واکنش بادامچیان به سهم‌خواهی‌ از دولت رئیسی/ کاری که روحانی با بورس کرد/ تحلیل عباس عبدی از ویژگی‌های شخصی روحانی

  4000513063

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش بادامچیان به سهم‌خواهی‌ از دولت رئیسی/ کاری که روحانی با بورس کرد/ تحلیل عباس عبدی از ویژگی‌های شخصی روحانی

آخرین آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۱ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۷۴۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۸۸۵ هزار و ۲۹۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴ میلیون و ۲۴ هزار و ۳۵ دُز رسید.

در عین حال از دیروز تا امروز(۱۳ مردادماه ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۳۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۲۶۳  نفر از آنان بستری شدند.

بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۱۹ هزار و ۸۴ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۰۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۹۲ هزار و ۱۹۴ نفر رسید.

آمار تولید، تحویل و تزریق واکسن کووایران برکت‬ تا امروز اعلام شد

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتر خود از تولید ۵ میلیون دز واکسن کووایران برکت و تحویل یک میلیون و ٨۵٠ هزار دز از این نوع واکسن به وزارت بهداشت خبر داد.

وی همچنین نوشت: تا صبح امروز ‏٨۶١٣٧٢ دز واکسن در فرآیند واکسیناسیون عمومی (بدون احتساب تزریق در مطالعات بالینی) تزریق شده است.

***

فردا مراسم تحلیف برگزار می‌شود

به گزارش ایسنا، مراسم تحلیف حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی به عنوان منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فردا (پنجشنبه) ساعت ۱۷ در محل مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

در این مراسم که با حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان رسمیت می‌یابد، رییس و نمایندگان مجلس و مهمانانی از داخل و خارج از کشور حضور خواهند داشت.

طبق روال مرسوم پس از به صدا در آمدن زنگ آغاز جلسه علنی مجلس و قرائت دستورکار، رییس مجلس ضمن خوشامدگویی سخنانی را ایراد خواهد کرد و در ادامه نیز رییس قوه قضاییه به ایراد سخنانی می‌پردازد.

ادای سوگند رییس‌جمهور در حضور رییس قوه قضاییه بخش اصلی این مراسم خواهد بود که با امضای سوگندنامه از سوی رییس جمهور و تحویل آن به دبیر شورای نگهبان همراه خواهد بود.

این مراسم با سخنرانی سیدابراهیم رئیسی به پایان خواهد رسید. همچنین در ادوار گذشته امضای تمبریادبود مراسم تحلیف و گرفتن عکس یادگاری مهمانان حاضر پس از پایان مراسم مرسوم بوده است.

۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای حضور در مراسم تحلیف اعلام آمادگی کردند که ۱۰ نفر از سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ وزیر دیگر، فرستادگان روسای دولت‌ها، نواب رئیس مجالس، هیات‌های پارلمانی، روسا، مقامات و نمایندگان ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند.

برنامه‌ریزی مجلس برای رای اعتماد

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در گفت‌وگو با فارس گفت: چنانچه آقای رئیسی رئیس جمهور در مراسم تحلیف در روز پنچ شنبه 14 مرداد برنامه خود و لیست وزرای کابینه و سوابق آنها را به مجلس ارائه کند در همان جلسه اعلام وصول جهت رأی اعتماد به وزرا، انجام می‌شود.

وی افزود: در این صورت در هفته آینده کمیسیون‌های تخصصی کار بررسی و ارزیابی برنامه و سوابق کاری وزرای پیشنهادی را در دستور کار خواهند داشت.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: پس از بررسی برنامه کاری وزرا در کمیسیون‌ها، جلسه رأی اعتماد به اعضای کابینه در صحن مجلس از روز شنبه 23 مرداد ماه آغاز خواهد شد.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: مجلس در دو نوبت صبح و بعدازظهر به بررسی برنامه وزرای پیشنهادی برای رأی اعتماد خواهد پرداخت و در صورت نیاز با تصمیم و تصویب مجلس کار در شیفت سوم نیز ادامه خواهد یافت.

وی افزود: کار بررسی رأی اعتماد به وزرا به شکلی پیش خواهیم برد تا در روز سه‌شنبه 26 مردادماه رأی اعتماد به دولت سیزدهم به پایان برسد.

