رسانه‌های فرانسه: توافق ایران-آژانس؛ زمینه‌ساز ادامه مذاکرات وین

گروه جهان الف،   4000622082

رسانه های فرانسوی ضمن اشاره به حسن نیت و موضع سخت و محکم دولت جدید ایران در پرونده هسته ای در برابر غرب، دیدار رافائل گروسی با مقامات سازمان انرژی اتمی ایران را سازنده دانسته و عنوان کردند که توافق حاصل شده، امیدها را برای از سرگیری قریب الوقوع مذاکرات وین افزایش داده است.

رسانه‌های فرانسه: توافق ایران-آژانس؛ زمینه‌ساز ادامه مذاکرات وین

به گزارش ایرنا،  به گزارش رادیو فرانسه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز گذشته به تهران سفر کرد، نتیجه گفت و گو با مسئولان ایرانی را "سازنده" توصیف کرده است.

سفر گروسی به تهران پس از ادعای آژانس از کاهش همکاری های تهران اتفاق افتاد. در حالی که قرار است شورای حکام آژانس در نشست قریب الوقوع خود وضعیت همکاری های ایران با آژانس را بررسی کند، به نظر می‌رسد که سفر گروسی به تهران یک بار دیگر، حداقل به طور موقت، بحران و تنش را از روابط ایران و آژانس دور کرده است.

محمد اسلامی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران روز گذشته (۲۱ شهریور/۱۲ سپتامبر) گفت که هفته آینده برای شرکت در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین خواهد رفت و در حاشیه این اجلاس نیز گفت و گوها را  ادامه خواهد داد.

 رافائل گروسی در نشست خبری با ابراز خوشحالی از آشنایی با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران، تأیید کرد که "ظرف کمتر از دو هفته کنفرانس عمومی آژانس در وین برگزار خواهد شد که یکی از مهمترین رویدادهای هسته‌ای در جهان است".

به گزارش رادیو فرانسه، برخی رسانه ها گمانه زنی هایی درخصوص احتمال صدور قطعنامه ایرانی در نشست آژانس مطرح کرده بودند اما حالا به نظر می رسد با سفر مهم روز گذشته گروسی به تهران، این احتمال رفع شده است.

رافائل گروسی همچنین گفت که از طرف ایران دعوت شده‌ تا پس از نشست شورای حکام "برای گفتگو با مقامات سطح بالای ایرانی" به تهران برگردد. 

محمد اسلامی نیز گفت که موضوعات مطرح‌شده در گفتگوها اساساً فنی بوده و مسائل سیاسی جایگاهی در روابط این دو سازمان تخصصی ندارد.

اسلامی در مورد دوربین‌های نظارتی آژانس که در مراکز اتمی ایرانی مستقر است توضیح داد: "مقرر شد کارشناسان ‌آژانس برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌ها به ایران بیایند و اقدامات فنی لازم را انجام دهند". به گفته اسلامی، کارشناسان آژانس کارت‌های مصرف‌شده (پرشده) را "همین جا پلمب می‌کنند و کارت‌های جدید را نصب می‌کنند".

به گزارش رادیو فرانسه، با توجه به محدودیت های انجام شده از سوی ایران، نگرانی آژانس از این بود که حافظه دوربین‌ها به اشباع برسد و در نتیجه قسمت‌هایی از فعالیت‌های ایرانی‌ها فیلمبرداری نشود. اما با توافق جدید و تعویض کارت‌های حافظه، نگرانی‌های عاجل آژانس فعلاً رفع می‌شود.

روزنامه فرانسوی لوفیگارو با انتشار عکس فوق از ملاقات گروسی با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران، به موضع گیری جدی و قاطع ایران در برابر غرب بر سر برنامه هسته ای این کشور است.

لوفیگارو نوشت: تهران از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی موضع جدی تری در این رابطه اتخاذ کرده است. 

روزنامه فرانسوی لوموند نیز در گزارشی نوشت: ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته (یکشنبه) برای نظارت بر برنامه هسته ای تهران به توافق رسیدند. این نشانه حسن نیت ایران در مذاکرات پس از گزارش ادعایی آژانس از کاهش سطح همکاری های تهران بوده است.

رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای کاهش تنش ها به تهران آمد و با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت وگو کرد.

در بیانیه مشترکی که بر "همکاری و اعتماد متقابل دو طرف" تاکید شده است ، آمده است گروسی در آینده ای نزدیک برای رایزنی با مقامات بالاتر به تهران باز خواهد گشت.

روزنامه فرانسوی لوریان لوژور در گزارشی با عنوان "توافق ایران و آژانس درمورد تجهیزات نظارتی" نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته (یکشنبه) در مورد نظارت بر برنامه هسته ای با ایران مذاکره کرد و توافق حاصل شده امیدها را برای از سرگیری قریب الوقوع مذاکرات وین افزایش داده است.