجام دهید، نگران نباشید و از هیچ چیز نترسید.

crp در آزمایش خون

پروتئین واکنشی C چه جایگاهی در بدن دارد؟

پروتئین واکنشی C ، پروتئینی است که توسط کبد در پاسخ به التهاب ساخته می‌شود و وارد جریان خون می‌شود.‌‌‌ در صورت آسیب دیدگی یا عفونت، روش بدن برای محافظت از بافت‌های بدن ایجاد التهاب است. التهاب می‌تواند باعث درد، قرمزی و تورم در ناحیه آسیب دیده یا تحت تاثیر قرار گرفته شود. برخی از اختلالات خود ایمنی و بیماری‌های مزمن نیز می‌توانند باعث التهاب شوند.

تست CRP میزان حضور پروتئین C را در خون اندازه‌گیری می‌کند. به طور طبیعی بدن هر فرد در عادی‌ترین شرایط مقداری عفونت و التهاب دارد. بدیهی است که کبد در پاسخ به این عفونت‌ها، مقداری پروتئین C تولید و روانه جریان خون کند. چنانچه مقدار پروتئین C در بدن از حد معمول بیشتر شود، ممکن است نشانه عفونت جدی یا اختلال دیگر باشد و حتما مشکلاتی را دامن خواهد زد. لذا حتما لازم است به سرعت اقدامات پزشکی انجام شود تا مقدار این پروتئین در بدن به حد طبیعی برسد.

آزمایش crp

چرا در تعادل بودن پروتئین C در بدن مهم است؟

با توجه به اینکه پروتئین C در پاسخ به التهاب و عفونت در بدن ساخته می‌شود، لذا حتما باید میزان آن در بدن نرمال و طبیعی باشد، زیرا در غیر این صورت می‌تواند سرآغاز مشکلات و بیماری‌های مختلف باشد. از دیدگاه پزشکی CRP شاخص غیر اختصاصی التهاب و یکی از حساس‌ترین واکنش‌دهنده‌های فاز حاد است. یعنی اینکه در طی چند ساعت پس از آسیب، شروع عفونت یا التهاب، درون خون رها می‌شود و میزان آن بالا می‌رود.

افزایش سطح قابل ملاحظه‌ای از این ماده می‌تواند به عنوان مثال، بعد از آسیب یا حمله قلبی، با اختلالات خود ایمنی فعال یا درمان نشده و با عفونت‌های جدی باکتریایی، مانند سپسیس ایجاد شود. سطح CRP در پاسخ به عفونت باکتریایی می‌تواند به هزار برابر برسد و افزایش آن در خون می‌تواند مقدم بر درد، تب یا سایر علائم و نشانه‌ها باشد.

نتیجه آزمایش خون CRP

به طور کلی پزشکان از نتیجه آزمایش خون CRP همراه با بررسی وضعیت بالینی اختصاصی بیمار، معاینه جسمی و آزمایش‌های دیگر برای تشخیص بیماری التهابی حاد یا شروع بیماری التهابی استفاده کنند.

کم یا زیاد بودن پروتیئن CRP در بدن مشکل ساز است. بنابراین در هر دو صورت باید اقدامات پزشکی لازم برای در تعادل قرار گرفتن میزان این پروتئین در بدن انجام شود. به طور کلی سطح نرمال آزمایش CRP باید مابین 1 تا 3 میلی‌گرم در هر لیتر خون باشد. بیش از 3 میلی‌گرم زیاد و کمتر از 1 میلی‌گرم کم محسوب می‌شود. بنابراین اگر نتیجه آزمایش CRP شما در این رنج نرمال قرار ندارد، حتما ملاحظات پزشکی لازم را داشته باشید.

این آزمایش به آمادگی خاصی نیاز ندارد و نتیجه منفی آن بیانگر وضعیت عادی است.

آزمایش خون crp

آزمایش خون در منزل با هوم‌کا

اکنون که به خوبی با کم و کیف آزمایش CRP آشنا شده‌اید، می‌توانید برای آزمایش دادن اقدام کنید. اگر برای مراجعه به آزمایشگاه مردد هستید و نمی‌توانید در این باره تصمیم بگیرید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات آزمایش خون در منزل استفاده کنید. خصوصا اکنون که اپیدمی کرونا تمام جهان را در نوردیده است، برنامه‌ریزی کردن برای حضور نیافتن در محیط پر ریسک و آلوده آزمایشگاه‌ها، یکی از اقدمات اساسی برای مبارزه با کرونا است.

مجموعه هوم‌کا به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به انجام کار خاصی، بدون اینکه لازم باشد از منزل بیرون بیایید و بدون اینکه زحمت خاصی را متحمل شوید، آزمایش بدهید و در کمترین زمان ممکن به نتیجه آزمایش خود دست پیدا کنید.

تیم هوم‌کا با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و مراقبتی در صورت ثبت درخواست شما، در محلی که شما تعیین می‌کنید، حضور پیدا می‌کند. هزینه خدماتی که هوم‌کا ارائه می‌دهد، کاملا شفاف و از پیش تعیین‌شده است. هیچ نقطه ابهامی برای کاربر وجود ندارد و نهایتا این کاربر است که ضمن اطلاع از همه شرایط ارائه خدمات در منزل، برای دریافت این خدمات، درخواست خود را ثبت نهایی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات هوم‌کا حتما به وبسایت هوم‌کا به آدرس www.homeca.ir سر بزنید یا با شماره 02191025595 تماس بگیرید.