***

تحلیل عباس عبدی از ویژگی‌های شخصی روحانی

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در اعتماد پس از ذکر نقاط مثبت و منفی کارنامه روحانی نوشت: «مشكلات مهم‌تر آقاي روحانی در ويژگي‌های شخصي او بود. عصباني مي‌شد، غرور زيادي داشت، مخالفانش را تحقير مي‌كرد، دافعه داشت و فاقد جاذبه بود، زيردستان و همكارانش را كمتر تحويل میگرفت.

ادبيات تند و بعضا ناروا در عرصه عمومی داشت، قادر به جلب حس همدلي و همراهي مردم نبود، در يك كلام فاقد محبوبيت لازم براي سياست‌ورزی بود. او يك سياستمدار كلاسيك جمهوري اسلامي ايران بود كه از دل مردم بالا نيامده بود، بلكه از درون ساخت قدرت اصولگرايي رشد كرده بود.

علت راي‌آوري او نيز شكاف ميان سياست‌ورزان مردمي و حكومت بود كه او را در ميانه راه ترجيح دادند و بركشيدند. او به جای آنكه سعي كند اين حاميان را حفظ كند. گمان كرد بدون آنان قادر به پيشبرد اهداف خود است. روحاني نه رابطه خوبي با مردم و حاميانش داشت، نه رابطه خوبي با كارگزارانش و نه رابطه خوبي با ساخت قدرت و مخالفانش.

حتي در برخورد با خارج نيز بعضا دچار اشتباهات جدي مي‌شد. رفتارش با چين يا گفتارش عليه ترامپ از اين نمونه است. 

او تنها آمد و از يك شكاف سياسي بهره‌مند شد و بالا آمد و اكنون نيز تنها مي‌رود و نتوانست جريان ماندگاري در سياست ايجاد كند. البته خوش‌شانس است كه عملكرد دولت پس از اين، به احتمال فراوان او را به نوستالژي مردم ايران تبديل خواهد كرد.»

***

دولت روحانی کسری بودجه را از بورس تامین کرد

غلامعلی رجایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به آرمان ملی گفت: «دولت روحانـی با ورود به بورس که باعث شد به صورت حبـابی رشد کند، کسری بودجه خود را تا جــایی که امکان داشت تامین کرد که البته این مساله در نهایت باعث شد تا افراد زیادی که سال‌های سال تمام سرمایه‌های خود را جمع کرده بودند، در نهایت با پودر شدن اموالشان روبه‌رو شوند. از توده مردم ایران و کسانی که سرمایه‌های زیادی نداشتند، میلیون‌ها نفر در بورس اوراق بهادار ضرر کردند.

این مردم کسانی بودند که سرمایه 20/30 ســال کــار کردن خود را در بورس گذاشته بودند و حال باید چه کنند؟ دولت اموال مردم را در بورس جمـع کرد و جاهایی که کمبــود بودجه داشت، هزینه کــرد. دولت با چاپ پول در کشــور باعث شد تا تورم در جامعــه افزایش پیدا کند و دلار به شــدت افزایش پیدا کند.

دولــت با اتکا به جیب مردم توانست توفیقاتی را در حوزه اقتصادی به وجود بیاورد و البته اگر منصفانه هم بخواهیم بررسی کنیم دولت روحانی پشتوانه مالی را نداشت و مجبور شد برای تامین بودجه از جیب مردم در بورس و ... استفاده کند. نکته قابل  توجه این است که در مواردی به اندازه‌ای شرایط دولت روحانی حاد بود که حتی مقام معظم رهبری به دولت اجازه دارد تا از صندوق توسعه ملی منابعی برداشت کنند.»

***

راه‌اندازی سامانه های اطلاعاتی برای دولت رئیسی هزینه ای ندارد

کیهان نوشت: «توجه به اینکه دولت جدید با کمبود شدید منابع درآمدی مواجه است طبیعتاً در کوتاه‌مدت نمی‌تواند بدنبال اهدافی با هزینه‌های گران باشد پس بهترین گزینه در این رابطه تعریف مقاصدی است که بیشترین عایدی را با کمترین هزینه برای دولت و مردم داشته باشند.

