افزایش ظرفیت تولید سرم در شرکت‌های دارویی آستان قدس

  4000514002

با توجه به افزایش آمار بیماران کرونایی و بالا رفتن میزان مصرف سرُم در کشور، طبق تأکید تولیت آستان قدس رضوی، تمام امکانات شرکت‌های دارویی این آستان در خدمت مردم و کمک‌حال کادر درمان و بیماران کرونایی قرار گرفت به‌طوری‌که با افزایش شیفت‌های کاری ظرفیت تولید ماهانه ۳ میلیون انواع سرم به ۴.۵ میلیون سرم رسیده است.

افزایش ظرفیت تولید سرم در شرکت‌های دارویی آستان قدس

به گزارش فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، آن‌طور که مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرده است، در کنار افزایش آمار بیماران کرونا، گرمای هوا نیز منجر به کم‌آبی بدن برخی افراد و تجویز سرُم برای آن‌ها شده است، به همین دلیل مصرف سرم در کشور افزایش‌یافته است. علاوه بر آن، بازسازی خط تولید یکی از شرکت‌های سازنده سرُم نیز مزید بر علت شده تا سازمان غذا و دارو از دیگر شرکت‌های داروسازی، درخواست کند میزان تولید سرم های خود را افزایش دهند.

افزایش شیفت‌های کاری در داروسازی ثامن

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن، به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات و از تولیدکنندگان اصلی سرم در کشور، گفت:  با توجه به شرایط خاص به وجود آمده، داروسازی ثامن در راستای عمل به رسالت خود در تأمین نیازهای بیماران کشور، تعداد شیفت‌های کاری خود را افزایش داده است، همچنین نیروهای شرکت ثامن در حال حاضر در ۳۰ روز کاری مشغول به فعالیت هستند تا کمبودهای سرم بازار جبران شود.

مجید طبسی بیان کرد: محصولات تولیدی این شرکت توسط شرکت‌های پخش داروی مورد تأیید وزارت بهداشت، در سطح کشور و بیمارستان‌ها توزیع می‌شود و تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی انجام‌شده برای افزایش تولید، پاسخگوی نیاز بیماران و کادر درمان باشیم.

وی با اشاره به اینکه تولیدات این شرکت شامل انواع محصولات تزریقی در حجم‌های متفاوت می‌شود، افزود: شرکت داروسازی ثامن در حال حاضر ظرفیت فعلی تولید ماهانه ۳ میلیون انواع سرم ۲۵۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ سی‌سی  بطری را دارد که با توجه به شرایط بحرانی فعلی ناشی از اوج‌گیری مجدد بیماری منحوس کرونا با تمهیدات اتخاذشده، نسبت به تغییر مأموریت خطوط تولیدی کیسه‌ای از سایر فرآورده‌ها به تولید سرم های تزریقی، این ظرفیت به حدود ۴.۵ میلیون عدد در ماه افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن ابراز کرد: این شرکت نسبت به سفارش و خرید دستگاه جدید با ظرفیت تولید حدود ۲ میلیون انواع سرم بطری در ماه اقدام کرده که طی ماه‌های آینده، نصب و راه‌اندازی خواهد شد.        
 
افزایش ۲۰ درصدی تولید سرم در شرکت داروسازی شیراز سرم

همچنین مدیرعامل شرکت داروسازی شیراز سرم نیز گفت: این شرکت با توجه به افزایش مصرف سرم های تزریقی در کشور، ظرفیت تولید خود را با ۲۰ درصد افزایش، به یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار بطری سرم در ماه رسانده است.

محمدحسن موقعی افزود: این شرکت با تمرکز روی ترخیص سریع‌تر مواد اولیه تولید سرم‌های قندی از گمرک، با ظرفیت کامل خود به‌طور ماهانه می‌تواند ۱.۵ میلیون آمپول آب مقطر تزریقی نیز تولید و عرضه کند.

وی ادامه داد: همچنین شرکت داروسازی شیراز سرم با تمدید مجوزهای قبلی و انجام مقدمات لازم، در حال پیگیری تولید ماهانه یک‌میلیون سرم به شکل کیسه تزریقی در راستای افزایش ظرفیت تولید خود در این حوزه حیاتی است.

مدیرعامل شرکت داروسازی شیراز سرم اضافه کرد: با توجه به شرایط حساس کنونی، این شرکت با تطبیق استراتژی‌های تولید و مدیریت وضع موجود، بیشترین تولیدات خود را به سدیم کلراید تزریقی به شکل بطری با حجم ۵۰۰ میلی‌لیتر اختصاص داده که با ترخیص مواد اولیه باقی‌مانده در گمرک، سرم های یک‌سوم و دوسوم ۵۰۰ میلی‌لیتری نیز به سبد تولید شرکت افزوده خواهد شد.

وی یادآور شد: واحد فروش شرکت داروسازی شیراز سرم نیز به‌طور متمرکز در حال فعالیت بوده و عرضه محصولات طبق دستورالعمل‌های سازمان غذا و دارو در حال انجام است.

موقعی تصریح کرد: این شرکت مستقر در استان فارس، که زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی است، با تمرکز بر تولید سرم و تأمین نیاز کشور، تولید سایر محصولات دارویی در سال جاری را هم در دستور کار دارد.

گفتنی است؛ مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد مراجعه به داروخانه‌ها مربوط به نسخه‌های کرونایی است و موجی که در آن قرار داریم بزرگ‌ترین موج کروناست و این موضوع باعث شده تا داروها کم شوند، گفت: از حدود دو ماه قبل سرم سهمیه‌بندی شده بود و تنها تعداد محدودی به داروخانه‌ها ارائه می‌شد، اما در یک هفته تا ۱۰ روز اخیر سرم کاملاً تمام‌شده و فقط به بیمارستان‌ها ارائه می‌شود.