آینده محتوم خودروسازی ایران

محمد سعادتمند، گروه اقتصادی الف،   4000623044 ۸۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
آینده محتوم خودروسازی ایران

صنعت خودرو در ایران دهه هاست که در حال در جا زدن است . بسیاری از کشورها همزمان با ما و حتی پس از ما وارد این صنعت شده و امروز به پیشرفت های شگرفی دست یافته اند و ما همچنان اندر خم مونتاژ خودروهای با فناوری 30 سال پیش آن هم با بدترین کیفیت و با بیشترین مصرف سوخت و آلایندگی هوا مانده ایم.

تا همین چند سال پیش روند صنعت خودروسازی  جهانی بر مبنای فناوری خودروهای با موتورها ی درون سوز بنا شده بود اما از چند سال گذشته روند خودروسازی جهان به سمت تولید خودروهای برقی تغییر مسیر داده است.

روندی که علی رغم برخی مخالفت ها هر روز سرعت بیشتری می گیرد و کار به جایی رسیده است که بسیاری از کشورها ی عمده تولید کننده خودرو در جهان از چین و ژاپن و کره گرفته تا اروپا و آمریکا خودرو سازان خود را موظف کرده اند که طی 10 تا 15 سال آینده تقریبا تمام تولیدات خود را به خودروهای برقی اختصاص دهند.

با توجه به این روند جهانی و همچنین برنامه دولت و وزیر صمت برای تحول در این صنعت و تولید میلیونی خودرو تا چند سال آینده ، پیشنهادی که در اینجا مطرح می شود این است که از همین الان و قبل از اینکه دیر شده و باز هم از قافله فناوری جهانی خودرو اینبار در فناوری خودروهای برقی  عقب بمانیم  سمت و سوی خودرو سازی داخلی به سمت "  تولید خودروهای برقی " ریل گذاری شود.

واقعیت این است که برای تحول در صنعت خودرو و تولید انبوه بایستی سرمایه گذاری های بزرگی هم انجام پذیرد حال اگر ما بدون توجه به روند جهانی خودروسازی این سرمایه گذاری را در جهت ساخت خودروهای درون سوز انجام دهیم در واقع تلف کردن عظیم منابع و وقت کشور تلقی شده و در این صورت دچار زیان ضرر و زیان و عقب ماندگی جبران ناپذیری خواهیم شد.

برای رسیدن به این هدف مهم و راهبردی که نقش به سزایی در کاهش مصرف بنزین و به طبع آن کاهش قابل توجه آلودگی هوای شهرها  خواهد داشت بایستی چند کار همزمان علاوه بر خودروسازی در چند جنبه دیگر نیز انجام پذیرد.

مساله اول تولید انرژی برق ، دوم تولید و استقرار جایگاههای شارژ برقی در سراسر کشور و سوم تولید باطری های مورد نیاز خودروهای برقی می باشند که بایستی چندین وزارتخانه و سازمان شامل محیط زیست ، نیرو ، صمت ، نفت ، دفاع  و... پای کار آمده و با محوریت وزارت صمت هر کدام مسئولیت مربوط به خود را به نحو احسن انجام دهند تا این پروژه بزرگ و ملی به سرانجام مطلوبی برسد.

در عین حال مجلس و دولت هم باید به میدان آمده و با وضع قوانین مناسب و سختگیرانه و البته نظارت دقیق و بدون اغماض زمینه را برای سوق دادن این صنعت به سمت فناوری و ساخت خودروهای برقی فراهم آورند.

آینده نزدیک صنعت خودرو متعلق به خودروهای برقی است و تنها کشور هایی موفق خواهند بود که این مسیر را برای صنعت خودرو خود انتخاب نمایند.