«نصرالله» چگونه آمریکا و اسرائیل را در تنگنا قرار داد؟

  4000602036 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه رای‌الیومدر مقاله‌ای تاکید کرد که سید حسن نصرالله آمریکا و اسرائیل را در شرایط بدی قرار داده و ممکن است شکست واشنگتن در این نبرد بدتر از شکست آن در افغانستان باشد.

«نصرالله» چگونه آمریکا و اسرائیل را در تنگنا قرار داد؟

به گزارش الف، عطوان در مقاله‌ای به تحولات اخیر لبنان و آغاز حرکت کشتی‌های ایرانی حامل سوخت به سمت بیروت پرداخته و نوشت، ایران فورا به درخواست  لبنانی‌ها برای ارسال سوخت به این کشور پاسخ داده و اکنون سید «حسن نصرالله» رهبر مقاومت اسلامی لبنان  بازیگر اصلی در صحنه لبنان و شاید منطقه عربی به شمار می‌رود؛  زیرا این اقدامی بزرگ بود که نه تنها محاصره لبنان بلکه محاصره سوریه و ایران را نیز خواهد شکست و در مقابل آمریکا و همپیمانان آن در داخل لبنان دچار نگرانی بزرگی شده‌اند.

عطوان در ادامه مقاله خود نوشت، حماقت آمریکایی‌ها و استکبار صهیونیست‌ها، محاسبات اشتباه مزدوران دو طرف در داخل لبنان ، محاصره ناعادلانه علیه ملت این کشور که آمریکا و اسرائیل و مزدوران آنها گمان می‌کردند که موجب تسلیم شدن مردم لبنان و تحریک آنها ضد حزب الله برای خلع سلاح این حزب خواهد شد، شعله ور کردن آتش جنگ داخلی و همه توطئه‌های اقتصادی و نظامی و انسانی همگی در تحقق اهداف دشمن شکست خورده و نتیجه آن کاملاً عکس شد.  اما خطرناک ترین نتیجه این اقدامات برای دشمن آمریکایی -صهیونیستی افزایش محبوبیت مردمی حزب الله و دبیرکل آن در محافل لبنانی و جهان عربی -اسلامی به عنوان مردی که می‌تواند به آمریکا «نه» بگوید بود.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب ادامه داد، هنوز معلوم نیست که نفتکش‌های ایرانی چگونه به سواحل لبنان می‌رسند و محموله خود را در بندر بیروت یا صیدا در جنوب تخلیه می‌کنند یا اینکه اصلاً این محموله قرار است در بندر بانیاس سوریه تخلیه شده و سپس با کامیون به لبنان منتقل گردد. اما سوال مهم این است که آیا این نفتکش‌های ایرانی از کانال سوئز عبور می‌کند یا این کانال به دلیل فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی بسته خواهد شد.

عطوان تصریح کرد، اگر این نفتکش‌ها چه از طریق کانال سوئز پس از ۸  روز و چه از طریق «دماغه امید نیک» بعد از چهل روز به لبنان برسد واکنش آمریکا و اسرائیل در دو حالت چگونه خواهد بود؟ آیا این طرف‌ها اقدام به آسیب رساندن به این نفتکش‌ها در داخل دریا و یا تانکرهایی که آنها را در خشکی  حمل می‌کنند خواهند کرد؟  البته پاسخی برای همه این سوالات نداریم اما تردیدی نیست که تنها 3 طرف در محور مقاومت یعنی ایران و حزب الله و سوریه آماده پاسخ به هرگونه تجاوز احتمالی آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.

عبدالباری عطوان در ادامه اظهار داشت، هرگونه واکنش آمریکا و اسرائیل به حرکت کشتی‌های ایرانی حامل سوخت به سمت لبنان از نظر سیاسی و نظامی  بهای سنگینی برای آنها خواهد داشت.  سید حسن نصرالله تاکید کرده که این کشتی‌ها به مثابه خاک و حاکمیت لبنان هستند و هر گونه تعرض به آنها تجاوز به لبنان و نقض حاکمیت آن محسوب می‌شود.

در ادامه این مقاله آمده است، اما اگر  طرف‌های آمریکایی و اسرائیلی ترجیح بدهند که در این زمینه (حرکت نفتکش های ایرانی به سمت لبنان) سکوت کنند و به جای آن به تحمیل تحریم‌های اقتصادی بیشتر ضد لبنان یا حزب الله و یا حتی ایران به اتهام شکستن محاصره روی بیاورند این تحریم‌ها چگونه خواهد بود و چه تاثیری بر ملت لبنان خواهد داشت. «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت بعد از شنیدن خبر حرکت کشتی‌های ایرانی به سمت لبنان ناگهان به یاد بحران عمیقی که مردم این کشور گرفتار آن هستند افتاده و از آمادگی آمریکا برای تامین نفت و گاز لبنان از مصر و برق از اردن گفت تا به این ترتیب جلوی ورود سوخت ایرانی به لبنان  و این پیروزی بزرگ حزب‌الله و محور مقاومت را بگیرد.

عطوان افزود، اما خانم شیا فراموش کرده که حل بحران لبنان به این آسانی نیست و انتقال گاز و نفت از مصر نیاز به آماده سازی لجستیکی و فنی دارد که چند ماه طول می‌کشد و همچنین باید مذاکراتی با دولت سوریه که قرار است گاز از این کشور عبور کرده و به لبنان برسد صورت گرفته و موافقت آن جلب گردد.  علاوه بر آن مذاکره با دولت سوریه و عبور برق و گاز از اراضی آن در صورت فراهم شدن همه شروط قانونی و لجستیکی و سیاسی یعنی شکست محاصره سزار ضد سوریه صورت می گیرد و آیا در این صورت آمریکا راضی به رفع  تحریم‌ها ضد سوریه که تحت عنوان «قانون سزار» ادامه دارد، خواهد شد.

در پایان این گزارش آمده است که سید حسن نصرالله با زیرکی بالا آمریکا و اسرائیل و متحدانش در لبنان را به عنوان بخشی از تلاش‌های حزب‌الله برای نجات مردم لبنان از بحران‌های خفقان آور با ابتکار حساب شده‌ای که پس از مدیریت بحران انجام شد در شرایط سختی قرار داده و توپ را وارد زمین دشمن کرد. این یک نبرد دیگر است که ممکن است شکستی بزرگتر از شکست در افغانستان برای آمریکا رقم بزند.