از وعده‌های گذشته درس بگیریم...

  4000617094 ۶۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
از وعده‌های گذشته درس بگیریم...

حدود نوزده ماه از آغاز اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد. وزارت بهداشت در روز آخر بهمن‌ماه 1398 از شناسایی دو بیمار مبتلا به کرونا خبر داد. طی این مدت کشور چهار موج کرونایی را از سر گذرانیده و در حال حاضر در موج پنجم کرونا قرار دارد. آمار فوتی‌ها و مبتلایان کرونا در هفته‌های اخیر در اوج بوده و اگر روند واکسیناسیون تسریع نشود احتمال اینکه موج ششم کرونا در پاییز رخ دهد وجود دارد.

طی این مدت برخی از مسئولان دولت گذشته یعنی دوازدهم وعده‌های بسیاری در زمینه مبارزه با ویروس کرونا به مردم دادند که بسیاری از آن‌ها عملیاتی نشد. این قول و قرارها به‌ویژه در زمینه تولید انبوه واکسن کرونا و زمان پایان واکسیناسیون در کشور است.

به‌عنوان‌مثال سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت سال گذشته بارها وعده بود که ایران در بهار 1400 یکی از تولیدکنندگان مطرح واکسن خواهد شد. نمکی، روز جمعه هشتم اسفندماه 1399 دراین‌باره گفته بود «بنده همه تلاش خود را به کار گرفته‌ام تا واکسن ایرانی به نتیجه برسد و به امید خدا دنیا هم خواهد دید که با تلاش بی‌وقفه جوانان ایران در بهار آینده ما یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های واکسن جهان خواهیم شد».

علاوه بر وزیر بهداشت سابق، دیگر مقامات و مسئولان نیز وعده‌هایی در حوزه کرونا، تولید واکسن و روند واکسیناسیون داده بودند.

محمد مخبر، رئیس ستاد فرمان حضرت امام (ره) روز پنج‌شنبه بیست و چهارم تیرماه گفته بود: «از اواسط هفته اول مردادماه، هر هفته به‌صورت مستمر تقریباً یک‌میلیون و دویست هزار دز واکسن را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد... خط تولید دوم نیز ظرفیت تولید دو میلیون دز واکسن را دارد که سرعت تولید واکسن چند برابر می‌شود و بر اساس قولی که داده‌ایم تا آخر شهریورماه بیش از پنجاه میلیون دز واکسن تولید می‌کنیم و تحویل مسئولان واکسیناسیون عمومی می‌دهیم».

به همین دلیل انتظار می‌رود مسئولان وزارت بهداشت به‌ویژه در زمینه مبارزه با کرونا کمتر وعده دهند و اقدامات عینی و عملی را سرلوحه کار خود قرار دهند. این مسئله به‌ویژه برای دولت سیزدهم از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه در ابتدای راه چهارساله قرار دهد و طبیعتاً عملیاتی نشدن وعده‌ها در ارتباط با بیماری کرونا می‌تواند به جایگاه آن در نزد مردم خدشه وارد نماید.

با این‌وجود بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت روز سه‌شنبه، شانزدهم شهریورماه با حضور در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) بیان کرد: «دهه فجر ان‌شاءالله پایان اپیدمی کرونا در کشور خواهد بود و تا دهه فجر، تزریق دو نوبت واکسن کرونا و دوز بوستر (تقویتی) انجام می‌شود».

پیش‌ازاین وزیر بهداشت در روز نهم شهریورماه در شبکه خبر نیز همین وعد را داده بود که «برنامه داریم دهه فجر امسال پایان واکسیناسیون کرونا را اعلام کنیم... مردم از حرف‌ها خسته هستند و باید بیشتر عمل کنیم». نکته مهم آن است که وزیر بهداشت در روز نهم شهریورماه دقیقاً به این نکته نیز اشاره می‌کند که مردم از حرف و وعده‌های مسئولان خسته شده و انتظار عمل و اجرای آن را می‌خواهند.

وعده پایان واکسیناسیون تا پایان دهه فجر در حالی است که می‌باید دوز بوستر و تقویتی نیز تزریق شود. برخی از محققان بر این باور می‌باشند که با توجه به ظهور سویه‌های جدید از ویروس کرونا به نسل جدیدی از واکسن نیاز است تا روند انتقال ویروس مسدود شود. بر این اساس تا زمانی که چنین اتفاقی رخ ندهد مردم در برابر ظهور انواع جدیدی از ویروس کرونا آسیب‌پذیری خواهند داشت.

این همان مسئله‌ای است که موردتوجه خود وزیر بهداشت نیز بوده و ایشان دراین‌باره گفته بود «بیماری کرونا پایدار است و ما به دُز سوم هم نیاز داریم و اکنون برای افراد شاغل در مراکز درمانی دُز یادآور لازم است».

این توضیحات به معنای آن است به دلیل آن‌که وعده‌های بسیاری در زمینه مقابله با بیماری کرونا به جامعه داده‌شده بهتر و معقولانه‌تر آن است دراین‌باره احتیاط و دوراندیشی بیشتری مبنای اظهارنظر مسئولان قرار گیرد. اگرچه طبیعتاً همه خواهان این هستند که هر چه سریع‌تر مردم در مقابل این بیماری ایمن و واکسینه شوند که هر چه زوتر چنین اتفاقی رخ دهد اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی دولت افزایش خواهد یافت.

ازآنجاکه دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی بر تحقق وعده‌ها، صداقت، مردمی بودن و ... تأکید دارد و تمام همت وزارتخانه‌های مختلف ازجمله وزارت بهداشت، وزارت خارجه و ... را نیز پای‌کار آورده و از سوی دیگر همگان نیز بر محدودیت‌ها ازجمله تأثیر سختی‌های تحریم‌های ظالمانه برای تأمین واکسن اذعان دارند لذا بر اساس تجربه گذشته، بهتر است در زمینه وعده دادن در این حوزه منطق بیشتر حکم‌فرما باشد؛ به‌ویژه آن‌که پای دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی نیز در میان باشد.