پشت پرده مانور دریایی ناگهانی آمریکا و اسرائیل در آستانه رسیدن کشتی ایرانی به لبنان

  4000610057 ۱۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

مانور دریایی ناگهانی آمریکا و رژیم صهیونیستی در آستانه رسیدن کشتی حامل سوخت ایرانی به سواحل لبنان را می‌توان در قالب تلاش‌های توخالی تل‌آویو و واشنگتن برای جلوگیری از این امر ارزیابی کرد.

پشت پرده مانور دریایی ناگهانی آمریکا و اسرائیل در آستانه رسیدن کشتی ایرانی به لبنان

به گزارش الف، در بحبوحه تحولات اخیر منطقه و پس از سفر «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و دیدار با «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده رسانه‌های خبری از برگزاری اولین رزمایش مشترک دریایی ایالات متحده و اسرائیل در دریای سرخ خبر دادند. 

از آنجایی که برنامه ریزی قبلی برای برگزاری این مانور صورت نگرفته و مقدمات آن اعلام نشده بود، می‌توان گفت یک رزمایش ناگهانی محسوب می‌شود که می‌تواند چند علت داشته باشد. از طرف دیگر آمریکا و ژیم صهیونیستی اغلب فعالیت‌های نظامی و مانورهای این چنینی خود را در سکوت خبری و به دور از چشم رسانه‌ها انجام می‌دهند. بر همین اساس به نظر می‌رسد که هدف واشنگتن و تل‌آویو از برگزاری این رزمایش ارسال سیگنال‌هایی به محور مخالف خود در منطقه باشد.

همانطور که گفتیم مانور ناگهانی ایالات متحده و اسرائیل در دریای سرخ چند علت عمده دارد که مهمترین آنها به آغاز روند واردات سوخت از جمهوری اسلامی ایران به لبنان برمی‌گردد. از زمانی که سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله اعلام کرد که اولین کشتی ایرانی به سمت لبنان حرکت کرده، موج نگرانی صهیونیست‌ها از ارسال کشتی حامل سوخت ایران به لبنان در میان سکوت مقامات این رژیم، در رسانه‌های آن به وضوح دیده می‌شود.

بدیهی است که صادرات سوخت از ایران به لبنان در وهله نخست به معنای شکست محاصره ناعادلانه آمریکاست و در وهله بعدی موجب می‌گردد تا جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله نخستین طرف نجات‌دهنده مردم لبنان از بحران خفقان‌آور سوخت باشد. این امر به معنای آن است که همه برنامه‌های آمریکا و متحدان آن برای تخریب چهره جمهوری اسلامی ایران در برابر ملت لبنان و نیز تضعیف جایگاه مردمی حزب‌الله در این کشور به بن‌بست می‌خورد.

وحشت آمریکا و رژیم صهیونیستی از رسیدن کشتی حامل سوخت ایران به لبنان به اندازه‌ای است که آمریکایی‌ها در تصمیمی شتابزده اعلام کردند که حاضرند با نادیده گرفتن «قانون سزار» علیه سوریه روند واردات گاز مصر از طریق لوله‌های اردن و سوریه به لبنان را تسهیل کنند. البته آنگونه که شواهد نشانمی‌دهد این وعده آمریکا صرفا یک مانور برای جلوگیری از واردات سوخت ایران به لبنان و متقاعد کردن مقامات این کشور به متوقف کردن حرکت کشتی‌های ایرانی بود. پس از گذشت چند هفته از اعلام این تصمیم آمریکا اما هنوز هیچ سازوکار جدی برای ارسال گاز از مصر به لبنان آغاز نشده و ابهامات زیادی در تصمیم آمریکا دیده می‌شود؛ به ویژه اینکه «دوروتی شیا» سفیر ایالات متحده در بیروت چند روز قبل در واکنش به آماده‌سازی سفر هیئت لبنانی به سوریه برای انجام مذاکرات در خصوص وارد کردن گاز از طریق خاک این کشور گفت که این سفر توجیهی ندارد.

این مواضع مبهم آمریکایی‌ها در حالی است که بنا به گفته منابع موثق نخستین کشتی ایرانی ظرف چند روز آینده به بنادر لبنان می‌رسد. البته هنوز مشخص نیست محموله‌های سوخت ایران چگونه در لبنان تخلیه می‌شوند و آیا مستقیما به بندر بیروت یا صیدا می‌رسند و یا اینکه قرار است در بندر بانیاس سوریه تخلیه شده و سپس از طریق کامیون‌ها به خاک سوریه منتقل گردند.

اما نکته مهمی که در خصوص رسیدن این کشتی‌ها به مقصد وجود دارد سناریوهای احتمالی در خصوص تعرض به این کشتی‌ها توسط محور آمریکایی-صهیونیستی است. البته هیچ یک از مقامات صهیونیست به شکل رسمی حتی نتوانستند واکنشی به ارسال سوخت از ایران به لبنان نشان دهند و تهدید زبانی نیز از جانب آنها صورت نگرفت. اما سید حسن نصرالله در همان ابتدای اعلام حرکت کشتی ایرانی در پیامی صریح به آمریکا و اسرائیل درباره هرگونه تجاوز به این کشتی‌ها هشدار داده و آنها را به مثابه حاکمیت لبنان دانست؛ به این معنا که تجاوز به این کشتی‌ها یعنی تجاوز به حاکمیت لبنان که پاسخ «مناسب و متناسب» حزب‌الله را به همراه خواهد داشت.

با این حال طبق گزارشی که روزنامه رای الیوم منتشر کرده، یک اتاق عملیات مشترک میان ایران و لبنان برای نظارت بر روند رسیدن کشتی‌ها به مقصد تشکیل شده که سناریوهای مربوط به تعرض احتمالی به این کشتی‌ها را مورد بررسی قرار داده و آماده مقابله با آن هستند. 

به همین دلیل می‌توان میان مانور دریایی ناگهانی آمریکا و رژیم صهیونیستی با نزدیک شدن کشتی ایرانی به سواحل لبنان ارتباط مستقیم برقرار کرد؛ البته نه به این معنا که این رزمایش یک پیام تهدیدآمیز جدی محسوب می‌شود. بلکه آنگونه که منابع خبری گزارش می‌دهند مانور مذکور در سطح بالایی برگزار نمی‌شود و از نظر استراتژیکی و تاکتیکی اهمیت چندانی ندارد و شاید بتوان گفت آمریکا و اسرائیل قصد دارند با یک تهدید غیرمستقیم و توخالی شانس خود را برای جلوگیری از واردات سوخت ایران به لبنان امتحان کنند.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب نیز در این زمینه معتقد است: حتی اگر تجاوزی هم به کشتی‌های ایرانی صورت بگیرد، بازنده این جنگ قطعا آمریکا و اسرائیل خواهند بود و پاسخ دوجانبه ایران و لبنان در راه است.