ماجرای وعده های جنجالی مخبر چی بود؟

محسن مهدیان،   4000524117 ۸۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
ماجرای وعده های جنجالی مخبر چی بود؟

 
ماجرای وعده های مخبر چه بود؟ آیا واکسن ایرانی شکست خورد؟ ایا مخبر بلوف زد؟ ایا قصد داشت مانع واردات واکسن خارجی شود؟ آیا واکسن ایرانی زمین خورد و مردم کشته شدند؟ دیگه چه شبهه ای هست؟ 
مرورکنیم اخبار رو. خیلی پیچیده نیست. 
5 اردیبهشت مخبر گفت تا اخر تیر 12 میلیون و تا آخر مرداد 20 میلیون و تا آخر شهریور 50 میلیون واکسن تولید می کنیم.
آیا این وعده محقق شد؟ 
خیر. 
چرا؟
اول ببینیم مخبر چرا وعده داد.
مصاحبه مخبر بعد از جلسه با وزیر بهداشت بود که خبرش منتشر شد. 
نمکی در این جلسه وعده کرد تا نیمه اردیبهشت مجوز واکسن برکت ارائه شود.
اما مجوز نرسید. چرا؟ چون تست های وزارت بهداشت نهایی نشده بود. 
مجوز کی رسید؟ 25 خرداد. 
بعد از مجوز چه شد؟ مشکل فقط مجوز بود؟
تولید واکسن برکت سه خط تولید داشت
خط اول 4 میلیون دوز در ماه تولید می کند. 
خط دوم 8 میلیون. 
خط سوم 25 میلیون. 
مخبر براساس این سه خط تولید وعده 50 میلیونی تولید واکسن داد. طبیعی است که اگر این سه خط تولید مثل ساعت کار کند فراتر از این 50 میلیون تولید می شود. 
اما نشد. چرا؟ چقدر تولید شد؟
از اول تیر خط اول تولید راه افتاد. 
حدودا هفته ای یک میلیون دوز واکسن تولید شده است. یعنی در تیرماه 4 میلیون تولید شد. تا امروز هم به 7 میلیون رسیده است. تا پایان مرداد می شود 8 میلیون. 
خط دوم تولید قرار بود از اول مرداد راه بیافتد. نشد. 
چرا؟ بخاطر تحریم مانع ورود چند قطعه نهایی تجهیزات شدند. اما با این حال تحریم ها را دور زدن و تجهیزات وارد شد. از اول شهریور خط دوم هم راه می افتد و تا پایان شهریور به 20 میلیون دوز واکسن می رسیم. 8 تا از خط اول و 12 تا از خط دوم.
خط سوم چه شد؟ خط سوم که خط تولید انبوه با ظرفیت 25 میلیون دوز بود، قرار بود از اول شهریور راه اندازی شود. 
راه اندازی نمی شود. چرا؟ 95 درصد قطعات وارد و 5 درصد قطعات توسط ابلیس تحریم شده است. اما جبهه ضدایران بزودی زانو خواهد زد و 5 درصد باقی مانده نیز وارد می شود و خط سوم هم وارد مدار می شود و با یکی دوماه تاخیر وعده ها محقق می شود.
خیلی پیچیده است؟
یه کت به خیاط سفارش میدهید تاخیر ندارد؟ اگر تاخیر کند یعنی کت زمین خورده است یا کت ساز؟ بخدا زشت است پای منبر ذهن های زنگ زده اسیر شویم. 
ایران بین 6 کشور تولید کننده واکسن قرار دارد و با قدرت تولید می کند. بیشترین کارایی را هم بین واکسن های وارداتی داشته است. طبیعی است که راهزن های رسانه ای عصبی باشند. از تاجزاده و زیباکلام هم که انتظاری نیست. با خودحقیری کاسبی لایک می کنند. ولی من و تو چرا؟ 
میگن مخبر چرا وقتی برکت بود از تولید میگفت امروز که معاون است از خرید؟ 
پاسخ در سوال است. چون آن زمان مدیر تولید بود و امروز مدیر مصرف. آنروز باید تولید می کرد و امروز باید مصرف کند. طبیعی است که برای مدیریت مصرف هم باید تقاضای داخلی کند و هم خارجی. 
مگر آن زمان که گفت 50 میلیون، نیاز 50 میلیون بود؟ خیر. 120 میلیون دوز نیاز کشور بود. یعنی همان زمان هم از جمله مخبر استفاده می شود که حداقل 70 میلیون هم باید خریداری شود. 
خلاصه گول نخوریم.