رسانه های آمریکایی و لاپوشانیِ حقایق ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان

  4000616071 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

خبرگزاری "تی آر تی وورلد" می‌نویسد: «نحوه پوشش خبری رسانه های آمریکایی در مورد تحولات افغانستان را می توان بازنمایی تصاویری دانست که به وضوح آن ها را در جریان فیلم های هالیوودی مشاهده کرده ایم. تصویری که در چهارچوب آن سربازان آمریکایی به صورت شبانه روزی برای نجات و حراست مردم افغانستان از چنگال دشمنان شرورانشان، در حال تلاش و نشان دادن شجاعت هستند».

رسانه های آمریکایی و لاپوشانیِ حقایق ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان

به گزارش الف، خبرگزاری "تی آر تی وورلد" در گزارشی، به عملکرد توام با تحریفِ رسانه های آمریکایی در پوشش خبری تحولات افغانستان اشاره کرده و با ذکر شواهدی، این رسانه ها را شریک جرم آمریکا در جنایات 20 ساله اش در افغانستان و تحریف واقعیت های این کشور برای شهروندان آمریکایی دانسته است. 

تی آر تی وورلد در این رابطه می نویسد: «اگر شما فردی باشید که هیچ چیز در مورد جنگ و حضور نظامی آمریکا در افغانستان در مدت 20 سال اخیر نمی‌دانستید و تنها مرجع کسب اطلاع شما از تحولات افغانستان در دو هفته اخیر، رسانه های آمریکایی بودند، به هیچ عنوان به این باور نمی رسیدید که اساسا منشا مشکلات مردم افغانستان در دو دهه اخیر، تا حد زیادی اشغالگری ایالات متحده آمریکا است. 

رسانه های آمریکایی در مدت اخیر پُر بوده اند از تصاویر سربازان آمریکایی در حالی که کودکان خردسال افغان را در آغوش می کشند، به مردان و زنان افغان بطری آب می دهند و پناهجویان افغان را در مقابلِ آنچه حملات افراط‌گرایان عنوان می شود محافظت می کنند و با آرامش سوار بر هواپیماهای آمریکایی جهت خروج از افغانستان می کنند. 

جالب اینکه رسانه های آمریکایی از سال 2001 که آمریکا وارد افغانستان شده است، اخبار چندانی را در مورد افغانستان پوشش نداده و نمی دهند و وقتی می خواهند به طالبان و اخبار مرتبط با آن ها نیز اشاره کنند، منبعِ خبری خود را منابع ناشناسی عنوان می کنند که حتی در برخی موارد دروغ بودن منابع خبری و اطلاعاتی آن ها نیز به اثبات رسیده است. در واقع آن ها در یک فرآیند تاریخیِ مداوم اقدام به اطلاع رسانی صحیح و درست در مورد طالبان نکرده اند. 

آنچه در روزهای اخیر رسانه های آمریکایی در مورد تحولات افغانستان نشر داده اند، عملا جلوه ای شبیه به آن چیزی است که ما نمونه آن را به کرات در فیلم های هالیوودی دیده ایم. فیلم هایی که در قالب آن ها سربازان آمریکایی با نهایت توان از مردم افغانستان در برابرِ دشمنی شرور حراست می کنند. در چهارچوب این روایت، کابل پایتخت افغانستان و مردم آن بخش متمدنِ افغانستان معرفی می شوند و بقیه افغانستان، غیرمتمدن و محلی برای کنشگری های منفی طالبان تصویرسازی می گردد. 

البته که پوشش خبری رسانه های آمریکایی در مورد تحولات افغانستان و پرداختن به طالبان یک نکته مهم را نیز بیان می سازد و آن این است که این رسانه ها سالی یکبار به سراغ اسلام‌هراسانه ترین بخش از مسائلی که به نوعی مرتبط با اسلام می شوند می روند و صرفا با مرتبط ساختن افراط گرایی به اسلام، سعی می کنند تا دستور کار تبلیغاتی غرب علیه اسلام و مسلمانان را به پیش برند و منافع خاص خود را در این چهارچوب دنبال کنند. 

