اندر اسرار گمرکات ایران!

محمد سعادتمند،   4000603003 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
اندر اسرار گمرکات ایران!

گمرک در هر کشوری دروازه ورودی کالا به داخل سرزمین اصلی از مبادی خارجی بوده و همچنین به عنوان یک مبدا کالای صادراتی به خارج به حساب می آید.

گمرک نقش تسهیل کننده امر واردات و صادرات هر کشوری را دارد و در صورت مدیریت صحیح برآنها علاوه بر درآمدزایی بسیار خوب برای کشور همچون فیلتری در مقابل قاچاق کالا نیز عمل می کند.

با نگاهی به حواشی بوجود آمده از سالها پیش تا به امروز در گمرک های مختلف کشور مشاهده می شود که اتفاقات بسیار شگفت انگیز و غیر قابل باوری در این مجموعه ها در حال رخ دادن است که گاهی برخی از این وقایع آثار و پیامدهای بسیار مهیب و سنگینی را به کشور تحمیل می کند.

یکی از این اتفاقات عجیب آمار مربوط به قاچاق رسمی و انبوه از مبادی گمرکات بوده که هر از چند گاهی رسانه ای شده و جنجال خاص خود را بوجود می آورد.

آمار و ارقام دهها میلیاردی قاچاق کالا به کشور موید این مطلب است که این حجم عظیم از قاچاق هرگز نمی تواند مخفیانه و مثلا توسط عده ای قاچاقچی خرد انجام شده باشد، در نتیجه مشخص می شود که بخش عمده این قاچاق از مبادی رسمی که همان گمرکات باشند به کشور وارد می شوند .

یکی دیگر از این اتفاقات عجیب و ناراحت کننده اخبار مربوط به دپو و انبار مقادیر قابل توجهی از اقلامی مانند گوشت های وارداتی ، مواد غذایی فاسد شدنی ، نهاده های دامی ،  و این روزها حتی سرم  در گمرکات  می باشد که در حال نابود شدن و از بین رفتن می باشند.

در حالی که در داخل کشور با بحران تامین غذای دام و در نتیجه کمبود قریب الوقوع گوشت و شیر مواجه هستیم و عملا سیستم دامداری و دامپروی کشور به دلیل کمبود و گرانی سرسام آور نهاده های دامی در آستانه نابودی قرار گرفته ، از گمرکات خبر می رسد که صدها هزار تن نهاده وارداتی در شرف فساد و از بین رفتن بوده و کسی برای ترخیص آنها اقدامی نمی کند.
نهاده هایی که طبق معمول با ارز دولتی وارد شده و قرار است که نه تنها با ارز آزاد بلکه با ایجاد بحران ساختگی و کمبود ، حتی چندین برابر آن فروخته شود.

بدین معنی که امنیت غذایی یک ملت 80 میلیونی بایستی  فدای سودهای کلان و نامشروع عده ای انگشت شمار گردد.

همچنین خبر ناراحت کننده دیگر که این روزها رسانه ای شد عدم ترخیص به موقع و انقضا تاریخ مصرف مقادیر زیادی سرم که به یکی از مهمترین معضلات بیماران بویژه بیمارن کرونایی تبدیل شده شاید جدید ترین  مورد از این دست اقدامات عجیب و غریب درگمرکات کشور به شمار آید.

سرم هایی که هر کدام می توانست جان یک هموطن گرفتار بیماری کرونا را نجات دهد در تاریکخانه گمرکات کشور ماند تا دلالان و مفسدان بزرگ و یقه سفید به سودهای میلیاردی خود برسند وحتی جان شیرین انسان ها وجه المصالحه سودهای کلان و بادآورده و نامشروع آنها گردد.

مسلما نظارت درست و شفاف بر گمرک حداقل از دو جنبه مهم و حیاتی می تواند بسیار سرنوشت ساز باشد .

مورد اول اینکه با ترخیص به موقع کالاهای ضروری وارد شده به گمرک از کمبود ساختگی و به تبع آن افزایش سرسام آور کالاهای حیاتی و مصرفی مردم جلوگیری شده و این خود به کنترل تورم کمک شابانی می نماید.

مورد دوم با کنترل گمرکات و با به حداقل رسیدن قاچاق کالا بزرگترین خدمت به رونق تولید داخلی و به تبع آن رشد اقتصادی و کاهش بیکاری اتفاق می افتد که اینها خود سر منشا خیرات بسیار بزرگی برای مردم و کشور خواهند بود.

با این تفاسیر یکی از مهترین اقدامات دولت جدید و بویژه تیم اقتصادی آن بایستی سرو سامان دادن به این بخش بسیار مهم کشور باشد تا در سایه کارکرد صحیح و شفاف گمرک شاهد ثمرات مثبت این مجموعه بزرگ و تاثیر گذار بر اقتصاد و معیشت مردم باشیم.