جمعه‌های جهادی/ بازدید های رئیس جمهور

  4000620030 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
جمعه‌های جهادی/ بازدید های رئیس جمهور

روزنامه جوان در یادداشتی آورده است: جمعه‌ای دیگر در دولت چند هفته‌ای سید ابراهیم رئیسی آغاز شده و این بار با خبر سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی. جمعه‌های قبلی خبر سفر او به خوزستان بود و سیستان و بلوچستان. از سرگیری سفر‌های استانی رئیس‌جمهور که در دولت حسن روحانی به تعطیلی رسیده بود، نشان از بازگشت تفکر جهادی به مدیریت کلان کشور دارد و این امر، تصمیمی است که مردم با رأی ۲۸ خرداد خود گرفته‌اند. جهاد در عرصه تصمیم‌گیری، داشتن جسارت برای گرفتن تصمیمات بزرگ است و در عرصه عمل، عزم جزم برای اجرایی کردن تصمیمات. روحیه جهادی یک مؤلفه دیگر هم دارد و آن حضور در میدان برای درک مشکلات از نزدیک و کمک به گرفتن تصمیم درست‌تر است. این حضور، از سویی پیامی روشن هم به مردم می‌دهد و آن اینکه مسئولان مرکزنشین، وجود آنان را فراموش نکرده‌اند یا از شنیدن حرف‌ها و خواسته‌ها و اعتراضات مردم از نزدیک، سر باز نمی‌زنند. حتی اگر حضور رئیس‌جمهور و دیگر مقامات دولتی را به تعبیری، یک صله رحم دولت از مردم بنامیم و در این دیدار‌ها و بازدید‌ها و سفر‌ها هیچ بهره‌ای جز همین صله رحم نباشد هم، باز نزدیکی دل‌ها را باید به فال نیک گرفت.

وگرنه اینکه از سوی برخی بهانه‌گیران گفته شود فایده این سفر‌ها وقتی است که به وعده‌ها عمل شود، یک مغالطه است؛ چه آنکه بدون این سفر‌ها هم فایده دولت وقتی است که بخواهد و بتواند به وعده‌هایش عمل کند. یک دولت با همه گزاره‌های مختص به خودش که هویت آن را می‌سازد، اگر سفر استانی هم برود، بهتر از همان دولت بدون سفر استانی ا‌ست. هم از این رو، اگر تنها تفاوت دولت کنونی و قبلی همین سفر‌های استانی باشد، دولت کنونی برتر است. «صبح جمعه» در دولت حسن روحانی تبدیل به کلیدواژه‌ای برای طنز‌های اعتراضی به دولت، خانه‌نشینی رئیس‌جمهور، بی‌اطلاعی او از متن زندگی مردم و نگاه از موضع بالای دولت او به مردم داشت. حالا دولت سید ابراهیم رئیسی، فراتر از آنکه جمعه را تعطیل نمی‌داند، معنای دیگری به صبح‌های جمعه بخشیده و هر صبح جمعه می‌توان منتظر شنیدن این خبر ماند که مقصد امروز رئیسی کجاست.

آن‌سو رئیس قوه قضائیه هم روالی را که رئیسی در دستگاه قضایی بنا گذاشت، ادامه می‌دهد و بازدید‌های سرزده از مراکز قضایی و زندان‌های مختلف دارد. از این منظر اگر نگاه کنیم، یکدست شدن قوای مختلف در کشور، برای مردم بانی خیر خواهد بود. یکدستی نه از جهت جناحی، بلکه با معیار مردمی بودن، اتفاق خوبی در مدیریت کلان کشور است. اژه‌ای آخر هفته را به بازدید از زندان دماوند اختصاص داد تا برای قوه قضائیه هم جمعه روز تعطیل نباشد. بازدید‌های همیشگی مقام مسئول بالادست از مراکز مختلف تحت مدیریت موجب می‌شود مسئولان زیردست هم حاشیه امنی برای تخلفات احتمالی یا رفتار‌های خارج از قاعده قانونی با مردم نداشته باشند. اگر کسی بخواهد این فواید روشن بازدید‌ها و حضور‌های میدانی را نادیده بگیرد، کوتاهی تحلیلی و فکری خود را نشان می‌دهد.