شاید راه‌اندازی عملی نهایی سامانه‌های جامع اطلاعاتی یکی از این اهداف قابل حصول در کوتاه‌مدت باشد. تحقق این هدف که تأثیر بسزایی در مقابله با رانت‌خواری و فساد دارد در حال حاضر بیش از آنکه نیاز به پول و هزینه مالی داشته باشد نیازمند اراده قوی، مدیریت مقتدر و پیگیری شبانه‌روزی است.

به طور مثال سامانه جامع تجارت که نقش مهمی در شفافیت واردات و صادرات کالا، کاهش بوروکراسی اداری، حذف سلایق شخصی در مراحل مختلف تجارت و امکان رصد و رهگیری کالا از مبدا تا مقصد را دارد علی‌رغم گذشت هشت سال از تکلیف قانونی هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است...

علاوه بر سامانه فوق، می‌توان به سامانه املاک برای شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات از آنها با هدف کاهش نرخ اجاره مسکن‌ اشاره کرد که در دولت قبل بارها بین دستگاه‌های مختلف پاسکاری شد و دست آخر هم به‌دلیل فقدان اراده‌ای در راس دولت به نتیجه مطلوب نرسید، شاید نبود همین عزم قاطع سبب شد تا سامانه جامع حقوق و مزایای مدیران که با هدف کاهش تبعیض و شفافیت در دریافتی‌های مسئولان قرار بود طبق قانون برنامه ششم در سال 96 راه‌اندازی شود تاکنون به مرحله قطعی نرسیده است.»

***

لاریجانی در مجموعه اصلاح‌طلبان قرار نخواهد گرفت

حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس دهم با اشاره به احتمال تشکیل حزبی اصلاح طلب توسط علی لاریجانی، گفت: آقای لاریجانی فرد تشکیلاتی و سیاسی است و در عرصه سیاسی فعالیت خواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او ادامه داد: مشی آقای لاریجانی یک مشی اعتدالی است و نمی‌توان او را منتسب به جریان اصلاح طلب و یا اصولگرا دانست. یعنی هم با اصولگرایان و هم با اصلاح طلبان ارتباط خوبی دارد. البته او ارتباط خوبی با دولت روحانی داشت و حمایت هم کرد از دولت؛ اما من به شخصه مشی اصلاح طلبی از او شاهد نبودم.

نقوی حسینی افزود: بعید می‌دانم که لاریجانی بخواهد در مجموعه اصلاح طلبان قرار بگیرد، زیرا او خودش یک منش و شخصیت مستقل دارد؛ بنابراین معتقدم به نوعی حرکت نخواهد کرد که اصلاح طلبان در جبهه او قرار بگیرند و یا او در جبهه اصلاح طلبان قرار بگیرد.

نماینده مجلس دهم  در پایان تاکید کرد: البته با روی کار آمدن دولت جدید و رویکرد انتخاباتی اخیر مردم در عرصه سیاسی باید شاهد یک آرایش جدیدی از نیروهای سیاسی باشیم. همانطور که دولت جدید هم  هرگز مدعی اصولگرایی نیست و معتقد بوده که یک جریان انقلابی تحول خواه است، بنابراین با این تحلیل باید شاهد یک جبهه بندی‌های تازه‌ای از نیروهای سیاسی باشیم.

***

رایزنی عراقچی و انریکه مورا در تهران 

«انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی که به عنوان نماینده ویژه این اتحادیه برای شرکت در مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید کشورمان به تهران آمده است با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان ملاقات کرد.

به گزارش ایسنا، دو طرف در این ملاقات درخصوص مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی و به ویژه آخرین تحولات افغانستان به مذاکره و تبادل نظر پرداختند.

رایزنی در خصوص روابط و همکاری های دو جانبه ایران و اتحادیه اروپا در حوزه های مختلف بخش دیگری از دستورکار این ملاقات بود. 

همچنین با توجه به اینکه مورا در ادوار اخیر مذاکرات برجامی، نقش هماهنگ کننده نشست های کمیسیون مشترک برجام را عهده دار بوده است، در این ملاقات آخرین وضعیت برجام و موضوع ادامه مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت. 

معاون وزیر خارجه کشورمان در این ملاقات مواضع قطعی نظام با هدف رفع تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران را مورد تاکید قرار داد.

