ضرب الاجل کرونایی به کجا رسید؟

  4000531107 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزارت بهداشت در آخرین روز مردادماه اعلام کرد که شمار روزانه جان‌باختگان کرونا به بالاترین میزان طی هیجده ماه گذشته رسید. این اتفاق ضرورت اتخاذ تدابیر جدی‌تر و تسریع در تدوین طرح تحول در مقابله با کرونا که در دستور کار دولت سیزدهم است را دوچندان می‌نماید.

ضرب الاجل کرونایی به کجا رسید؟

به گزارش الف، وضعيت كلي مبارزه با بيماري كرونا در كشور مساعد نيست. به دنبال تاخت‌وتاز كروناي دلتا در كشور آمار فوتي و مبتلايان سير صعودي پیداکرده است و از سوي ديگر روند واكسيناسيون آن‌چنان‌که بایدوشاید با سرعت مناسبي به‌پیش نمی‌رود.

مطابق آخرين آمار اعلام‌شده از سوي وزارت بهداشت، در آخرين شبانه‌روز مردادماه در كشور 684 نفر بيمار كوويد 19 فوت كردند و همچنين بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 36 هزار و 419 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد که 5 هزار و 7 نفر از آن‌ها بستری شدند.

البته مسئولان وزارت بهداشت و كارشناسان حوزه سلامت آمار واقعي مبتلايان و فوتی‌ها را بسيار بيشتر از موارد اعلام‌شده می‌دانند. موج پنجم در حالي با غلبه نوع جهش‌یافته ويروس كرونای دلتا كه از هند به سراسر جهان گسترش پیداکرده ادامه یافته كه قدرت سرايت و شدت فوق‌العاده بالاتري دارد و وضعيت بسيار نگران‌کننده‌ای را پديد آورده است.

با توجه به تعطيلات هفته گذشته، افزايش مسافرت‌ها و عدم توجه برخي هیئت‌های مذهبي به رعايت دستورالعمل‌های بهداشتي و رعايت فاصله‌گذاری انتظار می‌رود در روزهاي پيش رو احتمالاً روند مبتلايان سير صعودي خود را حفظ نمايد. به‌ویژه آن‌که مقامات وزارت بهداشت از كاهش رعايت دستورالعمل‌های بهداشتي به زیر 40 درصد سخن گفته‌اند. اين در حالي است كه به‌عنوان‌مثال در ماه‌های گذشته اين ميزان بيش از 70 درصد بوده است. حد مطلوب رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا در کشور می‌باید نزدیک 85 درصد باشد.

بسیاری از مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را صرفاً فاصله‌گذاری اجتماعی می‌دانند. این در صورتی است علاوه بر این مسئله، استفاده از ماسک، عدم شکل‌گیری هرگونه تجمع، تهویه مناسب، پرهیز از حضور تعداد زیادی از افراد در فضای سربسته و همه این عوامل است که می‌تواند به‌راحتی منجر به انتقال ویروس کرونا بین افراد شود.

دولت سیزدهم و طرح تحول در مقابله با کرونا

با استقرار ابراهیم رئیسی در پاستور نیز بلافاصله  تدوین طرح تحول در مقابله با کرونا در دستور کار قرار گرفت. به همین دلیل رئیس‌جمهور روز شنبه 16 مردادماه در جلسه ستاد ملی کرونا با اشاره به‌ضرورت دریافت پیشنهادات تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی و تجربیات عملی دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور برای نهایی کردن طرح تحول در مقابله با کرونا، خاطرنشان کرد: طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس کرونا با استفاده از تجربیات یک سال و نیم اخیر کشور در کمیته ویژه‌ای تدوین و هفته آتی در دستور کار جلسه ستاد ملی قرار خواهد گرفت.

رئیسی افزود: طرح جامع تحول شامل پروتکل‌های بهداشتی، سازوکارهای درمانی، فرآیند تأمین و تولید واکسن، سازوکار واکسیناسیون عمومی، برآورد وضعیت آینده کرونا و راهکارهای پیشگیری و نحوه مواجهه با انواع جهش‌یافته ویروس، سازوکارهای حمایت از کسب‌وکارهای متضرر از کرونا، نحوه حمایت شایسته از کادر درمان و افزایش مشارکت مردم و نهادهای مردمی در بخش‌های مختلف خواهد بود.

سیر صعودی آمار مبتلایان و فوتی‌ها در موج پنجم و احتمال شروع موج ششم در آینده نزدیک موجب ایجاد نگرانی‌های جدی شده است. درواقع در شرایط فعلی مهم‌ترین دغدغه و نگرانی عموم مردم دست‌وپنجه نرم کردن با ویروس کرونا است.

سید ابراهیم رئیسی، روز سی‌ام مردادماه در صحن علنی مجلس که به‌منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شد اولویت نخست دولت را مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور و تسریع در واکسیناسیون عمومی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ارتقاء سطح درمان معرفی کرد و اولویت دوم را مسائل اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم عنوان کرد.

بعد از گذشت دو هفته از دستور رئیس‌جمهور، در حال حاضر مشخص نیست که دقیقاً طرح تحول در مقابله با کرونا در چه مرحله‌ای است و این‌که آیا نهایی و وارد مرحله اجرایی شده است یا خیر. اما شرایط فعلی بیانگر آن است که واکسیناسیون جامعه به‌هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست و روند افزایش مبتلایان و فوتی‌ها نیز ادامه دارد. اگرچه همان‌گونه که رئیس‌جمهور بیان داشت طرح تحول از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده است که طبیعتاً اگر به سرانجام برسد می‌تواند به‌عنوان الگوی رفتاری ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارتخانه‌های مختلف قرار گیرد و تغییر جدی در فرایند کنترل بیماری و بهبود شرایط باشد.