واکنش عطریانفر به ادعای استعفای دسته‌جمعی در حزب کارگزاران/ ماموریت عراقچی در مذاکرات پایان می‌یابد؟

گروه سیاسی الف،   4000622030 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش عطریانفر به ادعای استعفای دسته‌جمعی در حزب کارگزاران/  ماموریت عراقچی در مذاکرات پایان می‌یابد؟

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۵۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۱۶۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۳۲۷ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۴۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۴ هزار و ۷۵۹ نفر رسید.

تا کنون ۲۴ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۷۵۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۲ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۹۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۳۶ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۳۴۸ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته با تزریق یک میلیون و ۵۹۰ هزار و ۲۰۵ دُز واکسن کرونا، رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور برای چندمین بار، شکسته شد.

***

چرا واردات واکسن سرعت گرفت؟

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شتاب گرفتن واردات واکسن به کشور را نتیجه چند عامل می‌داند و به همشهری می‌گوید: «از اواخر مرداد تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته و رئیس‌جمهوری هم در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور چین در این‌باره مذاکراتی داشت که اکنون منجر به تسریع واردات واکسن به کشور شده است.

رئیسی این مسئله را حاصل کار تیمی تمام دستگاه‌های اجرایی می‌داند: «با آغاز به‌کار دولت جدید و اولویت تامین واکسن، هر هفته 2 تا 3 جلسه با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار و تصمیمات نهایی در این جلسات بلافاصله اجرایی می‌شود.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره دلایل وارد نشدن این میزان واکسن در دولت قبل، می‌گوید:« از همان ابتدا که بحث واکسن و تولید واکسن در سطح دنیا مطرح شد، کشور ما هم به‌دنبال واکسن بود و سال گذشته قرارداد 16/7 میلیون دوز واکسن را با کووکس منعقد کردیم. همسو با آن هم مذاکرات با کشور چین و روسیه و دیگر کشورهایی که ظرفیت تامین واکسن را داشتند هم در حال انجام بود. اما تامین واکسن به‌دلیل بدعهدی‌های صورت گرفته محقق نشد. محموله‌هایی از واکسن وارد کشور شد اما به اندازه قراردادهای منعقد شده نبود؛ مثل همان محموله 60میلیون دوزی واکسن از روسیه که به دلایلی محقق نشد. اما هم‌اکنون بخشی از این قراردادهای گذشته در حال اجرایی شدن و علاوه بر آن هم ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شده و ما با کشورهای بیشتری وارد مذاکره شده‌ایم. ظرفیت جدیدی در قالب تفاهم‌هایی درحال انجام است و اکنون هم تسریع روند واردات واکسن ناشی از قراردادهایی که در گذشته منعقد شده و اکنون در حال عملی شدن است و از سوی دیگر در دولت سیزدهم ظرفیت‌های مازادی برای تامین واکسن رقم خورده است.»

***

چرا مجلس انقلابی به توافق با آژانس عکس العمل نشان نداد؟

آفتاب یزدنوشت:«از کنار موضوع توافق دیروز ایران و آژانس به سادگی نگذرید. در میان خطوط بیانیه پایانی که صادر شده و بین کلمات و واژگان رسمی و خشک می‌توان یک جمله خودمانی و دم دستی را استخراج نمود و روی طاقچه گذاشت:«سیاست و مدیریت عرصه واقعیت هاست نه شعارهای گنگ و پوچ تریبونی.»