بدتر از همه اینکه این رسانه ها عمیقا حقایق اشغالگری آمریکا در افغانستان را تحریف می کنند. در روایت رسانه‌های آمریکایی از تحولات افغانستان، بخش غایبِ ماجرا شکنجه ها و اقداما غیرقانونی سازمان سیا در افغانستان، حملات شبانه خشونت بار نظامیان آمریکایی در افغانستان به خانه های مردم بیگناه، حملات وحشیانه آمریکایی ها به روستاهای افغانستان و حضور فعال بمب افکن های بی 52 و همچنین پهپادهای آمریکایی بر فراز آسمان شهرهای مختلف افغانستان و اقدامات غیرقانونی آن ها در این کشور است. 

فرقی نمی کند اگر شما سی ان ان، فاکس نیوز و یا ان بی سی نیوز را مشاهده کنید، همه آن ها صرفا یک روایت را در مورد تحولات افغانستان نشان می دهند. روایتی که در قالب آن سربازان آمریکایی کودکان افغان را می‌بوسند، به کودکان افغان آبنبات و آب می دهند و کلا در خدمت مردم افغانستان هستند. تنها در آمریکا است که شما میتوانید 20 سال در کشوری دیگر دست به عملیات اشغالگرانه و خشن بزنید و در نهایت نیز چهره کشوری را به خود بگیرید که در یک کشور خارجی در حال انجام ماموریت انسان دوستانه است. 

واقعیت این است که آمریکایی ها با دشمنان ملت افغانستان نجنگیده اند بلکه ضرف 20 سال گذشته اتفاقا آن ها مسوول بخش قابل توجهی از تلفات افراد غیرنظامی در افغانستان و جنایات جنگی بوده اند که در این کشور اتفاق افتاده است. در این رابطه به طور خاص می توان به گزارش سازمان ملل متحد در سال 2020 اشاره داشت که اذعان می کرد آمریکایی ها مسوول مرگ 52 درصد از1400 غیرنظامی هستند که در شش ماه نخست سال 2019 در افغانستان جان خود را از دست داده اند(بر اثر اقدامات نظامی). آن ها همچنین مسوول زخمی شدن و جراحات حدودا نیمی از 2400 نفر از تباع غیرنظامی افغان هستند که در دوره زمانی ذکر شده مجروح شده اند. این در حالی است که طالبان مسوول کشته و مجروح شدن 39 درصد از غیرنظامیان افغان در دوره مذکور بوده است. 

بخش زیادی از شهروندان غیرنظامی افغانستان که به دست نیروهای آمریکایی کشته شده اند، عمدتا جان خود را به دلیل حملات هوایی آمریکایی از دست داده اند. مساله ای که به تایید یک گزارشِ اخیر یکی از نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد که در مساله افغانستان مسوولیت دارد نیز رسیده است. گزارش مذکور تاکید دارد که حملات هوایی نیروهای آمریکایی در افغانستان در پنج سال اخیر، موجب کشته شدن دست کم چهار هزار غیرنظامی افغان شده است. متاسفانه 40 درصداز تلفات عملیات های مذکور نیز مربوط به کودکان افغان بوده است. 

جالب آنکه اغلب این کشتارهای آمریکا علیه مردم افغانستان در مکان هایی از افغانستان روی داده اند که از دید رسانه های آمریکایی مستقر در افغانستان که عمدتا در کابل حاضر بوده اند، دور بوده است. اغلب این عملیات های آمریکا در مناطق روستایی افغانستان رخ داده اند یعنی همان مکان هایی که سه چهارم از جمعیت افغانستان در آن ها زندگی می کنند. در این رابطه حتی عده ای از تحلیلگران مسائل افغانستان بر این باورند که عمق جنایات آمریکا در افغانستان به خوبی پوشش داده نشده و نخواهد داده شده و آمارهای رسمی از این مساله نیز به مراتب بالاتر از آنچه هستند که مدام اعلام می شود. 