***

برخی مدیران ‌خوزستان در موضوع آب ‌تحت تعقیب قرار گرفتند

به گزارش تسنیم از اهواز، رضا خشنودی‌معاون دادستان کل کشور در خصوص ترک فعل برخی از مدیران در زمینه موضوع آب در خوزستان، اذعان کرد: متاسفانه در این زمینه شاهد ارتکاب اعمال مجرمانه‌ای شدیم که فراتر از ترک فعل و مسامحه بوده است.

معاون دادستان کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم با بیان اینکه مشکل خوزستان مربوط به امروز نیست، گفت: استان خوزستان زیرساخت فرسوده و غیرکارآمدی برای انتقال فاضلاب اهواز دارد.

وی افزود: در خصوص تامین آب شرب متاسفانه اقدام موثری در سال‌های گذشته صورت نگرفته است؛ این در حالی است که بودجه‌های قابل توجهی به این پروژه‌ها اختصاص داده شده، اما حسب بررسی‌های صورت گرفته برخی از اعمال مجرمانه صورت گرفته است.

خشنودی بیان کرد: از مدیران گذشته ادارات ذی ربط افرادی تحت تعقیب قرار گرفتند. در خصوص ترک فعل‌های مجرمانه گزارش‌های مستدل و روشنی از دستگاه‌های نظارتی به ویژه سازمان بازرسی کل کشور و ناجا به دادگستری استان خوزستان رسیده که در حال بررسی است.

معاون دادستان کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم گفت: احضار و بازداشت برخی از مسئولان در خصوص موضوع آب در خوزستان انجام شده و پرونده آن در حال رسیدگی است.

***

واکنش بادامچیان به سهم‌خواهی‌ از دولت رئیسی

 اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی درباره سهم‌خواهی‌ برخی گروه‌ها از دولت رئیسی به ایلنا گفت: «من نسبت به گروه‌های سیاسی موضع‌گیری ندارم و اخلاق ما در موتلفه این نیست که موضع‌گیری کنیم، اما در مجموع می‌گویم که همه گروه‌های سیاسی از هر مجموعه‌ای که باشند، اگر بخواهند وارد بحث سهم گرفتن شوند آسیب خواهند دید. چون سیاست گام دوم نظام این نیست که امتیازدهی و سهم‌دهی شود، اگر کسی در انتخابات کار بهتری و بیشتری برای آقای رئیسی انجام داده است و این کار را برای خدا و سعادت کشور و رفاه ملت کرده است، اجر خود را می‌گیرد.

اگر هم می‌خواهد بگوید من نیرویی دارم که لایق، شایسته، پاک، سالم، قوی، با تجربه و مورد قبول مردم است، حرف دیگری است و خب آن نیرو را معرفی کند اما امتیازخواهی و سهم‌خواهی امری نیست که اکنون مورد پذیرش مردم و رهبری باشد و کسانی که این کار را انجام دهند، چوب لای چرخ کار آقای رئیسی گذاشته‌اند. 

مردم به آقای رئیسی رأی دادند، لذا باید اختیار را به خودش بدهیم که از هر گروهی خواست انتخاب کند، اگر این کار را کردند و فشار آوردند و آقای رئیسی مجبور شد برای مصلحت نظام امتیاز بدهد، فردا چه می‌شود؟ فرد تحمیلی به رئیس‌جمهور هیچوقت نمی‌تواند برای رئیس‌جمهور کار کند به همین جهت باید خود رئیس‌جمهور انتخاب کند و فرد هم خود را منتخب رئیس‌جمهور بداند.

ما در موتلفه این نظر را داریم که اگر آقای رئیسی در موتلفه کسانی را دید که شایستگی کار دارند، به درد دولت ایشان می‌خورند و می‌توانند کار کنند، نه به عنوان موتلفه بلکه دعوت به کار کند و این فرد هم در آن مسئولیت نه برای حزب بلکه برای دولت شما کار خواهد کرد. وقتی ما این حرف را به ایشان بزنیم ایشان هم بررسی می‌کند و از میان ما اگر کسی را خواست انتخاب می‌کند، اگر هم انتخاب نکرد که خب سلیقه و نظر ایشان است. حمایت از رئیس‌جمهور منتخب ارتباطی به اینکه حتما از ما کسی را به کار بگیرد، ندارد.»