می دانم؛همه آنهایی که بیانیه پایانی را مطالعه کردند نخستین سوالی که در ذهن شان شکل گرفته این بوده که چرا اگر همین بیانیه در دولت قبلی منتشر می‌شد حسن روحانی و اعوان و انصارش متهم به وادادگی و خود فروشی می‌شدند اما اکنون صدایی از کسی بلند نشده است؟ ضمن آنکه فراموش نباید کرد تمام اقدامات سازمان انرژی اتمی در ایجاد محدودیت برای بازرسان آژانس عطف به مصوبه هسته‌ای مجلس به اصطلاح انقلابی بوده است. یعنی اینگونه می‌خواهم عرض کنم که هرچند تمام نماینده‌های انقلابی مجلس دیروز نه توئیت زدند و نه مصاحبه کردند ولی جهت اطلاع باید عرض نمایم بیانیه پایانی در تضاد کامل با مصوبه مذکور بود و لاغیر!

البته این مقدمه را نباید به حساب مخالفت ما با بیانیه پایانی گذاشت.خیر.چه در دولت روحانی و چه در دولت رئیسی حتما بایستی طرفدار تعامل با دنیا بر اساس عزت و حکمت بود ولی بالاخره این هم به نوعی یک درد و دل است که اگر چنین تعاملات و تفاهماتی لازم و حیاتی است چرا آن بندگان خدا یعنی علی اکبر صالحی و محمد جواد ظریف را تهدید به بتن ریختن بر روی پیکرشان می‌کردید؟!»

***

واکنش عطریانفر به ادعای استعفای دسته‌جمعی در حزب کارگزاران

شرق نوشت: «روز گذشته فرزانه ترکان، عضو سابق حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری «برنا» خبر از استعفای خود از ادامه عضویت در این حزب داد و مدعی شد تعدادی از بزرگان حزب هم استعفا داده‌اند...

برای پیگیری این ادعاها با محمد عطریانفر، رئیس کنگره و از اعضای شورای مرکزی کارگزاران، تماس گرفتیم و او به «شرق» گفت: «تنها کسی که از حزب کارگزاران استعفا داده، سرکار خانم ترکان است و هیچ‌یک از دیگر اعضای حزب از عضویت استعفا نداده‌اند».

او درباره وضعیت یدالله طاهرنژاد هم بیان کرد: «تصمیم جناب آقای طاهر‌نژاد و یکی، ‌دو نفر دیگر از دوستان مبنی ‌بر انصراف از عضویت شورای مرکزی برای پاسخ به خواسته مدنظر سرکار خانم ترکان مبنی ‌بر اینکه باید میدان برای جوان‌ترها باز شود و مسئولیت‌های درون‌حزبی به جوانان واگذار شود، بوده است و مرجع تصمیم‌گیری برای پذیرش استعفای عزیزان از شورای مرکزی هم کنگره حزب است و تا زمانی که کنگره برگزار نشود، این استعفاها منشأ اثر نیست و من همین‌جا اعلام می‌کنم آنچه خانم ترکان مبنی ‌بر اینکه برخی بزرگان حزب از ادامه عضویت در حزب کارگزاران استعفا داده‌اند، قرین به صحت نیست و چنین سخنانی را تکذیب و باز تأکید می‌کنم به‌جز خود ایشان، هیچ فرد دیگری از حزب کارگزاران استعفا نداده است و آن یکی، ‌دو نفر هم صرفا برای ایجاد فضای باز و حضور فعال‌تر جوانان در شورای مرکزی حزب از استمرار عضویت در شورای مرکزی استعفا داده‌اند».