در این رابطه، سال 2011 یک افسر آمریکایی به اسم "دیوید فلین" اعتراف کرده که در افغانستان دستور نابودی کامل سه روستا را صادر کرده است. تنها بر سر یکی از این روستاها 49200 پوند مواد منفجره ریخته شده و عملا این روستا با زمین صاف شده است. 

چند ماه قبل، "عمران فیروز" خبرنگار اتریشی-افغانی با یک جوان افغان ملاقات کرد که پدرش به عنوان راننده تاکسی در حالی که چهار تن دیگر را نیز با خودروی خود جابجا می کرده، هدف حمله هوایی نیروهای آمریکایی قرار گرفته و همگی جان خود را از دست داده اند. اتفاقی که در "ولایت خوست" افغانستان روی داده است. 

بدون تردید آن هایی که رسانه های آمریکایی را جهت آگاه شدن از تحولات افغانستان دنبال کرده و می کنند، هیچگاه از این مسائل با خبر نمی شوند. در طول سال های اخیر، روستاهای افغانستان که جمعیت اصلی این کشور در آن ها ساکن هستند، بارها و بارها هدف بمباران نیروهای آمریکایی قرار گرفته اند. آمریکایی ها این کارها را انجام داده اند زیرا مطمئن بوده اند که صدای این مردم هیچگاه به گوش جهانیان نخواهد رسید. 

جدای از این ها، عملیات تبلیغاتی که رسانه های آمریکایی در مدت اخیر در رابطه با عملیات خارج کردن برخی اتباع افغانستان از این کشور انجام داده اند به نحوی انجام شده که انگار دولت آمریکا هیچ مسوولیتی در قبال اشغال 20 ساله افغانستان و خساراتی که به ملت افغانستان وارد کرده، ندارد. رسانه های آمریکایی طوری رفتار کردند که گویی آمریکا سهمی در ایجاد شش میلیون پنهاجوی افغان نداشته است. پناهجویانی که عمدتا به کشورهای همسایه نظیر ایران و پاکستان کوچ می کنند. 

بر اساس گزارشی که سال 2020 توسط سازمان ملل متحد منتشر شد، به این مساله اشاره می شد که حدودا نیمی از کودکان آواره افغان از سوتغذیه حاد رنج می برند و کوچکترین دسترسی به امکانات ابتدایی حوزه بهداشت و سلامت نیز ندارند. باید به آمریکایی ها گفت که شما هیچگونه پروازی را برای خروج این کودکان از افغانستان در قالب رویه های تبلیغاتی خود در نظر نگرفتید. آن ها فقط و فقط از دید آمریکا و رسانه های این کشور، قربانیانی بی ارزش هستند. 

رسانه های آمریکایی عملا واقعیت های افغانستان را پنهان می کنند و در نقطه مقابل، فقط سعی می کنند به اصطلاح اقدامات نظامیان آمریکایی در افغانستان در حراست از مردم این کشور را برجسته کنند و با پرداختن به مسائل طالبان، نوعی دستور کار اسلام هراسانه را دنبال نمایند. 

بسیاری از نظرسنجی ها حاکی از این هستند که شهروندان آمریکایی اطلاع چندانی از واقعیت های افغانستان ندارند کشوری که آمریکا به مدت دو دهه آن را اشغال و بمباران کرده است. انتظار می رود که رسانه های آمریکایی همچنان حبابی را که به دور واقعیت های افغانستان برای شهروندان کشورشان ایجاد کرده اند حفظ کنند و هنوز مردم آمریکا را دور از حقایق افغانستان نگه دارند». 

 

*لینک: 

https://www.trtworld.com/opinion/how-american-media-are-whitewashing-20-years-of-occupation-of-afghanistan-49629