رییس مرکز لرزه نگاری کشور: هر ۱۰ سال یک زلزله مخرب در ایران داریم/ محدودیت اعتباری برای راه اندازی ایستگاه لرزه نگاری

  4000513056

رییس مرکز لرزه نگاری کشور با اشاره به اینکه هر ۱۰ سال یک بار یک زلزله مخرب در ایران داریم، گفت: عمق زمین لرزه ها در ایران عمدتا زیر ۲۰ کیلومتر است و باعث می شود انرژی زمین لرزه تخریب زیادی را ایجاد کند.

رییس مرکز لرزه نگاری کشور: هر ۱۰ سال یک زلزله مخرب در ایران داریم/ محدودیت اعتباری برای راه اندازی ایستگاه لرزه نگاری

"اسماعیل بایرام نژاد" پیش از ظهر امروز ۱۳ مردادماه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان اظهار کرد: کشور و استان کرمان را بلایای طبیعی تهدید می کند و با وجود این هنوز زلزله شاید پرخطرترین پدیده ای باشد که با آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به زلزله های ۱۰۰ سال اخیر در ایران گفت: هیچ جای کشورمان ساکن و بدون زلزله نیست و زلزله های ثبت شده در نقشه این را نشان می دهد.

بایرام نژاد تصریح کرد: امکان این را نداریم همه زلزله را ثبت کنیم و ۹۰ درصد موارد ثبت شده مربوط به ۲۶ سال اخیر است که پایگاه های لرزه نگاری در کشور توسعه پیدا کرده است.

وی بیان کرد: آمار نشان می دهد در کشور هر ۱۰ سال یک زلزله بزرگ تر از ۷ ریشتر داریم و هر سال یک تا دو زلزله بین ۶ تا ۶ و نیم ریشتر رخ می دهد که این آمار متفاوت است.

رییس مرکز لرزه نگاری کشور با اشاره به اینکه هر ۱۰ سال یک بار یک زلزله مخرب داریم، گفت: عمق زمین لرزه ها در ایران عمدتا زیر ۲۰ کیلومتر است و بعضا برخی می گویند چرا زلزله هفت ریشتری در ژاپن خسارت زیادی ندارد و در کشور ما زلزله های مخرب روی می دهد یک دلیل آن عمق زمین لرزه هاست و در ایران این عدد(عمق) کم است و باعث می شود انرژی زمین لرزه تخریب زیادی را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان گسل های فراوانی دارد که زمین لرزه های زیادی را موجب می شوند، افزود: شبکه لرزه نگاری از ۱۰ سال قبل در استان کرمان فعال شده و بیش از ۸۰ درصد زلزله های ثبت شده مربوط به این بازه زمانی است که اهمیت شبکه های لرزه نگاری را نشان می دهد.

بایرام نژاد با اشاره به اینکه ثبت زمین لرزه های کوچک و پایش روند فعالیت گسل ها، به پیش بینی ها در آینده کمک می کند، گفت: ایستگاه های لرزه نگاری برای مطالعه ساختار و پیش نشانگرهای زمین لرزه و ... کمک می کند.

وی با بیان اینکه در حال حار ایستگاه های لرزه نگاری کشور به ۴۰۰ مورد افزایش یافته و سهم استان کرمان ۲۶ مور است، تصریح کرد: باید سالیانه حدود ۵۰ ایستگاه راه اندازی کنیم اما با بودجه ای که به ما داده می شود نمی توانیم بیش از دو ایستگاه را راه اندازی کنیم و به شدت نیاز به حمایت های مادی و معنوی استانداران نیاز داریم.