او گفت: «حتما اختلافات درون احزاب طبیعی است و این تفاوت‌ها در اندیشه و فهم سیاسی، خصصیه ذاتی کارکرد حزبی است و هیچ‌کس نباید انتظاری غیر از این داشته باشد. همه اعضا هیچ‌گاه مانند هم فکر نمی‌کنند. حتی اگر آنهایی که در اقلیت حضور دارند به دلیل تأمین‌نشدن خواسته‌شان از حزب کنار بروند، باز هم ممکن است در موضوع دیگری میان همان اکثریتی که پیش‌تر در موضوعی موافق بودند، در بحثی دیگر اختلاف به وجود آید؛ بنابراین انتظار فقدان اختلاف‌نظر در میان اعضای یک حزب سالبه به انتفاء موضوع است. اصلا کارکرد حزب و توفیقات کار جمعی با وجود اختلافات پیش می‌رود و حزب ایجاد می‌شود تا برای تصمیم‌گیری‌، اختلاف‌ها کم شود. اگر همه نیروهای سیاسی اختلاف‌نظرها را به رسمیت بشناسند و همگان تن به رأی اکثریت دهند، حتما و هیچ‌گاه اختلافات مشکل‌ساز نخواهند بود، بلکه پیش‌برنده و باعث تصمیم‌سازی‌های مؤثر خواهد شد و منطق حیات سیاسی حکم می‌کند که در پی هر اختلافی، نتیجه واحد مبتنی‌بر رأی اکثریت حادث می‌شود».

***

مذاکرات هسته ای تا چند هفته دیگر آغاز می شود؟

ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی به فرهیختگان گفت: «انتظار من [برای آغاز دور جدید مذاکرات] در حد چند هفته است. به‌نظر میرسد طولانی‌تر نخواهد شد. احساس می‌شود طرف ایرانی، با شکل‌گرفتن ساختارها و تعیین سیاست‌ها و افراد مرتبط با موضوع، به‌زودی آماده است تا رویکرد جدید خود را در دوره جدید مذاکرات آغاز کند. مهم‌تر از همه نحوه آغاز دوباره مذاکرات و مهم‌تر از آغاز مذاکرات، شرایط به نتیجه رسیدن مذاکرات است.

مذاکرات بدون اینکه طرف مقابل آماده شود گشایشی اساسی در لغو تحریم‌ها ایجاد کند و منافع اقتصادی مردم ایران را درنظر بگیرد، به نتیجه نخواهد رسید. حتی اگر آغاز شود هم به نتیجه نمی‌رسد. باید توجه داشت که دولت رئیسی، در این زمینه ابزارهای مهمی در دست دارد.

هم سرعت و توانمندی هسته‌ای ما که الان دارد با یک رویکرد جدیدی جلو می‌رود قابل توجه است و هم اینکه درحال حاضر ما، در کنار تولید اورانیوم غنی‌شده 60 درصد که به آن دست پیدا کرده‌ایم، درحال تولید اورانیوم غنی‌شده فلزی هم هستیم. اینها، توانمندی‌های جدیدی است که از جانب ایران بروز کرده است.

ظرفیت‌های ایران همچنان فراتر از اینها است. این نکات مربوط به توانمندی ایران در حوزه هسته‌ای بود. موضوع دیگر اما مربوط به گشایش‌های احتمالی اقتصادی در داخل ایران است که اگر رخ دهد، توانمندی ما را برای ایستادگی بر مواضع‌مان افزایش خواهد داد.

رویکرد دولت جدید برای توسعه تعاملات با کشورهای همسایه و کشورهای آسیایی هم می‌تواند بر این روند موثر باشد. به‌نظر می‌رسد روند تحولات از لحاظ سیاسی، مثل شکست آمریکا در افغانستان یا آغاز پروسه عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، نشانه‌هایی مبنی‌بر این است که فضای سیاسی، به‌نفع ایران درحال تغییر است.»

***

دلایل سخنگوی شورای نگهبان برای عدم اعلام دلایل رد صلاحیت نامزها

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با عصر اندیشه در خصوص اینکه چرا شورای نگهبان دلایل و مستندات رد صلاحیت‌ افراد را رسانه‌ای نمی‌کند، به دو نکته مهم اشاره کرد؛ به گفته طحان‌نظیف، اولین دلیل برای این کار محذوریت شرعی و قانونی شورای نگهبان در مورد حفظ حیثیت و آبروی اشخاص است.

وی گفت: این امر در فضای سیاسی و رسانه‌ای ممکن است چندان اقناع‌پذیر نباشد اما واقعیت این است که ما با این محدودیت و محذوریت مواجه هستیم.

