چرا داعش به افغانستان برگشت؟

  4000608077 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا داعش به افغانستان برگشت؟

به گزارش الف، به دنبال عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان و سقوط دولت این کشور و سپس سیطره طالبان، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره آینده این کشور وجود دارد و در حال حاضر مردم آن روزهای پرالتهابی را پشت سر می‌گذارند.

در بحبوحه تسلط طالبان بر افغانستان و اتفاقاتی که متعاقب آن در این کشور رخ داد، وقوع انفجارهای تروریستی خونین به این اوضاع ملتهب افغانستان دامن می‌زند. عصر روز پنجشنبه دو بمب گذار انتحاری و چندین فرد مسلح به جمعیت انبوه در مقابل فرودگاه کابل حمله کردند. در پی این حمله یک انفجار مهیب رخ داد که بیش از 170 کشته داشت و دست کم 13 تفنگدار آمریکایی نیز در میان آنها بودند. مسئولیت این جنایت را  گروه تروریستی داعش در افغانستان موسوم به «شاخه خراسان داعش» بر عهده گرفت.

درباره ماهیت حضور تروریسم در افغانستان باید بگوییم که این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی و ایدئولوژیکی خود همواره بستر مناسبی برای انتقال تروریست‌ها به آسیای میانه و سپس مرزهای چین و روسیه بوده است و فعالیت تروریسم در افغانستان سابقه طولانی دارد. اما آمریکا از 20 سال گذشته همزمان با اشغال افغانستان در کنار ناتو وعده پایان دادن به حضور تروریسم در این کشور را داده بود؛ اما نه آمریکا و نه ناتو نتوانستند پروژه مبارزه با تروریسم در افغانستان را به گونه‌ای عملياتی کنند که تروریسم از افغانستان به صورت کامل و هميشگی ريشه کن شود و ديگر هيچ بهانه و زمينه‌ای براي ظهور گروه‌های تروريستی در اين کشور باقی نماند.

افغانستانی که در آن، طی 20 سال گذشته هزاران نیروی خارجی از پرقدرت ترین ارتش های غربی، مستقر بودند و دولت این کشور با آمریکا و ناتو نیز پیمان‌های همکاری امنیتی دوجانبه امضا کرده بود و یکی از مفاد جدی این پیمان‌ها، تعهد امریکا و ناتو به مقابله با هرگونه تهدید یا تجاوز خارجی به افغانستان بود، حضور گروه‌های تروریستی مخوفی همچون داعش و انجام عملیات‌های آزادانه آن چه توجیهی دارد؟

عملیات‌های جنایتکارانه داعش در افغانستان از زمان ظهور این گروه تکفیری همچنان ادامه داشته و طی دوره اخیر و درحالی که هنوز نیروهای آمریکایی اقدام به خروج از افغانستان نکرده بودند داعش حملات خونباری به ویژه در مراکز آموزشی افغانستان همانند مدارس و دانشگاه‌ها انجام داد. 

اما اکنون نیز برخی سوالات درباره چرایی خودنمایی داعش بعد از سیطره طالبان بر افغانستان و در شرایطی که بعد از سقوط دولت هنوز سازو کار رسمی برای ایجاد یک دولت جدید و برقراری ثبات در افغانستان انجام نشده، مطرح می‌گردد.

ولایت خراسان که مسئولیت حملات اخیر در فرودگاه کابل را بر عهده گرفته، شاخه محلی داعش است که اکنون در افغانستان و پاکستان فعالیت می‌کند. این گروه تروریستی در سال 2015 و زمانی که عناصر داعش از سویه به عراق رسیده بودند تشکیل شد. در آن زمان وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که به حضور این گروه تکفیری-تروریستی در سوریه پایان داده و بعد از آن تا زمان انفجارهای فرودگاه کابل اسمی از ولایت خراسان داعش در رسانه‌ها به میان نیامده بود.

کارشناسان معتقدند که درحال حاضر نمی‌توان به شکل قطعی رابطه آمریکا با این گروه تروریستی را مورد بررسی قرار داد. اما سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنان اخیر خود در واکنش به انفجارهای تروریستی در فرودگاه کابل اظهار داشت، این شاخه داعش که مسئولیت انفجارها را بر عهده گرفت یک محصول آمریکایی است که به سوریه آورده شد و سپس آمریکایی‌ها آنها را به افغانستان منتقل کردند و همین دلیل اصلی غیاب ولایت خراسان در سوریه طی سالهای گذشته بود.

«ولادمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز پیش از این درباره خطر فعالیت‌های تروریستی داعش در مرزهای افغانستان با روسیه و چین و ایران هشدار داده بود. بر همین اساس برخی خودنمایی داعش در افغانستان را جدا از استراتژی «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از خاورمیانه و توجه به چین و روسیه نمی‌دانند. 

همچنین شماری از تحلیلگران نیز این موضوع را به بازی قدیمی آمریکا با کارت داعش در کشورهایی همچون عراق و سوریه مرتبط می‌دانند؛ به این صورت که واشنگتن هر زمان برای خروج از این دو کشور تحت فشار قرار گرفته به فعال‌سازی مجدد تروریسم روی آورده است. 

ترس و وحشتی که اکنون در میان برخی مردم افغانستان بعد از تحولات اخیر این کشور حاکم شده نیز محصول برنامه‌های آمریکا و تبلیغات این کشور است. اکنون نیز بعد از انفجارهای تروریستی اخیر افغان‌ها روزهای ناآرام‌تری را تجربه می‌کنند و ولایت خراسان داعش تا مدت‌ها تبدیل به کابوسی خواهد شد که ثبات و امنیت متزلزل افغانستان را تهدید می‌کند و آمریکایی‌ها تا حد امکان  اجازه نخواهند داد بعد از خروج آنها از افغانستان این کشور روی صلح و ثبات را ببیند.