وی دومین دلیل را نیز مخفی بودن رأی اعضای شورای نگهبان دانست و در این خصوص اظهار کرد: در جلسه در مورد هر شخص مواردی مطرح می‌شود، سپس رأی‌گیری به صورت مخفی انجام می‌شود و روشن نیست کدامیک از اعضای شورا به آن شخص رأی مثبت یا منفی داده‌اند و احیاناً مستند و دلیل هر کس، کدام مسأله مطرح شده در جلسه بوده است. بنابراین حتی اگر مجوز شرعی و قانونی داشته باشیم که نداریم، چون رأی‌گیری مخفی است دلایل احراز و عدم احراز صلاحیت به خاطر مخفی بودن آراء چندان قابل توضیح نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اینکه آیا عدم پاسخگویی در این زمینه نادیده گرفتن بند 11-2 سیاست‌های کلی انتخابات (پاسخگویی مکتوب در خصوص رد صلاحیت داوطلبان در صورت درخواست آنان) نیست، عنوان کرد: این پرسش، پاسخ حقوقی روشنی دارد و پیش‌تر هم توسط اعضای شورای نگهبان مطرح شده است.

این عضو شورای نگهبان توضیح داد: در بند مورد اشاره، ذکر شده دلایل رد صلاحیت اعلام شود و ما در ریاست جمهوری رد صلاحیت نداریم، بلکه احراز و عدم احراز داریم. بنابراین تکلیف مذکور در این بند از انتخابات ریاست جمهوری منصرف است.

گفتنی است  بند 2 - 11 سیاست‌های كلی انتخابات مصوب 24/7/1395 ابلاغی رهبر انقلاب اسلامی بر «پاسخگویی مکتوب در خصوص دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت داوطلبان در صورت درخواست آنان» تأکید شده است.

همچنین قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف مصوب 1378 بیان می‌دارد «کلیه مراجع رسیدگی‌کننده صلاحیت داوطلبان در انتخابات مختلف (به‌استثناء انتخابات خبرگان رهبری که مطابق اصل یک‌صد و هشتم (108) قانون اساسی خواهد بود) موظفند صرفاً بر اساس مواد قانونی و بر اساس دلایل و مدارک معتبر که توسط مراکز مسئول قانونی به مراجع اجرائی و نظارتی ارسال‌شده است، به بررسی صلاحیت داوطلبان بپردازند و چنانچه صلاحیت داوطلبی را رد کردند باید علت رد صلاحیت را ... با ذکر مواد قانونی مورد استناد و دلایل مربوط به داوطلب ابلاغ نمایند».

***

ماموریت عراقچی در مذاکرات پایان می‌یابد؟

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد ایجاد برخی از تغییرات در وزارت خارجه از جمله تغییر معاون سیاسی این وزارتخانه اظهار کرد: گردش مدیران و نخبگان در وزارت خارجه یک موضوع شناخته شده و یک امر معمولی است و کسانی که با سازوکار و ساختار این وزارتخانه آشنا باشند می دانند که این گردش یک امر معمولی است. وزارت خارجه یک نهاد حاکمیتی است، یک وزارتخانه سیاسی و جناحی نیست و دیپلمات های ایران در چارچوب اصول حاکمیتی حرکت می کنند. قطعا هر موقع لازم و ضروری باشد گردش مدیران در وزارت خارجه انجام می شود و این امری محتمل است و احتمالا در روزهای آتی برخی از آن ها اعلام خواهد شد.

گفتنی است بر مبنای اخبار برخی رسانه ها به زودی علی باقری جانشین عراقچی در معاونت سیاسی وزارت خارجه می شود.

بیشتر بخوانید: 

خطیب‌زاده: سفر رئیسی به تاجیکستان /تعویق سفر وزیر خارجه به هند/ تشکیل ستاد عالی افغانستان در وزارت خارجه